Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1423 ggr
Marshmello
0

Åååh, ohyra :(

Åååh vad jag är ledsen just nu. :( Det var ju inte alls såhär det skulle bli. :(

Jag hämtade min lilla kanintjej igår. Och jag kontrollerade bettet, kände igenom henne ordentligt och kollade noga i pälsen. Jag hittade inga fel.
Men eftersom jag har haft ohyra på mina kaniner tidigare, så fortsatte jag att kolla när jag kommit hem. Och efter att ha stirrat ner i pälsen i 20 minuter, så hittade jag små, små djur som rörde på sig.

Hon är inte mjällig, kanske några få mjäll"korn", men absolut inget man tänker på. Och jag har hittat kanske 5 små grejer som var på hårstråna och rörde sig på dom. Dom är ganska ljusa till färgen, men ser ut att ha något svart/brunt på huvudet. Dom är alltså synliga för ögat, men SMÅ. Om jag ska gissa på något så är dom runt 0,5 - 1 mm stora.
Hon kliar sig inte, är inte röd, är pigg osv, och mjällar som sagt inte.

Eftersom att det SJÄLVKLART var på en fredag efter att veterinären stängde, så sitter jag nu med en kanin jag inte kan umgås med, och ingen aning om vad jag ska ta mig till.

Här får jag ÄNTLIGEN min kanin, och så kan jag inte vara med henne. Åh jag är så himla himla himla ledsen nu. Jag ska självklart ringa veterinären på måndag, men det är ju inte säkert att jag får en tid direkt. :(

Nu byter jag kläder direkt efter att jag gett henne mat, klappat lite och aktiverat en stund, för hon måste ju ändå få sällskap.  Jag har katter, så jag vill inte att dom på något sätt kommer i kontakt med varandra.

Någon som har en aning om vad det kan vara? :(

[Bolten]
0

Du kan ju ändå umgås med henne?

Marshmello
0

Men snälla. Jag skrev att jag umgås med henne, men det är inte så att jag kan sitta me henne i soffan eftersom jag som sagt har katter som jag vill hålla ohyrefria. Så visst, jag är med henne. Men jag menade att jag inte kan vara med henne på samma sätt som jag vill.
Dvs ha med henne i hela lägenheten.

[Bolten]
0

Då kan du ju inte skriva:

"Här får jag ÄNTLIGEN min kanin, och så kan jag inte vara med henne"
Ifall det inte är de du menar, du kan inte heller bli irriterad när jag frågasätter det. 
Och jag tror inte de smittar till katter, men gör det de så lär de redan fårr ohyran.

Marshmello
0

Jag förklarade ju innan vad jag menade med det… :( Jag skrev ju också att jag umgås med henne.

Men ja. Och varför skulle dom ha fått det? Dom har inte varit i samma rum (dörren till kaninen är stängd), alltså heller inte haft kontakt med varandra alls, jag har bytt kläder, tvättat mig innan jag tagit i katterna osv. Varför skulle dom då redan ha fått det..?

[Bolten]
0

Antar att du tagit in kaninen i huset också? inte att den magiskt dök upp i rummet? Sedan vet jag inte vad de är för ohyra och hur de sprids men det är mycket möjligt att de redan finns på katterna ifall det kan smitta dem, och även ifall du byter kläder mm så kan de fortfarande sitta på dig.

minaninar
0

Låter bra att du ringer o bokar tid hos vet direkt. Kan det vara löss? Jag har aldrig sett en lus så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Kanske googla?

Du kan redan idag ringa gratis o be om råd o beskriva läget hit:

08-612 57 60 (Djurkliniken roslagstull)

Kanske är det som du säger att krypen är zoonotiska (dvs. smittar mellan arter), eller så är de det inte..

De har öppet för tel-frågor till 15:45. Så bara att ringa så fort du ser detta.Glad

Marshmello
2

#5 Självklart. Men hon var i en transportbur hela tiden, och dom hoppar ju liksom inte av henne. Transportburen stod aldrig ens på golvet.
Men det är klart att dom kan ha fått det, men det verkar dumt att utgå ifrån det. Mest troligt har dom ju inte fått något, och då behöver jag ju inte blanda dom med varandra mer än nödvändigt. :p Jag tycker iallafall att det är en onödig risk att sätta kaninen i soffan som jag vet har ohyra.

Och så undrar jag om du inte kan förstå besvikelsen? Jag får äntligen kaninen, och så har hon ohyra. Det är inte så att jag vill lägga ansiktet i hennes päls när hon har ohyra, eller ha henne vart som helst. Så då kan man ju inte direkt "obehindrat" vara med henne?

Och nu har jag ju inte berättat det, men jag har haft väldigt mycket otur när jag skulle få min kanin. Så det blev liksom en "besvikelse" till att det inte ens kunde vara problemfritt när jag fick hem henne.

Tack för ditt svar! Jag hann inte se ditt meddelande igår, men jag ringde veterinären så fort dom öppnade imorse, och jag fick en tid redan halv tolv idag! :) Jätteskönt.

minaninar
0

Du är en förebildlig kaninägare. Om det är kryp så kan du ju höra av dig till den uppfödare du köpte av o meddela. Det kan ju vara bra om den personen är uppmärksam. Däremot är det inte säkert att du får någon ersättning. Men det är ju något du kan diskutera med vederbörande om du känner för det.

Marshmello
0

Jag kontaktade uppfödaren direkt, så han vet om det. :)

Marshmello
1

Nu har Winnie varit hos veterinären, och det konstaterades vanliga pälskvalster (inte mjällkvalster), efter att hon kollat noga, noga i mikroskop. Så nu har jag fått stronghold till henne. :)