Gnagar på kläder
Jo, Nemo gillar att gnaga på kläder och dragkedjor. Inte så konstigt. Men det kan vara lite obehagligt när han t.ex sitter på min mage och jag har en tunn tröja på sig och han bestämmer sig för att gnaga på tröja… Ja ni fattar. ;)
( Han har btw alltid varit en klädgnagare. Redan första gången jag sräffade honom, gnagade han på min tygrosett som satt på min byxdress. x3 )
När jag har kläder på golvet (hehe) kan han ibland gnaga på dem, då gör jag ett "schh" ljud som får honom att sluta för stunden. Men han kan fortsätta sen igen. Det kan också hända att han gräver på dem.
Någon som har haft samma problem och vet hur man ska göra eller vet om det går över sen? :)
En annan sak jag funderar över är det som hände idag. Jag låg ner på golvet medan han satt mitt framför mig. Jag klappade honom, och han nosade i mitt ansikte. Då började han slicka på min mun, ganska mycket. Men efter ett litet tag tog han tag med tänderna väldigt svagt. Det gjorde absolut inte ont, men jag kände att han typ försökte "smaka" lite eller vad man ska säga. Vad tror ni han menade? :o
jag har ett par strumpor som min kanin alltid gnager och kraffsar på…
Inga andra strumpor utan just detta par (som råkar vara svarta med kaniner på, haha)
Jag har inte hittat något knep för att få han sluta ännu..
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#1 Haha. Ok, tack ändå. :)
Samma här, min kanin jag har nu gnager alltid på mina byxor, men bara på byxorna. Sen min förra kanin hade jag frigående, och dum som jag var lät jag mina byxor ligga på golvet, det blev ju inte bättre för att hon bet hål i skrevet ;) Nu påpekar alla det. Haha!
You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus.
#3 Haha, det har inte Nemo lyckts med än i varre fall. ;)
Kattungar som avvänjs för tidigt blir ofta klädtuggare, kanske är det nått liknande med kaniner. Hur gammal var han när han flyttade från mamman?
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#5 10 veckor, så det är ju över 8 veckor i varre fall. ;)
Dock vet jag ju inte när uppfödaren särade på honom och mamman. :/
Mina kaniner gillar också att gräva i klädhögar och bita kläder. Speciellt hanen. Det positiva är att jag aldrig har kläder som ligger på golvet längre. Det är väl mitt bästa tips? för att få Nemo att sluta, hehe.
När min hane biter på kläderna jag har på mig hindrar jag honom och säger fy. Och jag tror faktiskt han biter mindre nu än tidigare (han är fem nu). Han har också fått en egen fleece-filt som han får bita i och bädda med. Den är typ mer hål än filt nu men han gillar fortfarande att hålla på med den. Du kan kanske testa och se om din kanin kan tänka sig bita i en egen filt i stället? Fleece ska det vara i så fall, så slipper man långa trådar som kan ställa till problem om kaninen sväljer lite av filten.
Det där med att Nemo tog tag med tänderna när han slickade låter normalt tycker jag. Mina gör ibland så när de ska tvätta mig ordentligt. Jag tror de biter tag när de hittar små ojämnheter i huden eller likande som de inte tycker går bort med bara tungan.
#7 Haha, ja jag får väl försöka att inte ha kläder på golvet… 
Det där med en fleece filt kanske inte var en så dum ide. Men jag funderar på om det kanske kan ge motsatt effekt också. Alltså att han tror att det är ok att bita i tyg? :/
Åh, vad skönt att höra! Då menade han kanske inget ont. :) Han kanske tyckte att mina läppar var ojämna som du däger. ^^
Har föresten funderat på att kastrera honom när han är lite över 6 månader. Kan beteendet försvinna då tro? :)