Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 727 ggr
Wildee
0

Avocado

Hej,jag har en kanin som är 1år och 5månader och jag undrar om kaniner kan äta avocado…Obestämd Jag tyckte det bara skulle vara intressant om dom kunde det! Hare göttKyss

[MiniPim]
3

Avocado är farligt. Så nej det kan man inte :)

[Tilde]
0

Tror inte man bör ge dem avocado. Jag vet bara att det är giftigt för fåglar, men det kan ju vara samma för kaniner.

Wildee
0

okej,tack för svaret #1 #2 tur att jag inte gav honom det då!!KyssCool

minaninar
0

Avocado är giftigt. Kärnan också. Dessutom är det jättefett så det vore ingen bra idé annars heller - så tyvärr..:)

Här har du en lista på ätbart:

http://www.indianahrs.org/rabbit-care/greens-vegetables.aspx

Men de är lite lustiga där för de skriver att "occasional treats" är morot o russin/torkade tranbär… Men ööhm, de skriver inte att alla frukterna är det också! Men det är det!! Det är bara grönsakerna de nämner som man kan ge lite varje dag. Frukt o "occasional treats" ska man bara ge 2-3 gg i månaden (och då bara välja en av dem per gång o ge typ 1tsk per kilo kanin, en dvv ska alltså BARA ha 2 tsk sådan gottis 2-3 ggr i månaden. Och väger din dvv 3 kg så ska den inte ha något. Dvs. alltså detta kan bara ges till kaniner som inte redan är överviktiga. Överviktiga små sötnosar får tyvärr bara olika gröna grejer..Tungan ute

Men jag tycker det är bra om man så långt som möjligt försöker hitta goda alternativ på grönsakssidan så behöver man inte fundera så mkt.

Men lägg också märke till att flera av de grejerna de nämner (t.ex. carrot tops, radish tops (det gröna på rädisor o morot) är ganska så besprutade om man inte köper ekologiskt.. därför ska man inte ge för mkt eller för ofta..

Det som jag tycker känns bra o ge o som jag ändå ofta har hemma för egen skull är kryddgrönt. Dvs. krukorna med persilja, dill, färsk koriander, basilika, timjan, oregano, citronmeliss, mynta, salvia osv osv som man köper på ica. De är också oftast ekologiskt odlade så man behöver inte oroa sig så mkt för gifter. Favoriten är färsk koriander, då kalciumhalten inte är lika hög som i några av de andra.

Men gräslök o lökväxter går INTE. Kan ge allergisk chock hos vissa kaniner o inte bra i allmänhet heller till dem.Oskyldig

Linnet
0

Avocado är väl giftigt för alla djur tror jag.

minaninar
0

Nej men för kanin. Ingen har väl sagt något annat?Tungan ute

Linnet
0

#6 Nej det var ju jag som sa det och avocado är giftigt för i princip alla djur.

minaninar
0

#7 Läste som en kratta - förlåt. Ojdå, det visste jag inte. Intressant att veta. Intressant att vi kan äta det då…Glad

Linnet
0

#8 Jo det är ju konstigt egentligen.