Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1705 ggr
[Bolten]
0

Brokad + Brokad

Vad tycker ni om att para brokad+brokad (eller mantlad)?
Vet att är väldigt delade åsikter om det, om det är okej eller inte.
Även delade åsikter om man kan se på en kanin ifall den är dubbelbrokad/vitsheck eller inte.

Intressant o höra lite olika åsikter :)
Så hur ställer ni er till de?

[Bolten]
4

Jag själv är emot brokad+brokad (eller mantlad osv) då jag tycker det är en onödig risk. Skulle heller inte köpa en unge ur en sådan kull både för att jag vill inte stödja det och inte heller riskera och få en sjuk unge. 
Är det en tjuvparnings kull är de lite skillnad, då hade jag kullat bort alla brokade och låtit de heltecknade vara kvar.
Och jag anser att man inte kan se på en kaninunge om den är vitsheck eller inte.

[_hsleiufhbtv]
5

Säger samma.

Storkebodas
0

Självklart är jag emot sådana parningar. Tycker inte det finns någon tillräckligt bra anledning för att riskera vitscheckar. Sedan om man kan se om en kanin är vitscheck eller inte vet jag inte. Det är mycket möjligt att de har lite mer vitt på sig ibland, men jag tror inte det är så i alla fall.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Linnet
0

Det är ju absolut inte okay att göra såna parningar, så varför ens diskutera det, man ska absolut inte para Brokad med brokad

[Tilde]
0

Helt onödigt med tanke på risken… och brokat är väl ändå en dominant gen(?) så majoriteten av ungarna blir brokade i alla fall.

Ztrawberries
0

Håller med ovan!
Onödigt att riskera, tycker jag!

Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård

[Bolten]
1

#4 Varför disskutera det? för att vissa gör det och intressant o höra allas åsikter, ingen tvingar dig och delta. Otroligt tråkig attityd.

#5 Nej det är heltecknad + brokad blir ca 50% 50% och de flesta parar inte brokad+brokad för att få brokade kaniner utan tex. hoppare gör de för att de är två bra kaniner och de är för, i mina ögon, oseriösa för att hitta en heltecknad hane.

[Tilde]
0

#7 Jaha, okej.. :o

[Bolten]
0

#8 yes, rätt sjukt faktiskt -.-''

[Tilde]
0

#9 Ja då kan de ju lika gärna "hyra" en hane för PARNING till sin hona, om de vill få bra hoppkaniner.. istället för att riskera något. Men det var väl ungefär det du skrev. :P Nej jag tycker inte såna människor borde ha djur helt enkelt! >:(

[Bolten]
0

#10 Det gör de, de lånar brokade hanar till sina brokade honor :p Typ som att avla där ungarna kan bli sjuka är okej ifall båda föräldrarna har stora meriter :p Etiskt fel i mina ögon.

Fridaaaa
0

Extremt onödig PARNING. Dumt att ta ens risken.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
1

#7 Vaddå "tråkig attityd" som du ser så tycker ju dom flesta som mig, jag tror inte alls att det är många som gör så, vet att det görs av ren okunskap, men vet man riskerna så tror jag ingen seriös uppfödare gör en sån PARNING.

[Bolten]
3

Har du ens läst vad jag skrivit? Jag är emot de, men tycker det är att ha en tråkig attityd o skriva "så varför ens diskutera det, man ska absolut inte para Brokad med brokad" när de är ett diskussions forum och jag antagligen startade tråden för att jag ville ha en diskussion så man får läsa andras åsikter. 

