Kanin iFokus

Kanin

Etiketttävlingar-och-lekar
Läst 1262 ggr
skuttis88
0

Klickerträna?

Kan man klickerträna kaniner? Och i så fall hur gör man och var köper man en klicker-grej?

MVH Celina

Swadika
0

Klicker går typ att köpa i alla djuraffärer :) Annars går det på nätet också :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

tussen12
0

Ja visst kan man det! :) Det är jätte roligt för både kanin och ägare!!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

skuttis88
0

Hur gör man det? Asså klickar man när den är duktig eller hur funkar det?

MVH Celina

Alvirpo
0

Ursäkta om jag kanske lånar tråden lite men jag undrar lite hur klickerträning går till? typ gör man nåt och sen när den är duktig klickar man, och den tar det som beröm, eller vadå? fattar inte riktigt:D

AkaiTsuki
0

Om man ska lära den ett trick gör man lite i taget och belönar när det är rätt. Först klickar man och sen får den godis och klapp :)

Typ snurr

Tar man handen vid nosen och visar att man har en godis och sen kaninen följer efter handen till startpunkt klickar man och ger godis + klapp. Sen efter ett tag lär den sig det av att du bara snurrar armen och sen klick och blir överlycklig för godis :)

//Joanna

Alvirpo
0

men om man nu ger den godis också varför behöver man då en klicker?

AkaiTsuki
0

#6 Klickern är istället för att man säger Bra!

Eftersom att bra används till så mycket annat också t.ex.  i konversationer osv.

//Joanna

Alvirpo
0

jaa.. då fattar jag:) så istället för att  berömma med ord berömmer man med Ett klick, om jag har förstått rätt?:D

AkaiTsuki
0

#8 Precis :)

//Joanna

Alvirpo
0

Bra:D Då fattar jag vad klicker träning är:)

hobbymupp
0

http://kaninmagazinet.se/2012/january/klickertraning.html :)

Och är man bra på engelska så är denna sidan fenomenal:

http://www.clickerbunny.com/

Molly kan snurra, stå och gå på bakbenen :) Vi jobbar lite på det här o där några gånger i veckan. De tricken är ganska lätta att lära, sen kommer svårare :)

skuttis88
0

Om man säger "stå" och har en godisbit i handen som kaninen sträcker sig till. Sedan klickar man och ger godis. Eller? Jag fattar ganska bra…

MVH Celina

AkaiTsuki
0

#12  I början ska man nog lära den först att klick betyder godis men sen är det helt korrekt :D

//Joanna

skuttis88
0

#16 Hur ska jag göra nu om jag vill få honom att stå utan att jag måste ha godis i handen? Gärna utan att ha handen i luften.

MVH Celina

hobbymupp
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14, träning under lång tid. Tagit mig ca 3 månaders halvaktiv träning att få molly att nästan förstå "stå" på det sättet du beskriver :P

Fridaaaa
1

klickertraning.ifokus är en bra sida, med bra info :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

skuttis88
0

Någon som kan svara på frågan i #14?

MVH Celina

Fridaaaa
0

#17 Finns olika sätt. Man får testa sig fram :)

AkaiTsuki
0

#14 Har aldrig försökt men du kan prova säga stå medan kaninen står upp klicka och sen ge godis…efter ett tag kanske hen gör det frivilligt för godis. Min buse måste lockas med godis xD

//Joanna

Frosstis
0

Jag har iallfall lärt mig att man ska lära kaninen att klicker är godis. Och man börjar med att mata kaninen med något, och medan man ger det och den äter så klickar man. Så förknippar den sen att klicker = godis.

Jag har iallafall haft en klicker (sån röd med gul klick, egentligen för hundar) som jag fick när jag gick i hundklubb med min hund för måånga år sedan, kanske 7 år eller så. Men jag har aldrig fattat men nu börjar jag förstå lite :)

skuttis88
0

Har någon tips? på trick man kan lära en kanin? Man kan väl smacka med munnen en gång istället för en klicker?

MVH Celina

Frosstis
0

#21 Stå, snurra. Vet inte, det med klicker är att den låter precis likadant varje gång.

AkaiTsuki
0

#21 Jo men en klicker låter precis lika dant varje gång + människor kan inte imitera det ljudet väl. Att smacka runt omkring den kaninen sedan är typ som att duktigt kanin även som den kanske gör något knasigt

En klicker är ett bra inköp, min kostade 29:- på djurmagazinet :)

//Joanna

skuttis88
0

Nu har jag en klicker! Jag fick låna en av en kompis. Så hur ska jag börja nu då? Jag skulle vilja att han stog upp på bakbenen. Hur ska jag få honom att stå? När ska jag klicka och när ska jag belöna?

