Lös avföring
Hedvig har stundtal lös avföring och jag har på sistone uppmärksammat att hon inte äter lika mycket hö som tidigare, utan mest ägnar sig åt pelletsen. Har också läst att man vid lös avföring kan/ska ta bort pelletsen vilket jag gjorde i gårkväll, dock fick hon lite i morse då jag är osäker på hur jag ska göra i och med att hon även har 5 små ungar på drygt 2 veckor. Dock fick hon bara en matsked då vilket hon åt upp direkt, men efter detta har hon ätit hö vilket hon även gör nu i skrivande stund…
Ska jag ta bort pelletsen ändå, tills hon "skiter fint" ?
Eller ska jag prova med att bara minska pelletsmängden (hon får nu 2 matskedar morgon & kväll)? Eller behöver hon den mängden pellets för att orka/kunna dia ungarna??
Vilken pelletssort ger du?
# 1 Började ge kaninerna rabbfor för ett par månader sedan. Har försökt kolla upp protein, fett etc och se om jag behöver blanda ut det med något, men det verkara vara så mycket olika svar och åsikter överallt..
Pröva o ge något mindre pellets? Ett alternativ är a
tt leta upp en påse med lusernpellets?`(innehåller mkt bra för digivande o sedan även växande ungar) Dessutom mkt fibrer ca 27% o uppåt beroende på märke. Då kan du glatt minska pellets lite lagom. Bäst lusernpellets är väl spannex lusernpellets eller salsa naturell grön i detta fall - de är melassfria, samt har bra värden.
rabbfor minns jag inte innehåll, men det är nog ganska saftiga värden tror jag , vilket gör nattbajset löst.
Det är ändå en idé att försöka få till bra nattbajs nu, för tydligen börjar även ungarna snacka på det när de blivit stora nog att ögonen öppnas - vilket de väl borde göra snart - det hjälper tydligen dem att få rätt bakterieflora i maggen.
Lusernen innehåller också mkt protein - inte lika mkt fett dock. Men jag skulle ju tippa att rabbfor mer än kompenserar det behovet.
Att hon äter mindre hö beror säkert på att hon av överlevnadsinstinkt o pga den goda smaken föredrar de mer näringsrika fodren framför höet. Men alfalfa ger både ock.
Om du inte vill köpa storpack så köp en liten påse från oxbow - ok den kostar ca 55kr - men om man bara behöver det typ en eller två ggr så kan det ju va ok.
Men lusern kan man även använda för att ersätta en liiten mängd kraftfoder så det skulle ju iofs kunna gå åt, beroende på hur många ninisar du har?
Ungarna kan äta det de första 3-4 månaderna.
#3 Har inte heller rabbfors värden i huvudet, men det är ju egentligen till för slaktkaniner. Funkar även för sällskapskaniner etc, men att man ger mindre bara. Ska kolla upp lusernpellets. Har ju honan + hennes fem ungar, samt pappakanin. Ungarna har öppnat ögonen och tar ibland ett par riktiga race i buren, speciellt den ena verkar tycka att mammas bajshörna är intressant. Jag däremot slänger mig mot buren i slowmotion och föreställer mig hur kaninen antar en chokladaktig färg…Haha.
Tanken på att de ska äta mammans bajs får mig lite lätt illamående, men om det är bra för dem så… 

Alltså de ska inte äta bajset… De ska äta de välformade druvbajsar som endast en mkt lätt "övergödning" kommer göra att hon släpper… De ska vara fina mörka druvklasar… inget ljust o geggigt eller korvigt.. utan mörkt, fast.. det är ju faktiskt inte riktigt bajs.. det är liksom mer som "surkål", dvs fermenterat så att njäringsämnena frigörs o extra näringsämnen bildas.. bara att kaninen gör det i sin egen kropp i stället för att man sätter en kruka..
Tydligen så ger det ungarna både vissa näringsämnen extra (förmodligen K-vitamin) o lite annat, plus nyttiga bakterier som om vi skulle käka någon hälsoyoghurt t.ex..
Men visst hehe.. tanken är kanske inte helt appelerande.
Tror nog du kan få ordning på det där. Det kanske tom kan löna sig med en säck.. Det är i varje fall bättre för själva tarm o mage än en stor giva rabbfor o har också bra värden på sådant som behövs..