Ifall seriösa gör en sådan PARNING eller inte är en tolknings fråga.

mandyosv
0

Alla ni som säger att det är en onödig diskussion, det är de inte. Hur gör uppfödare som avlar på schecktecknade raser tror ni? Köper hem enfärgade djur till varje PARNING? näee

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

minaninar
0

Nej, jag gillar inte sådan cynisk Avel personligen.Skäms Men för mig är kaninen en vän o jag vill helst inte förknippa den med annat. Är den fin färg, teckning el så - ok jättekul! Men inte beredd att göra vad som helst för det. Om jag var hoppare skulle jag nog resonera likadant. Tror kanske att många inte är medvetna om genetiken o om att man inte ska para så kanske? Jag är ju liksom inte heller för den typ av Avel där man plockar bort alla som inte har rätt päls, teckning osv.. Men då vi haft diskussion om detta så mkt säger jag bara: så känner jag.

mandyosv
1

#16 Det är ju bra att äta upp dem så vet man att de haft ett bra liv :) och kan käka med gott samveteFlört

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Fridaaaa
0

#15 Hos t.ex tysk jättescheck kommer det helfärgade :) Och där kan man para med en schecktecknad och ändå få scheckungar :)

mandyosv
1

#18 men man måste ändå para med schecktecknat flera gånger, och som en uppfödare precis skrivit, när man märker att det kommer fler och fler vitscheckar så tar man in en helfärgad.

Man kan inte para med en enfärgad varje gång för då blir det luckor i stamtavlan varannan gång på varje sida xD

Fridaaaa
1

#19 Ja det måste man. Jag vet hur sån Avel går till :)
Jag tycker det är fel, eftersom man riskerar hela tiden att få vitscheckar :/

RosarysKaniner
1

Absolut ingen onödig tråd, skit bra i mina ögon. Då vissa inte vet om det kanske får reda på det genom denna tråden!

För övrigt är jag helt emot det.

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning

[EmmaLillisLinsved]
1

Då dyker jag in med en extremt dum fråga, varför ska man inte para brokad+brokad? Är inte så insatt i Avel och genetik! :)

[Bolten]
0

#22 det kan de vitscheckar, som går nedsatt imunförsvar bland annat och oftas inte blir äldre än 6 månader.

[EmmaLillisLinsved]
0

Ahaa, då förstår jag! :)

Suskiv
0

Förr sa jag absolut inte, men nu vaklar jag. I tex Scheckavlen tex får man för många luckor om man inte avlar brokat med brokat.

reglerna säger att en kanin får ha max två luckor och de får inte vara på samma sida.

Ex: går ej att stambokföra

e: brokad

ee: brokad

eu: helfärjad - lucka

u: helfärjad - lucka

ue: brokad

uu: helfärjad - lucka

Den här kaninen är däremot stambokbar

e: brokad

ee:brokad

eu: helfärjad - lucka

u: brokad

ue: helfärjad - lucka

uu: brokad

Jag förstår problemet, frågan är hur man löser det. Ska man ändra så att även helfärjade scheckar ska kunna stambokföras eller ska vi ändra reglerna om antalet luckor?

I scheckavlen har jag fattat att de vanligaste är att kulla alla de ungar där man misstänker vitscheck. En annan lösning är ju att låta vitcheckarna bli ca 6 månader och sen låta dem hamna i grytan. Då kommer de till nytta innan de hunnit bli sjuka.

Men dubbelbrokat är inget som är nödvändigt i aveln där helfärjade kaniner är godkända.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Bolten]
4

#25 så du menar att det är okej att avla på brokad+brokad för att följa en rasstandard som människan hittat på? När avkommorna får en känd defekt? Då får man väl sluta avla på rasen, ändra regler om luckor eller godkänna heltecknade. Att ha en ras som inte går att avla på ett friskt sätt är sjukt och borde enligt mig inte vara tillåtet.

Fridaaaa
0

#23 Äldre än 1 år brukar man säga att dom inte bliir.

#25 så att ha så lite luckor som möjligt i stamtavlan är viktigare än kaninens hälsa? Det låter som du menar så :S

Mannez
1

Jag är helt klart emot det, håller med er alla om att det är helt onödigt att para så det han bli vitscheckar, det borde ju räknas som djurplågeri eftersom man utsätter de ungarna som blir vitscheckar för önödigt plågande.

Nej iusch och fy ifall man gör en sådan PARNING.

Dock kan jag hålla med om att tjuvparning är ju en helt annan sak, men då skulle jag ha avlivat de ungar som blivit brokade och behållit de som blivit helfärgade (om det nu blev några).

Hälsningar Amanda och kaninerna