Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 859 ggr
[Majja79]
0

välja ras

Hej alla. Skulle jag vilja ha lite allmäna råd o tips?. Jag Vill skaffa en trevlig kanin som mina barn kan pyssla med (övervakat av mig som vuxen givetvis) Funderar över raser, temprament och hårtyper. o sist men inte minst kaninens KÖN. Spelar könet någon roll. Jag har i dag både honor o hanar u upplever ingen större skillnad förutom att honorna har sina hormonsvängningar. men hanarna han ju vara stissiga o halvdumma dom med när dom bara tänker på att "komma till" ;)

Tänker nog att jag vill ha en med stamtavla som kan åka med på utställning med mina andra (så den får lika mycket uppmärksamhet) O sen gillar jag inte riktigt korsningsaveln där många (absolut inte alla) avlar utan tanke och mening. Vill nog faktiskt köpa från en seriös uppfödare som har tankte bakom de kaniner han/hon tar fram.

Hur är de mindre raserna generellt? o hur är pälsen på ex lejon? kräver den mycket vård??  Tacksam för snabba svar.

Vi kommer att åka o titta vid en lokal uppfödare i kväll (tror hon har lejon, hermelin o dvärgvädur) o se vad hon har o vilka rekomendationer hon kan ge.

SNÄLLA HJÄLP MIG :)

NaDa...
0

Nu får folk rätta mig om jag har fel.. :P

Dvärgvädurar är ju generellt lätthanterliga och trevliga barnkaniner, men det finns ju absolut undantag. Hermeliner kan vara lite mera 'sprättiga' och kanske inte de bästa kaninerna för mindre barn (nu vet jag ju inte hur gamla dina är..) Men annars kanb tempramentet vara hur trevliga som helst.
Lejonhuvad kanin har jag inte mycket erfarenhet av, man om du köper en enkelmanad så är en ganska lätt att reda ut, borstning några gånger i veckan (vet då jag känner ett par enkelmanade dvärgvädurar).
En dubbelmanad behöver nog mera pälsvård, emn där får du nog fråga någon som har mera erfarenhet av dem. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[Tilde]
0

Jag har en lejonhuvad som är ett litet sweetheart :) Han kommer alltid och pussas och är riktigt snäll och gullig. Jag borstar hans päls högst en gång i veckan (när han inte fäller), så det är inga problem. Jag tror att han är dubbelmanad då han är en riktig fluffboll. Uppfödaren hade många barn, så lejonhuvade kaniner är nog riktigt bra med barn, precis som dvv. :) Mitt lejon är en hane.

Jag har även en hona som är blandras (vilket jag vet att du inte är intersserad av), men hon är riktigt söt och snäll hon med. Hon har inga humörsvängningar alls och har aldrig visat aggressivitet.

Ingen av kaninerna är kastrerad/steriliserad.

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Överlag brukar dvärgvädur, lejonhuvad dvärgvädur, holländsk kanin och lejonhuvad kanin vara bra "nybörjarraser". Gäller att välja bra uppfödare med :)

Kön spelar ingen roll MEN honor kan vara tjuriga vid brunst, så hane är att rekommendera i så fall, men ska man ha den inne är det bra att kastrera så att den inte skvätter inomhus (vissa hanar kan få för sig det, jag har dock sluppit det).

Jag har en lejonhuvad kanin, hon kräver borstning 1-2 gånger/vecka och hon har ganska mycket päls. Har även en lejonkorsning, med 1-2 gånger/vecka med borstning, mycket päls :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Majja79]
0

Tack :) Roligt att höra era tankar :)

Ville bara göra ett tillägg … Det är absolut inget fel på blandraser i sig!!! Kan var Mycket trevliga djur. Men att avla hur som helst bara för att få fram ungar för att sälja hur som helst gillar jag inte… Var så jag menade :) Jag har själv en blandrashund som är den goaste hund jag någonsin träffat… så länge man har en tanke (förutom att producera, utan tanke på individ o kvallite) Så e jag för :)

[idowdaz]
0

Jag bara älskar Lejonhuvade kaniner! De är ju kända för sitt lugna temperament. Jag tycker inte det är så mycket pälsvård om de då inte har teddypäls. Jag har dock haft en kanin som var just Lejonhuvad som bet mig och kompisar men nu när han har flyttat till en tjej med fler kaniner så är han snäll. Det finns ju också kaniner som min grannes (min bästis) som inte har något problem med att vara själv. Men det är ju bra att du har fler kaniner för säkerhets skull. Hur som helst så skulle jag tipsa om Lejonhuvad kanin! :)

