FYFAN!
FYFAN VAD JAG ÄR ARG!
Mamma ringde för ca två timmar sen. "Du, ta med en transport och kom till macken vid huddingevägen, det springer en kanin här"
Gör som hon säger och får syn på en siames hermelin. Lite skrämd, försöker locka den men inget resultat. Ringer kompisen och ber henne komma och hjälpa mig. Vi får bort den från huddingevägen, in på en tomt. Dem som bor på tomten berättar att det är grannen tvärs över som äger kaninen. Kaninen springer in under ett hus och min kompis går för att hämta ägarna. När hon kommer dit berättar hon att dem hittat deras kanin och ber dem följa med. Svaret hon får är "Nää, alltså det är barnens kanin, och dem är inte hemma.." Kompisen säger "Men vi vet vart kaninen är, har ni inget att locka den med eller en ficklampa eller något?" Ägarna svarar "Barnen letade efter dem förut.. Ni kan väl komma förbi om ni vill sen om ni får tag på den.."
Så kompisen kommer tillbaka innan hon säger något jävligt elakt. Vi är lika förbannade båda två och går för att prata med dem som bor på tomten. Dem berättar:
"Kaninen har varit ute flera gånger. Den var ute i våras när det var kallt, i höstas och förra sommaren. Det är barnens kanin, dem är sådär 6-8 år, föräldrarna verkar inte bry sig så mycket. Han har varit ute minst 14 dar i sträck…" Vi frågar efter ficklampa med det har dem inte, så vi får lite morötter att locka kaninen med. Dem är tydligen förtjusta i den och hoppas att vi får tag på den.
Slutligen, efter två timmar får vi tag i kaninen! Ganska skrämd, men vi har den! Vi går till dem som äger huset igen och dem är jätteglada över att vi fick kaninen. Dem tar mitt tel nummer och adress och vi ska höras senare/imorgon och dem ska följa med mig till ägarna till kaninen och snacka.
Nu sitter kaninen i en transportbur. Har den inte nära mina kaniner, vet ju inte vart den har varit eller om den är sjuk. Verkar dock skött sig själv ganska bra, gissar på att grannarna på vägen har gett den lite mat, alla verkade tydligen känna igen denna krabat. Hans klor ser lite dåliga ut och han verkar ha ett sår på örat..
Hursomhelst har han fått lite pellets, vatten, morot och maskrosblad nu. Han ska få vara ifred till imorgon.
Vet faktiskt inte kön..
Men usch, vad arg jag är! Kan dem inte ta hand om sin kanin eller?!?! Dem ska få en riktig utskällning när jag går över till dem! Om dem inte tänker ta hand om kaninen tar jag fanmej den och säljer den till ett bra hem, den ska inte behöva leva såhär!
>:@ Vilka föräldrar! :O Det är ju deras ansvar inte barnens, även fast dom "äger" kaninerna. Så länge barnen är omyndiga är det upp till föräldrarna att se till djuren!

Usch, fy vad hemskt. Varför ha en kanin om man inte tänker ta ansvar för den? :S
Är skitförbannad. Det är som att dem har den endast för ungarnas skull. Är dock glad över att grannarna var så snälla och ville hjälpa till jättemycket, då vet man att någon bryr sig!

Vilka människor >.
Tur att du finns Emmy och räddar kaninen! :))
Jo Kajsa, tur att jag finns.. ;p Har dock varken plats eller tid för honom.. Men vill absolut inte lämna tillbaka honom! Är dock rädd att det blir bråk om det och dem kräver tillbaka honom.. Ska kontakta djurskyddet och kolla hur det ska lösas..
Nu skriver jag honom, men jag kollade nyss och jag är 80% på att det är en hona. ;p Sissa kallar jag henne, hehe. ;P

FYFAN VAD HEMSKT! Superbra gjort Emmy!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Va bra att du tog med den hem :) Hoppas du kan hitta ett nytt hem till Sissa! pussa henne på nosen från mig

Tänkte också säga att en siames hermelin, är det så vanligt? Hermelin är min favoritras och siames är en av mina favoritfärger, vilken härlig kombination! ;)
Har du någon bild på kaninen?
www.frihetenskaniner.se

varför ge barnen en kanin när föräldrarna inte är beredda att ta ansvar för den?
Vad hemskt ! Blir tokig på såna folk. För gudskulle ge inte tillbaka den.
#8: Tänkte ta imorgon. Just nu är hon ganska rädd :)
#9: Undrar jag också..
Har mejlat djurskyddet och frågat hur detta ska lösas.. Vet att jag måste ge tillbaka kaninen om dem vill ha den, jag har ju inga bevis på att hon är vanvårdad.. =/

#11 skicka bild-bevis på hennes klor om dom är nu så långa och såret på örat och om hon är smal m,m

Hoppas det löser sig med henne!
Visade sig att hennes klor inte var så långa. Dem är istället superkorta ? o_o Mystiskt. Tror dock att hon lärt sig hur man klarar sig så tror hon gräver mkt.
Snälla ge inte tibax den till dom hemska människorna!!Bild???

