Foder
Jag har funderat på att ändra om lite i min kanins kosthållning. Som det är nu får han endast hö och en variation av örter, grenar och lite grönsaker. Det börjar dock bli jobbigt att försöka hålla en variation av örter fräscha under en längre tid, dessutom kommer jag snart bli fattigare och inbillar mig att det blir billigare att köpa en bra pellets där han säkert får i sig den näring han behöver än att köpa/odla örter och smidigare än att plocka och torka växter :) (De har dessutom klippt ner ängen jag har plockat ifrån nu
). Nå, jag har förstått att Oxbow och Cuni Complete rekommenderas. Vilken skulle ni säga är bäst?
Eller. Jag ser att Oxbow har högre fiberhalt och lägre fett. Cuni Complete har ju dock en okej fiberhalt och så länge det är ett tillskottsfoder och kaninen ändå äter ordentligt med hö borde ju det inte vara något problem? Är fetthalten ändå en anledning att välja Oxbow? (Inbillar mig att det är något svårare att få tag i?)
Och ni som ger pellets, ger ni också en viss del örter osv? Hur mycket/ofta då?
Själv andvänder jag Sampe pellets och de funkar super! ;)
Oxbow är högre fiber, det är bra. För den mindre fodermedvetne som har problem med att kaninen blir dålig i magen osv tycker jag det är en bra lösning.
Oxbow innehåller soya som man kan ha synpunkter om. Jag är osäker på vad det innebär för kaninens hormonbalans osv. Hos människor har man upptäckt att hälsofreak som ätit ofermenterade soyaprodukter under längre tid fått hälsoproblem som försvunnit när man tagit bort soya. Det verkar vetenskapligt också att soyan har någon sorts pseudohormoner som faktiskt messar med kroppens egna. Det är ju möjligt att detta gäller kaniner också?
Själv ger jag oxbow för jag har kvar hemma i kylskåpet, så länge de är torra o fina kommer jag fortsätta med dem, (två månader ca). Men sedan tror jag att jag kommer välja att köpa Prealpin el Meister Lampe med t.ex. alfalfatillskott (oxbow har en höpåse o ger man bara för en liten extra proteindos så räcker den väldigt länge).
Cuni complete har också bra värden, så den kan du absolut välja. Den har också luktreducerande inverkan på kiss. Innehåller yucca som har den effektern. Cuni complete är helt sjysst. Jr Farms Grainless Dvärgkanin (Zwergkaninchen) är ganska likvärdigt i analysen, men ändå låter det mkt godare och jag gillar redovisningen av ingredienser mkt mkt bättre, dock inte lika vanligt.
Meister Lampe är ju toppen foder.
Om jag var dig skulle jag gå in på zooplus.se och göra en rejäl beställning på jr farms grainless dvärgkaninfoder och meister lampe och ge dem kombinerat. Handlar du för över 350 är frakten gratis.
Jag gillar Selective, deras pellets med 23% fiberhalt hade (enligt mig) nästan helt perfekt näringsinnehåll :) Men nu ger jag kaninerna Grön Kanino, vilket är mer som ett tillskott.
Torkade örter ger jag ibland, inte så ofta. Jag har torkat mycket själv, men också köpt påsar med torkade växter. Det blir väl en gång i veckan, eller utspritt lite bland deras pellets eller hö. 
#2 Hm, jag tycker att det verkar meckigt att beställa via nätet och från Tyskland dessutom. ("Nej nej nej, herr tulltjänsteman! Det är bara… örter") Är verkligen Meister Lampe så pass mycket bättre? Eftersom de ändå äter det som tillskott till höet, alltså inte så himla mycket. Gör det så stor skillnad?
#3 Är det detta du menar? http://www.lupus.se/templates/group.asp?GroupGuid=702
För där står det 19 % fiber. Om de med "olja" menar fett så tycker jag dessutom att det ser mycket ut för en innekanin (som jag har) :)
Okej, ja, så tänkte jag också göra typ. Torkade örter någon gång ibland.
#5 Nej det var med 23% fiber och hade bra fetthalt och allt annat. Har faktiskt inte kunnat hitta det sen jag köpte det… 
Såhär såg påsen ut:

#4 Från Zooplus är det iaf inga problem, jag fick lådan hemlevererad direkt och tog bara nån dag. Jag beställde från den interantionella zopplus.com sidan, men vill man vara mindre meckig så kan man ju betälla från Zooplus.se.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#6 Hm, ja, där står det ju 23 %. Okej, har de börjat göra fodret sämre då?
