Ang kastrering.
Jag har en 5årig hane samt en 2årig hona som ej används i Avel längre. Hanen han gjort det i sina tidigare år, men inte honan.
Båda är pigga samt friska, i bra form osv.
Men jag tänkte höra hur ni hade gjort, om ni hade kastrerat en av dom, båda eller ingen.
Självklart vill jag att mina skruttar ska få ett så långt liv som möjligt, men finns det större risker vid nersövning för hanen eftersom att han 5år?
Väldigt tacksam för svar!
Vill du ha dem i samma bur eller inte? Skvätter hanen osv? Om du inte planerar att ha dem i samma bur, och han inte skvätter speciellt mycket, så skulle jag inte kastrera honom. Jag ska själv ringa och boka tid imorgon till min lilla kille på 1 år pga han skvätter ner mig, soffan och allt annat flera gånger om dagen. Hade han inte gjort det så hade jag inte kastrerat pga av riskerna.
Kastrering av hona är ju ett större ingrepp, men det ska tydligen kunna vara bra för ex livmodercancer (???) eller nåt sånt. Hur det funkar med honor kan nog någon annan svara bättre på :)
Hanen är en typisk hane och skvätter ibland, dock inte överdrivet mycket.
Men han är väldigt frammåt när det gäller hon-dofter. Han är även rätt stirrig.
Honan tänkte jag kastrera främst för det som du sa, att det är bra för cansern i livmoderhalsen. Vet dock inte om det är sant, men det låter troligt!
Mälardalens smådjursklinik har bl.a. skrivit detta på sin hemsida ang kastrering av hona:
Vi rekommenderar kastration av kaninhonor vid cirka ett års ålder för att förebygga dessa problem och allvarliga sjukdomar. Ingreppet är lite mer omfattande än på hanar, eftersom man måste gå in i buken för att kunna plocka bort äggstockar och livmoder. Riskbedömningen är emellertid väldigt enkel; den lilla narkosrisk som aldrig går att undvika, understiger med stora mått de sjukdomsrisker kaninhonorna löper senare i livet.
På just denna klinik jobbar Marianen Tornvall som är väldigt duktig på kaniner, kan tänka mig att det är hon som skrivit texten ovan också.
Ska dom vara i samma bur, är det bäst att kastrera hanen eller då båda 2 :)
Du kan kastrera din 2 åriga hona nu, då kan hon ju t.ex inte drabbas av livmodercancer:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Glömde skriva att dom INTE ska vara tillsammans. Utan det är mer att dom ej ska vara i Avel längre, och jag tänkte då att eftersom att det är större risker för canser osv när dom inte är kastrerade, så vill jag göra det som är bäst för dom.
Men hur blir det om man kastrerar dom nu, och så måste dom vara ute.
Är det inte att dom måste ha ''särbehandling'' ett tag efter operationen?
Ursäkta uttrycket.
Om dom inte ska vara tillsammans hade jag inte kastrerat nån av dom och även om du hade velat ha dom tillsammans hade jag nog låtit bli eftersom att båda är rätt så gamla och hanens haniga beteende lär inte försvinna och samma med honan så ser inget syfte med de hela samt att de inte är säkert att nån av dom klarar sig
Eftersom du inte ska ha dem tillsammans skulle inte jag heller kastrerat någon av dem. Hanen tycker jag är lite för gammal för kastrering när han är 5 år.
Kastrera båda. Eller åtminstone honan, precis som Marianne på Mälarens smådjursklinik säger, pga risk för cancer o cystor o annat som faktiskt är vanligt på kaninhonor.
Fråga istället veterinären om kaninen är för gammal. Jag tror svaret är nej. Dessutom så har jag läst om lyckade operationer o sövningar på långt mkt äldre kaniner än så. Men det är i slutändan veterinären som kan bedöma kaninens skick osv.
Har du bra kaninveterinär i närheten?
Det kan mkt väl gå att ha dem tillsammans om de kommer överens. Why not. Kastrerar man båda två så är det absolut bästa förutsättningen för att de ska bli kompisar.
Att kaninerna inte skulle klara av kastrering som någon skriver - det är mkt otroligt så länge veterinären har erfarenhet av att söva o kastrera både han o honkanin med gott resultat.
Eventuellt kan stirrigheten minska vid kastrering.. Men som sagt läge att diskutera med veterinären.
Jo de behöver särbehandling. Fråga vet om de måste vara inne. Men de måste i alla fall ha rena underlag de första dagarna-veckan (dvs rena handdukar på botten som man byter dagligen (el möjligen tidgningspapper så man slipper tvätta fullt så mkt, kanske kan gå). O ta bort hus o andra leksaker under en tid (vet kan tala om hur länge) så att de inte hoppar o stygnen går upp). Samt naturligtvis att man kollar hur de mår, o ev tvättar sår osv.
Okej tack för alla svar!
Har börjat lägga undan pengar från mitt studiebidrag, så inom någon månad kommer jag ha pengar så att dom kan kastreras.
Problemet är den att jag enbart har tillgång att ha dom ute, och det kanske inte är så genomtänkt att dom ska ha handukar osv när det är kallt?
Att kastrera honan för att undvika cancer och cystor går väll MEN risken är stor att hon inte klarar sig just för att de är svårare att kastrera honor och även om de finns kunniga smådjurs veterinärer så är de inte 100% säkert
Vet någon ett exakt pris?
#11 Det varierar från ställe till ställe. Jag ringde precis och bokade tid till min lilla kille och det skulle kosta 840:-
#10 Alltså det är inte alls "stor risk" att honan inte klarar sig. Ifall veterinären säger det så är det en veterinär som inte kan.
Däremot är det inte 100% säkert. Det är det aldrig. Men det ska vara en veterinär som har gjort det med framgång annars ska man välja annan veterinär.
Jag känner igen typ det som ninor säger, samt för hona tror jag ung. 1200. Men det är olika från ställe till ställe. Det måste du fråga där DU tänker göra det.
#9 Hm, jag vet inte. Man får rådgöra med veterinären innan. Det kan man ju diskutera redan när man ringer för att boka. Man kan ju bestämma att man ska göra det i vår.. Jag vet faktiskt inte hur de gör när utekaniner behöver komma in för sjukvård t.ex. o bo inne, om de sänker temperaturen, o hur lång tid det tar för en kanin att anpassa pälsen…
Du kan ju annars spara o göra det i vår, då du kan ta in dem.
#10 Idag är det allt vanligare att folk kastrerar sina honor, så det är inte mycket större risk än att t.ex kastrera en katthona idag :) Många veterinär kan det idag. Men det är aldrig 100% säkert att kastrera honor, oavsett art :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Åh jag har samma problem, min hane (dom har olika burar och turas om att springa omkring löst) hoppar runt, blir helt vild och gör små ljud hela tiden sedan hon kom! Kommer han lugna ner sig eller är det lika bra att kastrera honom fast han är närmare 6 år?
Det är nog bäst att kastrera honom - eller henne.. Eftersom annars i ett obevakat ögonblick blir det barn - på typ en sekund. Minsta misstag eller att han jobbar tillräckligt hårt på att kunna smita in till henne..