Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 682 ggr
Mannez
0

Herregud! Stackars lilla Timjan!

I januari föddes min första kull, den va på 4 ungar. En utav dem blev svart, den döptes till Timjan. När han var ca 3-4 månader fick han ett nytt hem och allt gick bra. För några dagar sedan så fick jag ett mail ifrån den äldsta dottern, kaninen är ju "hennes". Hon är över 18. I mailet stog det att hon inte har tid för honom. Att hennes jobb, hund och 3 hästar tar för mycket tid. Hon skrev även att hennes 2 yngre syskon bara vill ta handom sina egna kaniner som är en hermelin och dvärgvädur. Hon skrev också att han är rätt galen. Biter på gallret, rejsar runt i buren osv. Jag fattade direkt att han såklart gör det för att få uppmärksamhet. Det bestämdes att vi skulle hämta honom på tisdag, imorgon då. Jag fick deras adress och nu under kvällem gick jag och min kompis dit. Ingen vacker syn. Där i en fruktansvärt liten bur satt en Rädd kanin, jag plockade upp honom och jisses, jan var extremt tung och överviktig. Klorna äckligt långa. Han var inte alls den kanin jag sålde. När jag sålde honom var han i jättebra hull. Frisk och kry och i god kondis. Nu när jag såg honom var det tvärtom. I den lilla buren hade han också en skål fylld till kanten med pellets. Typ 5 dl… Typ inget hö och jättelite vatten. Inte bra alltdå. Började gråta när jag gick därifrån. Fyfan för sånt folk… Imorhon åker han hem till oss. Där ska han få en bur gjort utav 6 kompostgallet. Sedsn ska jag få tillbaka honom som han va. Men hur fasen bantar jag honom? Hur gör jag med pelletsen, han får ju jättemycket där, så jag kan väl inte direkt minska ner till 1/2 dl när han är van och få så mycket? Det värsta var ju också att de andra 2 kaninerna var jättefina, välskötta och välmående och hade också stora burar. Stackars lilla Timjan. Usch vad ledsen jag är…

Hälsningar Amanda och kaninerna

minaninar
0

Näää usch när man hör sånt. Stackars lilla Timjan. Jag tycker faktiskt du ska fråga veterinär ifall man kan gå ner i pellets så snabbt. Jag misstänker att det kanske inte är så bra, utan skulle nog tycka att en bra kaninveterinär skulle säga hur mkt o hur snabbt som vore bra. Har han blivit så fet, så måste han tappa det mkt långsamt annars tror jag att det kan skada honom mer än vad det gör gott.. Så kolla verkligen med bra kaninveterinär. De är säkert snälla o svarar med en dietplan.

Jag tycker att Timjan skulle behöva kostas på en långsam o försiktig övergång till en bra "diet-pellets". I dietklassen är Oxbow adult bäst. Och Meister Lampe eller Weisenflakes kan vara bra till.. Men även "JR Farms grainless complete dvärgkanin" eller cuni complete är "ok". De kan med fördel blandas med Meister Lampe eller Wiesenflakes..

Du kan ställa fråga på veterinär.nu (det är Marianne Tornvall som svarar där). Men du kan också välja att skriva privat mail till Mälarens smådjursklinik eller Roslagstulls djurklinik (mejl adress hittar du om du söker på nätet).

Stackars lilla gubben, vilken tur att du kan ta tillbaka honom…GråterGråter

Man blir så himla ledsen att höra sådant. Men i alla fall tur att hon hörde av sig - värre om hon bara låtit honom sitta…Så där gjorde hon iaf något bra.

Glad

mandyosv
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ta bort pelletsen och ge han hö :)

Tråkiga människor.

Jag hyrde ut en kanin för 2 månader sedan, när jag fick hem honom i förrgår såg han ut såhär:

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Mannez
0

1# Ska ringa vetrinär och kolla! 2# Nej men lilla kaninen…

Hälsningar Amanda och kaninerna

Ninjapig
0

#2 - Tror inte hon ska ta bort all pellets på en gång…. dock minska till kanske 3 - 2,5dl till en början, sedan 2… sedan 1 och till sist 1/2.
Är han van med typ 5 så kan man inte ta bort allt…. ock inte minska för snabbt.

Sen måste du, TS, hålla koll på hur mycket han äter, om han äter upp allt, hur snabbt osv… :)

Hoppas det går bra!
Önskar en all lycka, tror att han kommer få det super nu iallafall!

// Kram Tilda & Djuren!

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

MalinFrosch
0

Fy för människor alltså!
Blir ledsen i ögat av att läsa så förstår att du grät på vägen därifrån. Hur kan man skaffa en kanin om man inte vill ta hand om den!?'

Tur att de hörde av sig iaf, de ska de ändå ha cred för, så att du kunde ta tillbaka kaninen och ta hand om den.

Hoppas det går bra med nedbantning och omhändertagandet och att det blir en glad och lycklig kanin igen!

MangoO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet precis hur du känner!

Den här damen sålde jag när hon var 8v, nu är hon ca 2år. Nästan inget hanterad, grymt överviktig och klorna var på tok för långa.

Fick tillbaka henne för unngefär 2 månader sedan.

Sorgligt hur folk kan göra så, blir så förbaskat arg! >.<

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

minaninar
0

Så vitt jag förstått så är det rent ut av farligt att ta bort pelletsen helt på direkten till gravt överviktig kanin. Detta för att då fettet börjar användas som energi (vilket är bra) men om det blir för mkt på en gång så skadar det kroppen väldigt mkt, .tex. levern genom hepatisk lipidos. 
Därför ska TS ringa eller maila någon av de duktiga kaninveterinärer jag nämner för att få en trygg plan för hur det hela ska gå till..

Sedan är frågan vad var det för pellets hon fick.. Men kanske går det att gå ner till ½-1 dl direkt.. men jag vågar inte råda det utan att vetten blivit tillfrågad.

Berätta gärna vad vetten säger. Och se till att ha det riktigt mysigt med stackars lilla Timjan.

bustjejen
0

Usch vad tråkigt när sådant här sker, men jag tycker ändå det är positivt att hon hörde av sig.

Tänk vad många kaniner som blir sittandes i en liten smutsig bur hela livet, eller som rätt och slätt släpps ut bara för att barnen inte bryr sig längre..

Hur man bantar en kanin har jag inte så bra koll på, men jag antar att alla ändringar bör göras väldigt successivt.

Lycka till med lilla Timjan.

Fridaaaa
0

#8 Ja precis, successivt är viktigt.
Sänka pellets mängden lite per vecka och öka motionen lite i taget :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[bessiethebeast]
0

Åh blir så fruktansvärt ledsen när jag läser sånt här:( De små lilla liven som inte kan säga till om något…