Frågor
Tänkte ta ett samlat forum för mina frågor istället för att skapa nya eller skriva i klotterplanket.
Skriver frågorna i inlägg!
Jag har sett på bilder att många inte har leksaker i hagarna, att det bara är galler och gräs. Varför har ni inte leksaker? Jag har alltid tunnlar, saker att hoppa upp på, grenar, blad m.m Eller gör jag så bara för att jag är van att de ska ha leksaker (hamster!)?
Hur ska bajset se ut egentligen? Mjuka/hårda, /mörka/ljusa. Bellas är mörka, hårda. Men hon äter ganska mycket hö så man ser höet i bajset, och det finns några pluttar i lekstugan som någon trampat på och som är helt söndersmulade.
Kom på en till:
Hur ofta städar ni buren? Jag städar varje dag, hon är ju inte rumsren så jag tar bort bajs och kiss och hö hela tiden. Så det kommer ju med mycket spån och på såsätt behöver jag fylla på hela tiden, och jag tömmer inte buren då det kommer in nytt spån hela tiden.
När jag hade Ior som var rumsren städade jag en gång i veckan och tömde på spån då.
#1 Jag har just nu hus (med halm), grenar och vattenskål (+ transportbur då jag bär dit honom i den) i hagen. Har flera gånger tänkt att vi måste åka till biltema och köpa tunnlar, men det har aldrig blivit av. Vi har oftast annat att göra på helger. Men han brukar ändå springa av sig i den och göra en massa glädjeskutt, så jag tror han är nöjd ändå. ;)
Men i buren har han såklart leksaker mm. ;)
Vi ska snart också göra hagarna i garaget som Nemo och Charlie ska ha under vintern, då det är för kallt att vara ute. I den ska jag ha en massa skoj till honom! Har redan kollat runt på nätet och bestämt vad jag ska köpa, och jag ska göra egna saker också (tex av kartonger). Det ska bli riktigt kul att inreda det! :D
Förut var Nemos bajsar svarta och något mindre en vad de är nu. Nu är de ljusa och lite större en innan. Dock har man alltid sett hörester i dem. ;)
1. Jag har just nu inget i hagen, ska köpa hem grejer att ha i, men jag har alltid övervägande öppen yta så de kan springa ordentligt. Mycket liv i mina kaniner :)
2. Kommer inte ihåg just nu, tillfälligt hjärnsläpp.
3. Städar 1-2 gånger i veckan, mina bor ute och de några skitar ner hela buren, men 1-2 räcker för mig. Varenda dag behöver du nog inte städa, andvänd höhäck edller höboll, då blir höet fräschare och det stannar på ett ställe.
Hälsningar Amanda och kaninerna
1. Mina kaniner uppskattar inte leksaker så mycket. Hus, pinnar och yta verkar räcka för dem. Kul någon gång ibland med matleksaker (som toarulle med godis i).
Hårda, runda kulor. Mörka med ljusa stänk har mina, färgen beror mycket på vilket foder och hö de äter.
2. Jag städar skithörnet några gånger i veckan, hela buren vid behov.
Tack för alla svar!
#4 Jag har höhäck, men hon river ju ut hö för att komma ut det goda :)
#5 Jag har en katt-toalett och lägger bajs och sådant i den hela tiden, hon bajsar och kissar i den, men hon kissar och bajsar väldigt mycket utanför den. Verkar itne fatta att hon ska göra allting i toaletten!
Ska man ha hö i hagen?
#8 Inte nödvändigt om det finns gräs att äta av. ;3
1. Jag har tunnel hos mina och ibland ett hus.
Mina leker inte med leksaker, så inte lönt :D
2. Mina kaninerns bajs är ganska hårt. Sedan nattbajset är lite kladdigt, men det ser man ju sällan :)
3. Städar till mina 1 gånger/vecka, och till dom på stora ytan (3 resp. 5 kvm) blir det varannan vecka fast tar bort bajset innan vid behov
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Nej det behöver man inte ha, det har aldrig mina, speciellt inte sommartid :)
Fråga 1 - har aktiveringsbollar med lite godis i och en lång kartongtunnel utanför buren. Han bryr sig inte om andra leksaker. Brukar lägga ut mat/hö/pellets på flera ställen också för aktivering så han har fullt schå att äta lite här och lite där också
.
Fråga 2 - Det finns en superbra bildtråd om kaninbajs här nånstans, sök på den så kanske du hittar.
Fråga 3 - Städar varje dag, min kanin är helt rumsren och gör allt i sin låda som jag tömmer varje dag och fyller på nya träpellets. Skakar mattorna han har i buren, sopar och tar bort enstaka pluttar som hamnar utanför lådan. Han är väldigt renlig och jag vill också gärna ha det så fräscht det bara går eftersom det är en innekanin.
Hur kan man gå med de i promenad på gatan? Bella vill bara gå tillbaka till gräset haha
#13 Mycket bättre att gå i gräset :)
#15 det kunde väl inte jag veta? Framkom inte i ditt inlägg :)
Man får träna, precis som med hund.
Jag förstår om hon inte vill skutta på gatan, inte så bekvämt. Inte alla kaniner som uppskattar/gillar det tror jag :)
#16 Alltså! Jag frågade vad jag kunde göra för att hon inte ska gå tillbaka och du sa att jag ska gå på gräser istället.
#17 Ja och jag svarade på det? Alltså vad jag hade gjort och vad jag tycker? Gräs är är skönare för dom att gå på en asfalt mm :)
#18 Jag frågade fortfarande inte vart jag skulle gå.
#19 Du frågade vad du skulle göra för att kaninen inte skulle gå tillbaka till gräset. Exakt så frågade du och jag svarade på det :)
#20 Ja, Hur jag skulle göra och Inte Vart jag skulle gå.
Orkar inte diskutera med dig nu för du kommer alltid med motargument.