Hare+kanin
Har lläst ngnstans att harar och kaniner inte har lika många kromosomer och därför inte kan få ungar. Stämmer det?
Undrar isåfall hur harkorsningen har kommit? Eller är det bara dom vilda hararna som inte har samma antal kromosomer?
Har gått och tänkt på detta så länge så hoppas någon vet. ;)
Kaniner och harar har inte samma antal kromosomer, det stämmer.
Har läst någonstans att det gjorts studier/experiment i laboratorium gällande detta och att äggen blir befruktade men dör i princip på en gång, om jag inte minns det helt galet.
Har dock inte hittat något mer exakt vilket är synd, då jag gärna skulle vilja läsa mer ingående.
Men som sagt, en kanin och en hare kan inte få ungar tillsammans.
Det finns inga harkorsningar eftersom det är omöjligt. Så kaninrasen hare är helt enkelt framavlad för att utseendemässigt likna en hare.
Om man tänker efter är det otroligt mycket som skiljer de båda djurslagen. Kaniner bygger bon i hålor och föder nakna hjälplösa ungar efter en månads dräktighet. Harar lägger sina relativt färdiga ungar på olika platser för att där uppsöka dem några gånger per dygn och dia dem. De är dräktiga 40-50 dygn (det finns ju olika sorters harar).
De har också delvis olika beteende och livsbetigelser, så jag tror inte att de skulle komma på idén att para sig.

Jaha, men det finns ju en del harkorsningar inom hoppningen speciellt. Typ belgisk hare+vädurskorsning exempel. Elr är det belgisk hare som inte är en "riktig" hare?
#3 Precis! Belgisk hare är en kaninras som är avlad för att se ut som en hare. Men det är ändå en kanin. :)

#4 Jahaa, det förklarar ju allt. ^^
Ngn som om det finns ngn riktig hare-ras som hålls som husdjur? Eller är alla harar vilda?
#5 Det är inte lagligt att hålla harar i fångenskap, tyvärr.

#5 Jaha. Så egentligen finns det då ingen riktig har-korsning?
Har tänkt så länge på det här så skönt att jag äntligen fattar. Så tack för svaren. :)
Joo, det är det väl? Jag vet en som föder upp harar (för utplantering). Men jag har förstått att det är mycket regler kring uppfödningen och att den kräver speciellt tillstånd. Men det förekommer alltså!
#8: Oj, det lät intressant!
#8 Jaha? Intressant. :)
Ska man föda upp vilda harar krävs specialtillstånd och stora hägn.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Antar att om man föder upp vilda harar så är det en del i något typ av bevarandearbete - dvs att de inte ska göras tama utan föds upp för att släppas ut och klara sig själv (samma princip som gäller vid viltrehabilitering). Vilda djur skall ej göras tama, därför finns lagen om att vilda djur ej får hållas i fångenskap mer än 48 timmar. Jag handmatade upp en harpalt en gång i samarbete med en djurpark, den hittades på en parkering i dåligt skick och var övergiven. Han fick heta Helmer och bodde hos mig i ca 8 veckor innan han kunde släppas lös vid en gård hos en annan förening i närheten. Efter ett dygn gav han sig av och kom inte längre fram när man lockade - alltså mycket lyckat! Bifogar en bild på honom.
#12 Nej vilken skönhet! 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Asså ja kanske e på fel tråd nu men jag ska köpa kanin denna veckan o ba undra om det e nån här som behöver sälja sin kanin då jag gärna skaffar en äldre men jag betalar mag 500:- å då ska allt ingå!
Bor nära Göteborg ba så ni vet…
Xoxo Sötisen
* Bild borttagen av moderator med hänvisning till upphovsrättslagen *
mag-max :P
#14 Gammal tråd! Och det hörde inte ens till ämnet. Gör en egen tråd, eller kolla på blocket :)
Åhhh just det :)
Glömde nästan att säga att jag gärna vill ha en renrasig.
Men allt e ju gött!!
* Bild borttagen av moderator med hänvisning till upphovsrättslagen *
#17 Du får göra en egen köptråd :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Exakt kaniner har typ 44 och harar 46 (kromosoner), nått sånt.. så nej dom kan ej få ungar XD
#19 Gammal tråd :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.