Konstigt…
#4 zooplus är tyskt, men det är en svensk avdelning.. och så ingen frakt.. Jag har beställt från futterkonzepte.de liksom flera andra, inga problem med tullen.. skulle de vilja sniffa igenom, eller testa röka det.. haha.. vad kan jag säga: do your worst.. finns inget där.
#9 Ja, jag oroar mig väl inte så mycket för tullen egentligen, men det skulle kännas bekvämt att kunna gå ner till djuraffären och köpa när man behöver och veta att man får det med en gång. Speciellt i scenariot att det har blivit dåligt och man måste ha nytt med en gång eller liknande.
Jag håller på att läsa mer om foder/pellets just nu och kommer väl snart skaffa mig en egen uppfattning om detta, men jag vill ändå gärna höra från er som har valt t.ex. Meister Lampe varför ni ger det istället för t.ex. Cuni Complete. Cuni Complete har bra värden för kaniner såvitt jag kan se och skulle tillgodose det de behöver få i sig. Rätt? Om man kombinerar det med ett bra ängshö som ju ändå är det kaninen kommer äta mest av, spelar det då så himla stor roll?
Det är inte meningen att låta aggressiv för övrigt, haha. Jag är bara nyfiken.
#10 nej i ärlighetens namn, nej.. men om man tex. inte har så bra hö, eller köper från djuraffär, så är meister lampe ett bra komplement.. och sedan är det lite allmänt fodernörderi..
anledningen till att cuni inte är lika toppen toppen (fodernörderimässigt enligt mig då), är för att det är pasteuriserat, dvs. upphettat, förmodligen till 100% o jag tror att helst är väl kaniner gjorda för att äta lite mer raw liksom.. Meister lampe förefaller bara vara torkat o pressat.
Men cuni är bra.. absolut. Men Meister har mkt mkt mer fibrer, vilket är bra, eftersom det minskar risken att ens kanin ska få stopp i magen. Dessutom är de ju rustade med blindtarmen där de kan omvandla fiberrik mindre näringsrik mat som hö, buskar, grenar, bark, löv mm till näring.
Men absolut, cuni complete är bra. Det rekommenderar jag också till dem som absolut inte verkar veta så mkt om foder, och som heller inte verkar vilja veta så mkt, och det är bra för cuni complete finns i nästan varje djuraffär med lite självaktning.. Oxbow är lite mer special o kan vara lite svårare att hitta.
Tycker absolut inte du är aggressiv, det är väl toppen att vara nyfiken, det är jag med.. 
Roligt att fråga, och diskutera osv..
Cuni complete är absolut inget dåligt foder, anledningen till att jag går över till ML istället för Cuni Complete är för att Merister-Lampe är bättre. Vi kommer dock föda upp kaninungarna på Cuni complete, skicka med cuni Complete som övergångsfoder och även rekommendera de nya ägarna att fortsätta med just Cuni Complete. Detta för att det är ett helt ok foder som är lätt att få tag i. Här säljer båda djuraffärena Cuni Complete tex och ingen av dem säljer Oxbow.
#12, 13 Tack så mycket för svaren :)
Ja jag är nu lite rådvill…
Min dvärgvädur på 3,5 år gillar mycket mer Cunicomplet eller Selective före JR Farms som han nu äter men inte lika "glatt".
Meister Lampe har han nu inte rört alls efter den första biten. Ska ge den en chans men det nya fodret som var stört dyrt Fiba First med 30 % fiber åt han…
#15 Vad ska man säga, en del kaniner är kräsna.
Vår ungrex vägrar Meister-lampe. Jag har försökt i tre veckor och nu ger jag upp. Han äter inte det. Han äter dock Cuni Complete och Jr Farm Grainless med god aptit.
Vår dvv och hennes ungar äter Meister-lampe men vägrar att äta Jr Farm
Vår vuxna rex äter allt.
#16 Ja det är väll så samtidigt tänker jag att varför håller jag på?
Han äter gärna Cuni complete och Selecitve har aldrig fått ngt "dåligt" foder.. Han äter hö utan problem. Inte överviktig en uppfödare som passade honom i somras tyckte han var liten men då vägde han 1,4 kg nu 1,6 är 3,5 år dvärg vädur.
Vad är det för typ av örter ni ger till era kaniner?
Jag skulle gärna ge mer sånt till min kanin men jag känner mig så osäker. Vad är det du #0 plockar på ängen till exempel? Och vad är det ni odlar själva och ger?
#18 jag plockar och torkar maskrosblad, hallonblad, blåbärsris, brännäslor och äppelblad.
#19 Tack för ditt svar!!
Nu fick jag lite tips? :)