Yome
0

Har haft 4st dvärgvädurar och har en hermelin/dvärgvädur, känner även en som har en dvv och som mig en hermelin/dvv och inget jag skulle rekomendera som nybörjar kanin, dom är väldig vilda, svåra att hålla i mm. finns undantag men tycker de är lite lustigt att alla dvv jag träffat varit/är lite knäppa, dock jätte snälla! Har även nu en hermelin som är hur snäll som helst, vill mysa hela tiden men kan vara lite tjurig som hermeliner sägs vara och lite känsligare så skulle nog inte heller rekomendera de till ett barn så jag röstar nog på en lejonkanin även fast jag inte riktigt har någon erfarenhet av dom :) och kön skulle jag absolut ta en hona då hanar oftast tar väldigt mycket tid på sig att bli rumsrena och ÄLSKAR att kissa å bajsa i sängar/soffor!

Fridaaaa
0

#6 Det är nog mest otur, för dvärgvädur är ingen vild ras överlag.
Bara haft lugna, men ändå busiga dvärgvädur och likadant min hermelinhane jag hade var lugnt och snäll.

[Majja79]
0

Har nu varit vid uppfödaren och hon visade både ungdjur och ungar. Blev lite kär i en liten dam av rasen lejonhuvad dvärgvädur. En Isabella (blåaktig) 6 månader gammal. En riktigt lugn och trevlig flicka. Ställd i ungdjursklass på 93 poäng. Inte speciellt mycket hanterad med riktigt trevlig! Hon är lurvig framtill/baktill o under men har helt annan typ av päls på ryggen… ska dom se ut så? Tycker det är svårt med dom här kaninerna som ska bedömmas efter efter päls :S gillade hennes lynne :)

Några reflektioner???

//Mari

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Förmodligen fäller hon av :) Så är min lejonhuvade dvärgvädur/dvärgvädurstjej som är 4 månader nu, kortare päls på ryggen :)

Så här ser hon ut :D

[Majja79]
2

Nu har hon kommit lilla skruttan <3

Det blev en lejonhuvad dvärgvädur m stamtavla :) en riktig goding på 6 månader färg Isabella :)  Söt som socker o mysig som bara den <3

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

Tycker att du ska köpa en kastrerad hane, tycker att du ska ha en lite större ras, eftersom dom är lugnare och tål mer än vad en liten gör + att dom inte är lika sprallig som en tex hermelinkanin… typ en kanin dalmatiner, som barnen säkert uppskattar för att den ser ut som just en dalmatin :)

Fridaaaa
2

#11 Dom tål inte mycket mer och en större kanin är inte så bra till mindre barn om dom sprattlar osv. eftersom dom är starkare.
Och man ska inte välja kanin efter utseende, utan temperament osv.

[Majja79]
1

#11.

Jag vet inte om du missade min kommentar innan ditt inlägg!? Vi har redan hämtat hem en kanin!

Valde att inte ta en unge utan en lite äldre lugn kanin.

Jag anser att som vuxen är det MITT O INTE MINA BARN som har ansvar för kaninen. Den här kaninen (liksom mina andra större kaniner) är min! Skillnaden är att den här damen förhoppningsvis kommer att uppskatta att mina barn vill vara med o klappa henne o pyssla lite… Barn SKA ALDRIG bära runt på kaniner överhuvetaget!! om kaninen sprattlar så släpper ett barn (alternativt kramar Jättehårt) o det gynnar ju inte direkt varken barn eller kanin!

#12. Håller helt med dig! valde denna pga hennes fina temprament! Ville ha en kanin med tavla så hon inte hamnar i skymundan av mina utställningskaniner. dvs. att även hon får samma "status" och uppmärksamhet (missförstå mig rätt .. i mina ögon har alla samma status oavsett om de har ett papper eller inte)  O även att hon får vara med på samma aktiviteter som de andra.. ev om mina barn är intresserade så de kan vara med på utst med henne eller eventuella avkommor…

Vi är jättenöjda med vårat val o Hoppas att hon kommer att trivas bra i våran Familj :)