kaninköp
hej !
jag funderar på att köpa kanin, och har förälskat mig i en liten hermelinkille :)
detta blir min första kanin sen barnsben, så jag känner mig som en rookie återigen.
vad borde jag införskaffa ?
bur ect, så långt är jag med..:P
men bottenmaterial ?
mat ? läste att dom ska äta pellets och helst inte foderblandningen som finns i affären, men finns pelletsen med i affären ? och är höet som går att köpa i affären är det bra ? för i annat fall får jag bara tag i ensilage…och det kanske inte är så bra.
och går det att förvara höet i nån tät låda utomhus ? som jag läste nånstans, då min sambo självklart är gräsallergiker…:P
tänkte att det kanske kan minska risken för hans nysningar…
ååh. ge mig alla tips? ni kan komma på :)
/karoliina
Bur, vattenflaska/skål, matskål, hus/sitthylla är det som du måste ha, men det hade du visst redan koll på ;)
Som bottenmaterial använder jag toa-lätt eftersom jag tycker det suger upp urin bättre än spån och det luktar mindre tycker jag. Så där kan man välja själv. Jag har ett lager med halm över toa-lätten också men det kan man göra som man vill.
Pellets köper jag i lösvikt i affären men många köper förpackningar med ett visst märke, exempelvis "Lottie" eller "Stampe". Gnagarblandningen ska man alltså hålla sig så långt ifrån som möjligt då den är så fet att det är.. Läskigt! Den vanligaste dödsorsaken bland kaniner är fetma så man ska alltid försöka hålla sig till nyttigt foder i lagom mängd (oftast mindre än vad man tror). Egentligen behöver man inte ha pellets över huvud taget till kaninen om den får mycket gräs, hö, frukt och grönsaker och pelletsen är alltså tillskottet och inte själva maten. Det är hö som är basfodret, tillsammans med lite frukt och grönsaker.
Höet köper jag i djuraffären och det är bra, jag köper ängshö!
Ska din kanin stå inne eller ute? Om det nu blir någon alltså.. Nyfiken :D
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
han får stå inne, eftersom vi bor i lägenhet. men vi har stor gräsmatta utanför så han kan nog allt få komma ut och hoppa :)
angående höet så såg jag att dom hade förpackat hö i mataffären, men det luktade så mycket, och det luktade inte sånt hö som jag varit van vid :P
men är det någon speciell kaninpellets, eller…?
och var får du tag på halmen ?
Halmen köper jag, precis som höet (ängshö), förpackat på djuraffären. Om höet inte luktar bra, köp det inte! Många får hö och halm ifrån olika stall i närheten så det kan ju också vara ett alternativ om man har möjlighet. Eller från någon bonde. Man kan också köpa halm och hö på granngården.
Pellets jag köper i lösvikt är den enda pellets mina kaniner äter! Har försökt med billigare pellets, lite tunnare, men nej - det går inte! Den pelletsen är avsedd för alla gnagare men jag skulle säga att majoriteten är kaninägare som köper den. Finns det något sånt i din djuraffär också?
det ser bekant ut så jag tror inte det är nån svårighet att få tag i pellets. två djuraffärer har jag i stan, och en inte så långt bort, så jag tror att det ska gå och fixa :)
höet luktade typ. parfym, haha.
men det stog bara på tyska och holländska på förpackningen så det var lite svårt att lista ut vad det egentligen stog.
hur mycket hö och halm går det åt ?
och är halmen egentligen något som behövs ? eller har man det bara till botten, eller vad ?
Kaninerna äter halmen också (i alla fall mina) men om det är helt nödvändigt för en innekanin vet jag inte. Det värmer ju väldigt bra på vintern så det går åt rätt mycket halm då, men eftersom din kanin ska stå inne behöver du nog itne ha halm alls om du inte vill - fast det skadar ju inte att ha. Kaninen klarar sig ändå om du inte har halm! :)
Hur mycket det går ut, jadu. Väldigt olika för olika kaniner! Vissa äter hö som tokar och då går det ju åt då de alltid ska ha fri tillgång. Andra är inte så förtjusta faktiskt.. Nu vet jag inte hur stora säckarna jag köper är… Går väl åt ungefääääär 1 säck hö + 1 säck halm på 2 månader alltså en säck per månad. Men det är som sagt ganska olika. Tror säckerna jag köper är 20 kg, men inte säker!!
tänkte mest att det är ju dumt att förvärra situationen med min allergiker med ännu mer gräs ;P
men då kan den alltså klara sig med bara hö, det är ju bra.
hö och grönsaker plus pellets.
bra med kanin, då kanske man äter mer grönsaker själv eftersom man alltid måste ha det hemma :D
detta kommer nog bli kalasbra tror jag :)
ska leta lite på måndag i dom små butikerna och se vad man kan hitta alla saker :D
men…vad är en sitthylla ? och är ett hus nödvändigt i en innebur ?
#6: Jag tror också det kommer gå kalasbra :)
#7: Jag har för mig att det är lag på att ha hus, men jag är tyvärr inte säker på det. Sitthylla är som ett hus, fast utan hus och bara taket.. ^^ En hylla alltså som kaninen kan sitta på och ligga under som ett "skydd" ungefär som ett hus.

#7, 8 Tror lagen gäller att de ska ha sitthylla, men det är ok om sitthyllan är taket på ett hus.
hm. haha, ok.
så rätt och slätt, man ska bara ha hus och sitthylla, bara för att :)

Så, blir det en liten hermelinkille då? Hermeliner är underbara, min favoritras! Har själv en hermelin, en fuchs (se avatar).
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Jag visste inte att din Avatar var på en hermelin!
Dom vill ju gärna ha ett hus/skydd/hylla för att kunna dra sig undan ordentligt. De vill ju gärna gömma sig lite ibland och vara ifred :) De flesta djur vill väl ha någon slags skydd av nåt slag!
ciss, jag vet inte än, jag skrev till hon som hade annonsen och frågade om hon hade kvar han, så kan man ju åka och kika iaf, han var söt som socker. :D

#12: Haha, vad trodde du att det var då? ;)
#14: Okej, men ifall han inte är kvar, ska du köpa någon annan då eller blir det inte då? *håller tummarna för att han är kvar*
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Jag håller också tummarna! :D
Hoppas han är kvar! :D
- Mvh Emma
han är kvar, jag ska åka dit nu. :D
är det nånting jag borde tänka på att fråga ?
han är precis öronmärkt så han är svart i öronen :P
han ska tydligen vara väldigt social eftersom han har bott i deras kök sen han föddes :)
men ja, nånting man borde fråga om ?
för den intresserade, så kommer han hem till mig onsdag v27. då är han 7,5 vecka ungefär.
och ooooj så söt han var :D
#19 - Vad kul! :D Du får visa massor av bilder :D:D

Oh! Hade du kamran med dig? :)
näää, jag glömde ju givetvis kameran :P
men jag lovar, ni ska få se en massa bilder när han väl är hemma. :)

#22 Bäst för dig xD Nej bara skämtade men det skall bli roligt att få se han <3
haha ;)

Vad roligt :D
Vad kul!! Grattis! :D