Bra kombination?
Hejsan! ❤ Pappa skulle åka och handla på grangården och hittade ett foder som heter Lottie som han sedan köpte. Jag använder Svenska kanin och marsvins pellets (Vänjer av ifrån Edel) och undrar om det blir en bra kombination med Lottie och Svenska kanin och Marsvins pellets? Såhär ser värdena ut på Lottie: Protein: 15% Fett: 3,5% Växtråd: 13,5% Mineraler (aska) 6,5% (kalcium 1,1%, fosfor 0,6%) Vatten: 11% Såhär ser påsen ut:
Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård ♥
Ska du köpa Lottie rekommenderar jag endast Lottie Morot och Äpple.
Fett 3%
Växttråd 14%
Kostfibrer 25%
Mineraler (aska) 7%
(varav Kalcium 1,1%
och Fosfor 0,6%)
Vatten 11,0%
2# Okej! Men tänkte om det funkar eftersom pappa redan köpt det och allt :)
#2 Jag vet inte innehåller på märket du använder, ej hur många kaniner samt energi behov av den/dem, men det funkar säkert.. Men jag tänkte om du ska ge det i en längre tid, då rekommenderar jag Äpple och Morot det innehåller:
Fett 3%
Växttråd 14%
Kostfibrer 25%
Mineraler (aska) 7%
(varav Kalcium 1,1%
och Fosfor 0,6%)
Vatten 11,0%
3# Okej! Tack för tipset! :)
Växttråd och kostfibrer är väl samma sak? Hur kan de då vara 14% resp 25%?
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Nej. Det är det inte
KOSTFIBER Som osmältbara komplexa kolhydrater, kostfibrer utför viktiga biologiska funktioner, fastän de tillhandahåller inga kalorier eller näringsämnen och är resistenta mot matsmältningsenzymer. Kostfiber kommer från väggarna i växtceller och inkluderar cellulosa, hemicellulosa, lignin, pektin, mucilago och gummi. Många livsmedelsprodukter lista totala fiberhalten i gram, som omfattar både lösliga och olösliga fibrer. VÄXTTRÅD Växttråd avser en typ av kostfiber, den typ som kvarstår som rest efter mat får en standardiserad laboratorie behandling med utspädd syra och alkali. Behandlingen upplöser alla lösliga fibrer och några av den olösliga fibern i ett livsmedel. Återstoden eller råfiber består huvudsakligen av cellulosa och lignin. Växttråd är en näringsmässigt föråldrad term, enligt National Research Council kommission för biovetenskap. Växttråd mätningar, resultatetav lab analys, kan underskatta den faktiska kostfiber i ett livsmedel med 50 procent eller mer.
#7 Det brukar ALDRIG anges ett värde för växttråd och ett för kostfiber på kaninfoder. 14% ska nog vara på protein…
Tacka din pappa för att han var snäll och köpte kaninmat till dig och blanda du det med ditt andra så blir det säkert jättebra :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
9# Absolut! :) Det var han som bad mig fråga här om han köpt ett bra foder bara! ^^
#7 Nej, jag tycker det också lät väldigt konstigt, som du sa, ska nog vara 14 på protein.