Dvärgvädurar-öron
Ser verkligen inte ut som en dvärgvädur, dvärgvädur med hermelin/dvärghare inblandat skulle inte vara långsökt däremot.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Instämmer med #1 att det definitivt inte ser ut som en dvärgvädur. Inte ens den mest icke rastypiska dvärgväduren jag sett har sett ut sådär. Däremot kan det mycket väl vara dvärgvädur i den kaninen, men då blandat med något mer.

ser ut att vara en korsning mellan dvärgvädur och hermelin, då brukar de bli lite mindre med uppåtöron, vissa kan få "flygplansöron" alltså att de svajar lite eller att ena står upp och ena ner
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Åh tack så mycket för svaren, jag trodde från början också att det var någon blandning, då med mest hermelin i :D
Låter som en blandraskull.
Ser ut som dvärgvädur & hermelinblandning.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sen har jag även hört att när man klappar kaninen (så fort man får ta på den för mamman, när den är unge) så ska man hjälpa kaninen och klappa ner öronen?
#6 Nja till viss del kanske går det på renrasiga eller blandning med enbart hängörat. Men annars lägger dom sig själv om det är meningen att dom ska det :)
men kaninen på bilden liknar ingen dvärgvädur :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Nja, det har nog ingen större betydelse. Lägger sig öronen så gör de det automatiskt.
Håller med om att kaninen på bilden inte ser ut som en ren Dvv, inte bara för att öronen inte ligger.
Öronen är för korta och smala, och den har helt fel huvudform. Ser dessutom betydligt mindre ut än en ren Dvv borde vara, även om den är unge?

#6 Hjälper nog inte att försöka få ner öronen, dom reser sig igen, en del ungar fäller öronen redan vid 3-4 veckors ålder medan andra kanske inte gör det förrän vid 8-10 veckors ålder och ibland har dom öronen lite på flax, särskilt ungar som är födda sent på året och bor ute brukar ha svårt att fälla öronen då kyla påverkar öronens längd och korta öron har svårare att lägga sig.
Håller med om att ungen på bilden är inte en dvärgvädur, definitivt en blandras med mycket hermelin.