Hjälp, snälla?
Min kanin är en hane som helt plötsligt har börjat dra av sig sin egen päls. Men det är inte nog med det! Han sitter sen och tuggar på det. Sedan så SVÄLJER han det! Vad kan det vara? Jag är orolig att det kan vara något allvarligt… :(
Oj, Inte bra!! Han kommer få förstoppning, Jag tycker du ska ringa vet genast!
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Ja, jag vill ringa till vet men de kan inte svara på telefon för att de har stängt. De kan dessutom bara ta emot samtal på dagtid fast jag kan ju säga till lärarna att det är viktigt att få ringa.
#2 Han får komma ut varje dag ganska länge då det varierar hur mycket tid jag har. Han har ett sorts pellets som är blandad och den ska vara bra för dom.
Han har dessutom slutat äta hö. Han åt dock upp salladen som låg längst upp i höhäcken som jag la dit efter jag hade satt in han i buren efter han hade smitit. Orolig… :(
#3 Vad är märket? För "blandningar" brukar sällan vara så bra :)
Om han inte äter direkt hö längre, så åk in till kaninkunnig veterinär. Han kanske har ont i sin mage?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Cuni Complete och ska försöka få tag i en vet…
#5 Aha ok ja den är bra
Ok vad bra lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Han brukar inte riktigt bry sig om att bli borstad men nu så gillar han det inte… :/
Försök absolut få tag i en veterinär. Om inte annat finns det alltid en distriktsveterinär som har jour. Jag vet inte var du bor men om du googlar din stad+jourveterinär eller distriktsveterinär bör du hitta rätt. Jourveterinärerna är ofta inga kaninexperter men det är bättre än inget. När man märker minskad aptit hos en kanin är det ofta redan allvarligt och kan bli värre fort. Jag blir lite fundersam när jag läser din beskrivning i #0. Är det verkligen så att han drar av päls och inte så att han fäller och att det lossnar när han tvättar sig? Det är normalt och ofta sväljer kaniner pälsen som lossnar. De fattar inte att de kan spotta ut den. Får de i sig mycket päls får de lätt problem med magen med minskad aptit och matvägran som följd. Det är mycket allvarligt för en kanin. Därför är det bra att borsta bort lös päls när kaninen fäller så minskar risken för problem. Om han verkligen drar av "frisk" päls är min första tanke att han är understimulerad. Men just nu är det viktigast att se till att han äter och dricker som han ska. Annars blir det som sagt snabbt livshotande.
Har han bajsat nyligen? Hur såg pluttarna ut?
Nu är han mycket bättre! Han har börjat äta hö!
#8 Ja han drog av sig pälsen men han gör inte det längre (vad jag vet)
Fast så klart så ska jag övervaka honom… Vi funderar på att köpa en aktiveringsboll! :)