Gud vad bra att du tog hand om den! Gud, sånna människor ska INTE ha djur .. suck ..
#15: Vill inte, men det är ju deras kanin så jag kan ju inte bara ta den.. =/
Ingen bild ännu, kmr imorgon!

Nej, tyvär så kan du ju inte bara behålla den så.. *suck*

prata med dem. de kasnke itne vill ha den längre, de kan ju inte vara värst intresserade om de inte fått in akninen på en vecka. lr?
Mycket bra gjort Emmy, att du tar tag i saken! Bra att du har kaninens ägares grannar på "din sida" , så ni blir fler som går dit o snackar allvar med dem! Super! Vill gärna se bild?! :)
jaa…försök övertyga dom att dom ska ge bort den ;) acceptera inte ett nej som svar :D
*längtar till bilder * :D
#19: Tror inte föräldrarna vill ha den, men tror dock barnen gärna vill ha kaninen..
#20 För tredje gången - Bild kommer imorgon! :P

#22 man kan ändå längta ;P
#22 Sry :/ Är lite ivrig bara:) Älskar siames färgen o hermeliner är allt för gulliga^^ Som ciss skrev , en härlig kombination! :)
Haha :P Om ägarna inte vill ha henne så är hon tillsalu.. :P
.. Det är ju verkligen förvånandsvärt hur föräldrar kan ge ett djur till ungar på 6-8 år och förvänta sig att dom kan ta hela ansvaret själv utan att engagera sig??? Det är inte klokt. Kan du inte försöka övertala dom att ge bort kaninen eller något, dom verkar ju ändå inte vilja ha den? Då kanske den kan få komma till dig eller till nån annan som kan ta hand om den lilla krabaten!! Hoppas allt går bra för kaninen i alla fall!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Fyfan >.<'
BRA GJORT! :D
- Mvh Emma

Vilka dumma föräldrar! Dom ska inte köpa en kanin till sina barn om dom själv inte hjälpetr till, det är deras ansvar! I alla fall, när barnen är små!
Kollade kaninen idag igen. Verkar må bra, dock ganska skrämd. Hon har inte visat agressivitet iallafall.
Har mejlat djurskyddet och tror jag väntar på svar innan jag går till ägarna. Vill inte råka säga något dumt eller så.
Fått veta att det troligen endast finns två uppfödare av hermelin siames i stockholm, men kaninen är inte öronmärkt..

Bra gjort av dej:) hoppas du får behålla den.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Måste kaniner vara öronmärkta?
#31 - Nej, men det är lättare att veta vem uppfödaren är då :P Om kaninen inte ska ställas ut så är det inte nödvändigt :)

Min är inte det. (:
Inte mina kaniner heller, jo en.. ;P
Tänkte precis som Alex sa att det är lättare att veta vem som har fött upp kaninen då. För om jag hittar uppfödaren kan jag kontakta dem så får dem lösa resten.

gud va söt!:D
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Aw vad sööt den är :)
Åh vilken söt :)
- Mvh Emma
Fyfan vilken STIL! Stackars, stackars kanin, vem vet vad som kunde hända? Vilka oansvariga föräldrar ! Bra gjort myriis!

Åååå vad söt! Tur att du kunde få tag på den, så att den slapp bli skadad…
Kramar//Carro
Jättegullig!! Berätta hur det går sen med ägarna!
Har nu pratat med ägarna.
Första tjejen vi pratade med var skitsur och ville bara ha kaninen.. ahapp..
Andra tjejen var trevligare. Hon berättade att hon inte ville ha kaninen egentligen, och då passade jag på att erbjuda mig att ta den. Det var visst en hane (kastrerad) och jag fick hö,spån, vattenflaska och hon ville t.o.m. ge mig pengar till mat och en bur! Dem hade tydligen fått kaninen till skänks och ville inte ha den i bur, därför sprang den lös.
Så nu har jag han hemma (var faktiskt en kastrerad hane) han var tydligen vaccinerad och allt.. Fick inte mycket info om honom eller vad han var vaccinerad mot.. hm ;p
Vilken tur att det inte blev så mycket strul! :P Hoppas han får ett bra hem :)
Ska du behålla honom?
#46 Hon har satt ut en tråd om att sälja honom ^^
#46> Han är jättesöt, men har inte tid/plats just nu för honom, tyvärr.

Ursöt! :)
Superbra gjort Emmy :)
www.frihetenskaniner.se

Åhh va bra det ändå blev för den lilla "ninien" :) Hoppas den får ett fint hem^^
Så bra! :)
- Mvh Emma
Känns ändå ganska jobbigt just nu. Vill somsagt INTE ha kvar den, och om jag inte hittar hem åt honom vet jag inte vad jag gör..
Bra att du fick honom iallafall, :) hoppas han får en bra ägare i framtiden.

Lyckatill!!