Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 517 ggr
Ztrawberries
0

OT - Gymnasium

Hejsan alla glada! I nästa vecka ska jag åka och titta på ett gymnasium i Sala, Ösby naturbruksgymnasium. Så jag undrar om någon här går där/ska börja eller vet något om det :) Har inte bestämmt mig om jag ska gå häst eller smådjur, men det lutar mot smådjur (ska plugga vidare till veterinar och jag vet att det är lång utbildning osv.) Det bästa är (om jag nu kommer gå där) att jag kan ta med min Thomas/Tjejen (förmodligen thomas då Pappa inte vill lämmna tjejen ^^) Men vilka gymnasium går alla här på? Vet ni vad ni vill göra i livet? (Ganska stor fråga)

Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård

Ztrawberries
0

Puttar upp tråden :)

Fridaaaa
0

Kolla upp så att du får all naturkunskap, matte osv som man måste ha för att plugga till veterinär, alla naturbruk har inte det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Jawa´s]
0

Jag gick naturbruk-smådjur på Säbyholm i Stockholm.
Jag valde mellan det och naturbruk-naturvetenskap på Jälla i Uppsala. Hade jag gått i Jälla hade jag fått den naturvetenskap man behöver för veterinärutbildningen, men där kunde jag inte ta med mig djuren vilket för mig var viktigare. NV-ämnena kan man komplettera på komvux sen vilket jag håller på med nu. Det man dock ska va medveten om är att man då när man ansöker till veterinärutbildningen hamnar i en lägre urvalsgrupp där färre kommer in, pga att man har kompletterat efter gymnasiet. Dock ändras urvalstyperna hela tiden. Nu har det t.ex. kommit en ny som bara går på högskoleprovet (man måste såklart ha naturvetenskapen också då).

Så nu när jag har gått np + kompletterat matte, kemi och fysik på komvux kan jag söka in i två urvalsgrupper, den för kompletterande och den för högskoleprov.
Det är dock flest som kommer in om de har fått med allt på gymnasiet från början och vill du komma med i den så måste du gå antingen NV-linjen eller NP med NV inriktning.

Så det Går att lösa med naturvetenskapen om du inte får med det, men du får va beredd på att det tar nåt år extra innan du kan söka in till veterinär.

Jag valde dock den långa vägen och hade en sjuhelsikes rolig gymnasietid vilket jag inte ångrar =)

RosarysKaniner
0

Du menar väl Osby naturbruksgymnasium? Min bror gick där. Flört

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning

ninor
0

Åh, jag önskar att jag kunde gå gymnasiet en gång till! Finns ju så himla mycket kul att välja mellan. GladTungan ute

Ztrawberries
0

2# Absolut ska jag kolla det! (Har ju fortafarande en stund att bestämma mig) 3# Vad bra att veta! Ska "spara" din text i huvudet! ^^ 4# Nej, menar detta: http://www.osby.sala.se/ 5# Vad roligt! :)

[myskaniner]
0

Jag går Första året på Djurgymnasiet i Stockholm. Jag kan bara säga att det är BÄST. Bra lärare, mycket praktik, studiebesök och desutom många dagar på skansen. Glad Jag går själv inrikningen Djurpark/Sällskapsdjur men det finns även Djurvård, Häst pch Hund profil.

Ztrawberries
0

7#

Ska kolla på det! 
Har ju somsagt tid på mig ^^