Dela bur?
Jag har två kaniner som fungerar bra tillsammans, lite gruff ibland bara. I dagsläget står deras burar brevid varandra. Det är en kastrerad hane (1,5 år) och en okastrerad hona (7 månader). Jag funderar på att låta dom flytta ihop permanent. Hanens bur är bara på 120, jag håller på att leta/byggplanera en större bur men det dröjer ett tag tills det blir kvar.
Anledningen till att jag vill flytta ihop dom redan nu är för att jag tycker att honan "hellre" är i hanens bur än sin egen, och verkar lite nervös när hon är själv. Men kanske bara läser in saker, vill ju inte "tvinga" ihop dom heller.
Bild på Räkan och Hugo! :D
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Det kan funka men det kan bli så att de inte får vara ifred. Då kan de börja slåss och så. Det gick bra ett tag med min men honan gick på hanen hela tiden så om du vill kan du prova men fortfarande ha kvar den andra buren. Lycka till! Jättesöta kaniner, men vad är det för ras?
MVH Celina
#1 Ja, det är väl det jag är lite orolig för. Kommer inte göra mig av med den andra buren, kan ju vara bra att ha om det händer nåt/ha en extra på landet osv. :)
Gick honan på hanen på en gång eller dröjde det ett tag?
Hugo (till höger) är en lejonhuvad dvärgvädur, och Räkan (till vänster) är en korsning mellan lejonhuvad kanin och dvärgvädur. :)
Nej de tar ett tag men kaniner behöver egen tid och de kan vara jobbigt för dem att springa på den andra hela tiden… Det är bara att testa. Min hona började sitta på hanens rygg vilket är lite roligt och konstigt =)
MVH Celina
#3 Ja, försöker komma på nåt sätt där de kan få vara ifred men samtidigt tillsammans. T.ex. en bur med två våningar, eller om man gör buren så pass mycket större att de inte känner sig trängda.
Vill ju inte att de börjar slåss när jag inte är hemma bara, det är ju det svåra. :&
De är ju så himla fina så man smäller av! Kastrera Räkan är ju en tanke, det kan göra dem mer harmoniska som par? I varje fall om hon är lite bråkig. Bra även för cancerrisk mm.
Det är väl alltid lite svårare att sätta ihop kaniner som ska vara inne i bur.. Om man inte har buren öppen. Men kan man inte börja med att ställa burarna med öppningen mot varandra och haka fast dem så de inte glider o sätta en bro mellan burarna? Då har de varsinn o samtidigt tillsammans? Fast å ena sidan, det verkar generellt som det är bättre att sätta honan i hanens bur (tanken är att han bestämmer, men att han gärna släpper in en hona, medans honan om hon är vaktig kan bestämma sig för att hanen inkräktar.. har jag hört från flera håll..)
menhoppas ni kommer på något bra, och att de får det mysigt… på bilden verkar de ju redan vara ett par
#5 Ja hon ska kastreras, men med burbygge och lite annat har jag inte råd just nu.
Men innan årets slut är tanken i alla fall, bättre bur känns som prio 1.
Hugo får inte komma in i hennes bur (dels käkar han upp hennes pellets
) men dels så blir det lätt gruff då har jag märkt. Hennes bur är inte neutral mark på samma sätt som Hugos bur, så det kanske kan vara så.
Ja de trivs tillsammans, men Räkan är lite dålig på att putsa (hon nafsar Hugo i örat, men där har han ju ingen päls han vill bli av med
) så då kan det bli lite gruff. Men annars hittar dom på alla bus tillsammans!
#6 Ja, visst, så är det med pengar. Men det är ju ingen brådska, men som sagt, lite av det jag fått för mig verkar ju stämma, eftersom jag uppfattat att honor är så när jag läst o bekräftades av någon här på kif också. Så kastrering kan ev. göra det bättre.
Men vad är det för stil o nafsa i örat??
Förstår om det blir gruff. Hon är en liten muckare.
Visserligen ska det ju vara helt okej att putsa bort lite öronvax, men bita - neeej.
Bättre bur låter som bra prio.
#7 Ja, planen var ju att det skulle bli av nu, men så krashade min laptop och det blev att lägga pengar på en ny istället. :c Men så är det väl alltid, haha.
Jag vet inte, hon kan helt enkelt inte uppföra sig! Tror att hon behöver lära sig lite kaninvett, så det får bli Hugos uppgift. ;) Hon är bra mycket bättre nu i alla fall! Det är som att hon inte fattar att det inte finns nån lös päls att dra bort i örat. 
Sätt ihop burarna? Om du har luckor på sidan så ta bort dom jag sätt burarna så tätt det bara går. Jag hade för liten bur till min hane när han var innekanin och valde då att sätta ihop våra 2 mindre burar med luckorna på långsidorna mot varandra. Tar mkt plats osv men är det bara tillfälligt så skulle inte jag tycka att det är något problem. =)
Då har de sitt "eget" och kan lättare få vara ifred.
#9 Tyvärr går det inte att göra så, det är två olika modeller på luckor och jag har inte riktigt lyckats få ihop det. :/ Det blir att de försöker buffa upp en glipa och ta sig ut. Funderade på att försöka sätta dörrarna mot varandra, men det kommer ta alldeles för mycket plats. Brevid varandra står de ju redan, så den platsen har jag ju.
Men kanske ska testa det igen, men då måste jag hitta en ny plats för Hugos sitthylla…
#10, d var det jag menade, med att sätta ihop dörrarna. Det tar mkt plats, det gör det.
Så de umgås bara utanför burarna? Coolt, visste inte att det gick utan bråk :)
Det kan ju bli väldigt annorlunda om de måste dela bur, då är det väldigt viktigt att båda har möjlighet att gömma sig och få möjlighet till "privatliv" :) Stor plats och många gömställen, och ev kastrering av honan också, kan göra att det funkar :)
#11 Okej, trodde du menade att öppna på sidorna. :) För det funderade jag på om det kunde gå också, men ska titta lite på det!
#12 Japp, de bor brevid varandra och sen när de är ute har de fri tillgång till hanens bur, men honans bur får bara hon komma in i. Det funkar bra tycker jag. :)
Då kanske det är bäst att vänta tills de har större bur och honan är kastrerad.