Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1117 ggr
Moses2
0

Selected, Cuni complete eller annat??

Jag undrar vilket foder av dessa som är bäst och varför. Cuni Complete eller Selected? Jag stod på arken zoo och tittade efter Cuni Complete och då kom en personal och sa att Selected rabbit är bättre pga högre fiberinnehåll. Ja, visst var det lite mer fibrer än Cuni complete? Men vilket av dessa är bäst? Jag har en liten lejonhuvad kanin som är liten (950g- 1 kg) Selected innehåller mer fett och det kanske inte är jättebra. Om jag måste välja en sort vilken är bäst?!!

natha-mjau
0

Jag har båda två här hemma.

Min förra holländare gillade selective bättre och min rex gillar cuni bättre.
Jag tyckte båda fodrena är väldigt bra så det är nog vilket som.
Cuni complete är rekomenderat av veterinärer.

Testa och se vad din kanin gillar bäst av dem? Det är rikigt bra foder båda två.
Som jag skrev tidigare har jag båda hemma just nu, men jag kommer att satsa på cuni complete i framtiden, blandar ut det med svenska foders kanin&marsvinspellets

elinyeaah
0

Skulle nog inte lita helt på personalen på djuraffären iaf. Men jag tycker cuni complete :)

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

natha-mjau
0

Cuni:
Protein  15%
Fiber  20%
Fett  3%

selective:
Protein 14%
Fiber 25%
Fett 4%

Näringsbehov för vuxna kaniner:
Protein  13-15%
Fiber 16%+ (Gärna mer, det kan inte bli för mycket)
Fett 1,5-3%

totten
0

Jag har bägge och gillar Cuni bättre…

Selective har soja i sig. Så jag hade valt Cuni.

totten
0

Jag tycker att min kanin en dv vädur gillar Cuni bättre och om jag skulle välja i dag skulle jag köpa hem Cuni complete pga av det där med sojan. Fibern är bra i Selective men bägge är ju väldigt bra foder :-)

natha-mjau
0

Kollar du på värdena så är båda bra, men som de andra säger så innehåller selective soja.
Du kan ju köpa små påsar av dem bägge och testa, men jag håller med dem andra att cuni är bättre :)

fossingen
0

Cuni absolut bättre, satsa på det och du kommer bli så nöjd. Dessutom är det billigare om jag inte miss minner. Har också stått och läst alla dessa påsar på djurbutikerna och jämför och har mig men till slut så blir det alltid Cuni för det slår alla de har i butikerna.

Tänk också på Calcium och fosfor mängden när du väljer.

Mamabelle
0

Vi har använt båda här hemma och alla sex kaninerna föredrar Selective. Blandande de båda mest för prisets skull (Cuni är ju rätt mkt billigare).

Förutom att fetthalten är något högre än i Cuni, så föredrar jag Selective utan tvekan. Dels för att kanierna alltid lämnar Cuni till sist men också för den höga fiber halten!! 

Men det är bara att göra ett val, för båda är ju bra :)