MVH Celina

Fridaaaa
0

#24 Klickertraning.ifokus ;) Där står bra fakta :)

AkaiTsuki
0

1. Var nära och sen så visar du att du har godis och så klickar du och sen ger du honom godiset. Det är för att lära honom att klick betyder godis

Efter han vant sig vid det kan du lära honom att stå på bakbena

2. Visa åter igen att du har godis och när han följer godiset med huvudet typ ska du höja den hela tiden. Om kaninen inte står upp tillräckligt klickar du när han står som högst upp och ger den godis.

Förstår du?

//Joanna

skuttis88
0

#26 Tack!

MVH Celina

skuttis88
0

Nu har jag provat och det gick inte så bra… Han fick en äppelbit när jag klickat. Jag gjorde det ganska många gånger och sedan ville jag prova att göra "snurr" och "stå". Han ville inte stå eller följa handen i en cirkel. Vad ska jag göra för att han ska följa min hand upp och runt?

MVH Celina

Frosstis
0

#28 Alltså, du kan inte börja så tidigt med tricks. Han måste lära sig var klickern är först.

skuttis88
0

#29 Och hur gör jag det då?

MVH Celina

Frosstis
0

#30 Du klickar samtidigt som du ger godis, och under tiden som den tuggar.

skuttis88
0

#31 Hur ska jag träna vidare sen?

MVH Celina

Frosstis
0

#32 Jag vet inte, men du kan fråga på klickertraning.ifokus.se :)

Alvirpo
0

#32 du får ju fortsätta lära honom att klick = godis ett par gånger typ och sedan börja med trick

skuttis88
0

#33Har gjort men ingen svarar…

MVH Celina

Fridaaaa
0

#35 Finns många trådar bland annat just med klickerträning av kanin :D

[LittlePiglet]
0

Men om jag har fattat klickerträning rätt så ska man inte visa, utan djuret ska komma på det själv?

"Klickerträning är inte heller att locka, styra och leda hunden för att tala om vad den ska göra – kom ihåg krav 2. Vi är ute efter ett djur som tänker självt."     - Från Klickerträning.ifokus

Just stå är ju ganska lätt då iaf, för kaniner står ju på bakbenen ganska ofta.

När jag tränar mina kaniner sitter jag med godis och klicker utanför kaninens vanliga bur, när kaninen ställer sig på bakbenen klickar jag och ger den godis.

Fridaaaa
0

#37 Nej djuret ska inte komma på det själv. 
Men man säger itne "bra" eller så när djuret gör något bra, utan man klickar i rätt ögonblick som djuret gör det man ber den om och sedan belöna :)

[LittlePiglet]
0

#38 Men det står ju att man inte ska leda och locka? Nu blir jag förvirrad -.- Har nog lite trög förkylningshjärna idag…

Fridaaaa
0

#39 Jo man får leda eller locka.
Jag har själv klickertränat hund så :) Men man ska använda rösten så lite som möjligt, plus att ta det stegvis

[LittlePiglet]
0

#40 Men det står ju raka motsatsen? Varför skriver de så då?

Fridaaaa
0

#40 Vart står det motsatsen?

[LittlePiglet]
0

#42 "Klickerträning är inte heller att locka, styra och leda hunden för att tala om vad den ska göra"

AkaiTsuki
0

Hmm jag har sett båda sorterna och säger inte att någon av dem är fel.

Jag har bara berättat hur jag klickertränar Akkio :) Han skulle bara bli uttråkad och gå i väg om vi gjorde på det andra sättet XD

//Joanna

[LittlePiglet]
0

#44 Haha, ja det är ju lätt hänt med den metoden x) Men jag tror kaninen lär sig kommandot snabbare på det sättet, för den fokuserar bara kommandot du säger och inte dina rörelser… Men det är bara min teori Tungan ute

Fridaaaa
0

#43 Ett djur kan ju inte lära sig om man inte vägleder den :) Alltså med trix.

