Råd om vatten under vintern?
Hej, jag undrar hur ni har löst det med vattenflaskan under vintern så den inte ska frysa?
Tack på förhand :)
Tyvärr ganska svårt att lösa, så alternativen brukar vara att ha dubbel uppsättning flaskor eller byta till skålar. Jag byter till skålar.
Jag skulle inte ha flaska om det är risk för att vattnet fryser… Dels så fryser nippeln i princip på en gång, dels så är det inte så trevligt att slicka på iskall metall.
Vatten i skål, ge gärna ljummet vatten så det inte fryser direkt. Minst 2 ggr om dagen.
Använd inte flaska i minusgrader, nippeln fryser på några minuter.
Jag använder skål.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Bättre med skål :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur gör ni med skål? Mina kaniner fattar inte riktigt detta med skål, de sätter sig mest i dem och fyller dem med hö och spån, spelar i princip ingen roll hur ofta jag byter, för så fort de får nytt vatten blir de så nyfikna att de sätter sig på det ;)
Brainiackaniner må jag säga!

Finns ju skålar som man kan sätta lite högre upp tex på galler. Kommer skålen upp någon cm från golvet så är det inte lika bekvämt att sätta sig i den:P
#5 Sätter fast skålen på dörren. Då håller den sig ren. Ena kaninen får sin skål på sitthyllan eftersom hennes dörr öppnas neråt.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Tack, ska nog prova det i vinter ;)
När vi var små så minns jag att pappa gjorde ett "flask-skydd" av sittunderlag som vi stoppade i flaskan i. Fungerade faktiskt riktigt bra. Vattnet frös inte direkt, i minusgrader räckte det att byta vatten 3 gånger om dagen (morgon innan skolan, efter skolan, innan vi gick och la oss) och det frös aldrig dagtid. Dock så hann det frysa till under natten.
Numer senaste åren har jag haft dubbla vattenskålar, en tom och en fylld, så jag kunnat växla om. Om vattnet frusit så kan kaninen slicka på isen och på så vis få i sig vätska. I vattenflaska blir det svårare när de väl fryser ;)

Tack så mycket för alla tips?. :)
Ska försöka komma på något smart med vattenskålen. Någon som vet av någon bra skål som man kan hänga efter väggen? Kanske att man skruvar fast en ställning i väggen som man sätter ner skålen i? :)
Jag har kört både och, även haft ett skydd över flaskan som fungerade så där….
Jag kör skål nu denn vinter som jag kommer att hänga på galret.
#10 Finns aktia skålar, kolla på t.ex teddytassen.se och gnagarboden :)
#11 Dock fryser vattnet i pipen innan, så det skyddet hjälper inte på flaska alls :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Tack ska ta mej en tur till Gnagarboden hade jag tänkt ngn dag.
Tråden är 10 år gammal