Plocka sin kanin
Nu mot hösten och vintern när kaninerna fäller så mycket brukar jag både kamma och hjälpa mina kaniner att plocka bort den lösa pälsen. de brukar ha så fin och mjuk päls under.
Eftersom pälsen ändå sitter löst så är det väl okej att hjälpa dom på traven?
Jag "rycker" alltid min hane när han fäller. Han fäller ojämt och ofta beroende på väder (otroligt fin päls nu dock) och väljer då att rycka loss den lösa pälsen. Kammar sällan då han har så mkt päls och kammen kommer inte åt ordentligt!
Jag ser inget problem med att man hjälper kaninen när den fäller ;)
Plocka funkar, eller att använda Furminator i stället för karda/kam.
Jag brukar också hjälpa till och plocka så mycket jag kan. Speciellt hanen här hemma slickar i sig det annars, och att han får hela magen full med päls är väl inte att rekommendera. Tack och lov har mina två strax fällt färdigt… 
Jag använder furminator, fungerar jättebra, man får bort mycket lös päls :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad är furminator? :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
plockade min lejon hane idag då jag fick så mycket hår i handen när man klappade honom. tog in honom och satt i köket och drog bort all lös päls.
men av lång päls försvann och under fanns det bara kort päls, och på vissa ställen blev han kal, så då vågade jag inte ta nåt mer. varför blir det så? jag rycker ju inte bort annat hår än det som är löst
Använder furminator jag med och den funkar kanon!
#7: Anledningen till att det blir kalt är för att det under inte hunnit växa lika fort som den gamla pälsen fälts av. Så det är inget man själv gör genom att plocka, utan det blir så i vilket fall och är ingen fara. Det är alltså inte särskilt ovanligt vid väldigt intensiv fällning.
jag blev så orolig att jag plockade honom kal, och nu när det börjar bli kallt ute!