[LittlePiglet]
0

#46 Ioförsig, men vad menar dom då? x)

AkaiTsuki
1

#46/#47 Vad jag har sett kan djur lära sig utan att man vägleder dem. Då improviserar den och blir lite otålig och blir superglad av klicket och får godis. Sen improviserar den mer osv tills den gör helt rätt. (Dock hund)

Denna hunden visste dock det här knasiga med klicker så den började improvisera nästan direkt

//Joanna

Fridaaaa
0

#47 Jadu, jag har alltid tränat med att hjälpa, vilket man kan göra, finns inga rätt eller fel i det. Enda är att man ska klicka precis när kaninen eller djuret gör rätt och sedan belöna

[LittlePiglet]
0

#48 Det är det jag menar, tror jag x)

[LittlePiglet]
0

#49 Okej, det var bara så jag uppfattade texten… =)

slarvigt
1

Klickerträning brukar, som vissa här säger, gå till så att man t.ex. vill att djuret ska stå på baktassarna. Då väntar man tills djuret tittar uppåt, t.ex., klickar och ger godis. Tillslut förstår djuret att det är det man vill att det ska göra, då kan man kräva mer. Tills den tillslut står på baktassarna. Då kommer den antagligen börja göra det exakt hela tiden när du tar fram klickern och godis (haha), så då kan man börja lägga till kommando när den står så. Alltså: djuret ställer sig på baktassarna, du säger t.ex. "stå", du klickar, djuret får godis. Sedan får man hålla på så ett tag. Tillslut kan man börja säga "stå" när man tror att djuret ska ställa sig på baktassarna. Och ännu lite senare förstår djuret förhoppningsvis kommandot "stå".

Det här är grunden i klickerträning och tanken är som ovan sagt att djuret tänker själv. Själv kör jag en blandning av dessa. Vissa tricks har jag lett, andra har jag klickat in ett redan existerande beteende.

Tänk på att klickerträning kräver ganska mycket av dig som "förare", du måste vara vaken och med. Du måste se när du tror att kaninen ska ställa sig på bakbenen, t.ex. Och, om din kanin är något lik min kanin, så kommer den bli väääldigt exalterad av detta och då kan det vara svårt att hänga med :P

MEN först behöver du ta god tid på dig att lära kaninen vad klickern betyder. Gör som ovan sagt och ge godis, klicka medan den äter. Gör detta med 5-10 godisar om dagen i åtminstone en veckas tid. Sedan är det förhoppningsvis befäst, om inte får du "klicka in" lite längre.

skuttis88
1

#52 tack! Det är detta jag har velat veta hela tiden =)

MVH Celina

skuttis88
0

#52 tack! Det är detta jag har velat veta hela tiden =)

MVH Celina

Fridaaaa
0

#52 Man kan träna på mer än ett sätt, inte bara att vänta ut. finns inget rätt eller fel ang det :)

slarvigt
1

#55 Så ser grundtanken i klickerträning ut, men sedan finns det många som gör på andra sätt också. Jag skulle inte säga att det ena är bättre eller sämre, för det vet jag ingenting om, men jag är säker på att det började så och att många fortfarande definierar klickerträning på det viset och tycker att andra sätt är lite "fusk" och inte stämmer överens med filosofin inom klickerträning. Det kan jag respektera. Jag kallar det dock fortfarande klickerträning när jag leder min kanin med hjälp av godis :)

[YukiOni]
0

Klicker funkar på kaniner i ALLA åldrar, min syster använder samma princip på kaninungarna i nuvarande kullen. 5 veckor gammla och går på bakbenen! 

Kan inte annat än att avundas hennes förmåga att träna dom ^^
http://www.youtube.com/watch?v=4h3A3C5jSac&feature=plcp

Fridaaaa
0

#56 Jag har tränat klicker träning många gånger med hund.
Och båda tänken är grundläggande.
Dock ska man inte hjälpa djuren lika mycket när man klickar.

slarvigt
1

#58 Alltså, att träna med hjälp av en klicker kan man göra hur man vill. Talar man däremot om klickerträning som filosofi så handlar det om att inte leda djuret.

Fridaaaa
0

#59 Det beror helt på vem man talar med ang klickerträning kan jag säga. Jag har tränat klickerträning med våran hund ett tag, dock passade inte det oss, men den som lärde ut då, på gymnasiet, var väldigt duktig i det :)

slarvigt
0

#60 Då tränar den personen med hjälp av en klicker och bryr sig inte om filosofin i klickerträning. Jag är faktiskt säker på detta ;)

Fridaaaa
0

#61 Nej det var klickerträning.
Eftersom klickerträning är ganska nytt fortfarande, har ju inte funnits jättemånga år, så kanske det fortfarande är lite delat hur man tränar just klickerträning :)

slarvigt
1

#62 Ja, man kan ju fortfarande lite slarvigt kalla det klickerträning. Jag brukar som sagt också göra det. Men nej, klickerträning som filosofi haandlar om att djuret ska tänka själv. Det är dock ingen idé att vi fortsätter skriva samma sak fram och tillbaka till varandra, så vi kanske kan sluta här? :)