Innan man börjar avla
Jag såg en liten diskussion för ett tag sedan angående hur man ska förbereda sig inför att börja avla med sina kaniner, den ena var väldigt erfaren med år av kaniner innan denne började med själva aveln och har nu avlat i ett par år också. Den andre skaffade sina första kaniner för knappt 3 månader sedan och har ingen tidigare erfarenhet, denne ska nu ta en kull på sin hona med en ras som är totalt olik de som honan är (honan är korsning/blandras).
Inget tyder på att den andre har läst och förberett någonting innan utan detta är ett spontant "jag vill" beslut, denne anser också att man inte behöver ha haft kanin innan för att kunna börja avla utan det räcker med den tiden som man väntar på att det ska bli grönt för PARNING medan den erfarne anser att man bör ha haft kanin i minst 1½-2år innan, just för att samla på sig de praktiska erfarenheter som det medför och veta att man faktiskt vill hålla på med kaniner.
Vad anser ni?
Ska man ha haft kanin innan, i sådana fall hur långt innan, man börjar med Avel? Räcker det med att man bara läser till sig och inte har den praktiska delen med sig innan man börjar avla?
Lägg gärna till egna frågor som andra kan svara på, dessa kan självklart röra dig personligen men även ha med ovanstående att göra samt i ren allmänhet kring Avel, och kom ihåg att hålla diskussionerna på en trevlig nivå.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag tycker inte man behöver ha flera års erfarenhet. Jag hade haft mina kaniner i ca fyra månader innan min hona fick sin första kull (det var en tjuvparning, men ändå). Allt har gått super och så länge man bryr sig om djuren och läser på, samt frågar andra efter hjälp när det behövs, så ska det nog gå bra. 
Men såklart ska man inte ta kull "bara för att". Man måste ju veta att alla ungar får ett bra hem, antingen genom att sälja till seriösa människor, eller genom att behålla dem alla själv.
Jag tycker att man bör haft olika kaniner i några år så man ser hur olika de är och hur de kan utvecklas men det blir ju några år.
Jag tror inte det räcker att man vet just den teoretiska delen av Avel så därför ifall jag skulle tagit kull skulle jag frågat runt olika uppfödare till både som föder upp för ras och några för hoppning. Skulle nog även vilja va med när de har kull. Men det kan va skillnad på storuppfödare och småuppfödare så skulle även frågat både då också
Jag har velat ha kaninungar hela tiiiden de är ju så söta och mysiga men har aldrig gjort det eftersom att jag oftast haft hanar och de honor jag haft hade olika orsaker varför jag inte skulle vilja ha ungar från dem.
Jag tycker man behöver intiativ, tid, pengar och plats för att föda upp kaniner. Intiativet bevhövs mycket innan man börjar i så fall för att ta reda på så mycket man kan eftersom allt är inte nedskrivet på internet (även som det mesta är) och tid för kaninhonan kan behöva hjälp under natten så kanske man behöver sitta nattvakt, pengar för allt kaniner behöver, och plats förståss så att kaninungar som inte blir sålda också får en bur
//Joanna
Jag tycker det krävs en hel del erfarenhet innan man börjar avla, visst har man vad som krävs kan man börja tidigare, men man måste i alla fall söka upp massa fakta om vad som krävs och se till att man är beredd på allt som kan hända.
Tid, pengar och massor med plats. Det krävs en buffert ifall något går snett, utrymme ifall ungarna inte blir sålda och massor med tid för att ta hand om dem ordentligt samt ifall man måste stödmata.
Sedan tycker jag inte man ska avla bara för att det är KUL eller rent av bara för att tjäna pengar, är man seriös vill man avla på bra temperament, icke defekta djur, ej överviktiga djur, samt kanske få fram specifika färger. (Beroende på vad man ska ha de till).
Sedan ska man absolut inte ta och para direkt efter honan fått ungar, då de kan gå väldigt snett vid nästa födsel, plus att honan måste få återhämta sig. Ju tätare kullar ju mer sjukdomar löper fram.
Man vill inte att det ska bli BYB (Backyard breeding), alltså folk bara tar kullar en efter annan på rullande band.
Jag tycker att man ska ha haft kanin i alla fall 2år innan man börjar med Avel av den enkla anledning att man samlar på sig praktiska erfarenheter och man är mer säker på att man faktiskt vill hålla på med kaniner.
Som #2 nämner med olika kaniner så är det absolut positivt då man bör ha erfarenhet av de olika personligheter som kan komma.
Det är alldeles för många som köper kanin men som tröttnar efter bara några månader av olika skäl och då tycker jag det är dumt att börja med Avel innan man ens vet med säkerhet, de erfarenheter man får av att ha kanin går heller inte riktigt att jämföra med det man läser till sig och där är det ännu en anledning till att jag tycker man ska ha haft kanin i något år innan. Det är skillnad på teoretiskt och praktiskt även om det gäller samma sak. Men jag håller vid detta att man bör ha haft kanin i något år innan just för den praktiska erfarenheten och säkerheten att man ens vill hålla på med kaniner, ju mer man hållit på med kaniner innan desto mer insikt får man också av vad man verkligen vill hålla på med och eventuellt avla för.
Sedan ska man oavsett vad ha läst på ordentligt innan man köper något djur, vare sig det är kanin, häst eller hamster. Och detta även om man inte har tanken på att börja avla, det är ju en säkerhets sak för både dig som ägare och för djuret ifråga.
Vill man ändå absolut börja avla direkt (förutsatt att man läst på innan) så tycker jag att man ska ha någon, gärna några, erfarna uppfödare vid sidan om som man kan vända sig till.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag tycker väl kanske inte att man MÅSTE ha haft kaniner innan, men det är helt klart en fördel. Jag skaffade min första egna kanin i November 2011, och min hona skaffade jag i mars 2012. Nu har de fått ungar som är 2 veckor gamla nu. Dock har jag växt upp med kanin, min mamma skaffade en när jag var 4 år och han blev 12 år gammal. Dock visste jag ingenting om Avel innan, men jag skaffade min hona i syfte att avla. Så jag har givetvis läst på massor under det senaste året, bollat idéer, funderat på vad jag ska göra med eventuella ungar, vad som kan gå fel, OM det är värt att utsätta kaninerna för det etc..
Jag anser att det viktiga är att man är berädd på att lära sig och acceptera att man kanske lärt sig fel eller att det framkommit ny kunskap. Många här på KIF har visserligen hållit på med kaniner länge, men verkar också ha fastnat i ett tänk om att de har rätt och alla andra har fel även när de själva har fel.
Sen tycker jag man ske kaninavel med samma ögon som hundavel. Ingen låter sin 12 åring para familjens hund, så varför skulle de få para familjens kanin.
När det kommer till själva kullen så bör man ha grundläggande kunskaper, men alla nybörjare när vi får vår första kull och vissa saker kan man bara lära från praktisk erfarenhet.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D