Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 746 ggr
Klara.b
0

Lös

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Skulle vilja lära min kanin gå lös på tomten (absolut bara när jag är där!), men jag vill vara helt säker innan. Hur ska jag göra? Jag tänker att han måste nog kunna sitt namn innan. Men det finns ju en hona på framsidan av huset, båda är okastrerade och de bor inte tsm, skulle det funka ändå eller kommer han springa fram till andra sidan av huset då?

Hjälp, skulle vara kul att kunna ha han lös.

Bifogar en bild på min lille gosse.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

RosarysKaniner
0

Mina kaniner går alltid lösa på tomten under uppsikt, dock är dem inte direkt tränade till det, men går ändå inte utanför gräsmattan.
Försök att träna honom i koppel först? :)

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning

Klara.b
0

#1 Kom på att grannen har ju 2 hundar och typ alla grannar har katter, funkar det ändå tror du?

elinyeaah
0

#2 katter… nej skulle nog inte släppa lös honom då, samt hundar också..

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Klara.b
0

#3 Ok, då får han nöja sig med hagen.

elinyeaah
0

#4 en katt har varit och gått vid Kiaras bur 3 gånger. Jag har haft väldigt tur alla gånger  och kom ut PRECIS då katten var där.

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Klara.b
0

#5 Oj…

D69RED
0

Jag har mina kaniner lösa på tomten. Den är kaninsäkrad så de inte kan ta sig ut, finns katter i området men de gångerna katterna har "hälsat på" så har de suttit och tittat på varandra tills katterna tröttnat och gått iväg! Haha. Mina kaniner kommer inte på kall och jag brukar låta dem hitta hem själva när de fått nog av friheten. De sitter oftast i buren när jag kommer ut igen haha. Testa att sätta honom på en långlina och se hur han beter sig först om du är orolig? :) jag hade mina i koppel löst först tills jag lärde mig deras frihetsbeteenden!

Klara.b
0

#7 Haha! Ska prova med en lååång lina, men jag vet inte om jag kommer släppa han, det skulle vara kul men kan inte riskera min lilla plutt!

D69RED
0

Nä, men testa att sätta koppel på honom och släpp honom och var ute medans! :)

Yome
0

jag va så  trött på att ha kaniner i koppel som bara sprang åt varsitt håll och trassal in sig i varandra (tar dom aldrig en åt gången) så en dag när jag och min kompis va i en park (aldrig folk där) med våra 4 kaniner som höll på trassla in sig i varandra blev vi trötta på att trassla ut dom exakt hela tiden så vi släppte lös dom och dom höll sig till oss hela tiden och nu får dom vara lösa ute hela tiden (när jag är med) dock kan de vara rätt svårt att fånga in dom ibland när dom har för roligt men de brukar lösa sig :)

[MiniPim]
0

Beror ju på hur kaninen är tycket jag! Alla mina kaniner brukar springa lösa på tomten, för att jag vet att dem inte lämnar tomten. MiniPim är ju sån som springer fram till mig så fort han ser mig så det är inga problem om man har en sån kanin. Det finns många katter här och 1 hund, men mina kaniner springer där ''nere''. Vi har en uppe också, där det är sten och inte gräs. xD

Om du har en kanin som gärna rymmer ifrån dig tycker jag att du ska gå i sele och koppel. Om det är en skygg kanin, för man vet ju inte vad som händer ifall den springer ut på vägen och du inte får tag i den. :)

Hoppas du förstår vad jag menar! :)

Frosstis
0

Kan du inte testa ha en lång lina, och när han vant sig att du faktiskt håller i kopplet och han inte är lös, kan du väl släppa kopplet? Alltså så det släpar efter honom, så kanske han tror att du fortfarande håller honom och håller sig till dig.

Bara en teori ;)

[hejhejnaffy]
0

#9 man kan väll inte ha den lös medans man har koppel på? Det är ju livsfarligt för kaninen! Ifall kaninen rymmer med kopplet på kan den fastna och strypa sig.

Klara.b
0

Tack för alla svar!

#11 Han är inte skygg och han föjer efter mig, i hagen iaf ;)