Tips med få kaninen tam
Har en 12 veckors dvärgvädurs hane som vi fick hem från uppfödaren då han var 7veckor. Vi tar upp honom och klappar honom i famnen och det går ganska bra. Han är mmycket nyfiken och börjar titta runt.
På golvet när han får springa så blir det svårt att få in honom. Han lyssnar inte till sitt namn då man kallar på honom likadant är det i buren.
Han har blivit rumsren nu och kissar i toan :)
Vi har honom uppe varje dag och pratar med honom.
Har ni några tips? ? Bara ta upp honom i famnen och sedan släppa ned honom efter 5min. Avstå från springa fritt?
Det går inte att bära honom med handen under magen för då hoppar han iväg direkt så han skuttar gärna in i sitt hus och stampar då man öppnar buren.
Vill inte han ska vara rädd :(
Många kaniner ogillar att bli lyfta - det hänger ihop med att de är bytesdjur och blir de lyfta i naturen är de oftast för att ett rovdjur tagit dem. Tamkaniner måste naturligtvis vänja sig vid att bli lyfta så det är bra att göra det ofra och kort stund, men det är inte bästa sättet att få dem tama.
För att han ska bli tam måste han vänja sig vid dig (lukt, röst osv) så att han kan känna sig säker på att du inte vill skada honom utan bara klappa och bjuda på god mat. Bästa sättet är att sitta på golvet och låta honom komma fram till dig. Du kan locka med lite pellets eller annat gott. Låt honom nosa på dig, hoppa upp på dig osv. Klappa om han tillåter det.
Det kan inte vara så att han blir överraskad när det helt plötsligt kommer händer och "jagar" honom? För en kanin kan det antagligen se ganska skrämmande ut. Vad händer om ni sätter er på golvet? Kommer han fram då?
Jag har ofrivilligt tränat in ett inkallningssätt till min kanin. Eftersom han inte alltid upptäcker godisar som jag har lagt på golvet, så brukar jag knacka med fingret i golvet bredvid godisen. Då lärde han sig snabbt att leta där. Numera kan jag klappa med händerna på golvet/knäna så brukar han komma :)