Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1022 ggr
matmusen
0

Kokosfiber, farligt?

Kan det vara farligt för kaninen att äta på kokosfibermatta? Han har det som underlag i buren och tuggar på den så fort han kommer åt den. Vi har lagt hö överallt nu men han hittar små hörn där han får tag i det haha. 

Har försökt googlat men får inte tag på något bra svar.

elinab
1

Om det bara är kokosfiber är det ofarligt. Vissa mattor kan vara uppblandade med plast = dåligt. Mattorna kan också vara behandlade med kemikalier (mot mögel till ex) och det är inte heller nyttigt.

matmusen
0

Ajdå, och jag som slängt förpackningarna.. Hm kanske kan åka dit jag köpte dom och kolla om det står något. Tack för svar!

matmusen
2

Haha! Har märkt nu efter nån dag att han inte alls äter det! Han sliter loss tussar som han sen bär iväg med och lägger i sitt sovhörn, han lägger dom omsorgsfullt runt omkring sig i sin filt och burrar ner sig. Så himla sött :)

elinab
0

Nej vad söt :) Min hane gillar också att bädda.

LisaKanin
0

Hihi va gulligt Skrattande. I min hannes sovhus har vi lagt en mjuk bebisskötfilt och några remsor från ett gammalt påslakan som han brukar bädda med.

matmusen
0

Vad sött! Kul att det är fler som beter sig så :D önskar min kunde bli mer handtam dock.. :(

LisaKanin
0

#6 ni har väl nyligen fått honom va? Hur gammal är han? Det kommer, bara du håller på mycket med honom. Sitt inne i buren eller precis utanför buren och läs eller gör något och småklappa och prata med honom ibland och ge honom en godbit kanske då och då. Ta upp honom, klappa i knät osv.

matmusen
0

Ja fick honom i tisdags. Han är 1,5 år. Tidigare var han hur snäll och gosig som helst, men sen han kom till oss så har han blivit skygg :/ Man får inte lyfta honom heller.

Kan man försöka lyfta honom medans man sitter på golvet? Bara försiktigt lyfta upp honom i knät typ? :O

AkaiTsuki
0

Eftersom ni kan bärt honom förut tror jag nästan att han testar er eller så har han blivit skrämd av att  hi håller honom  på ett sätt han inte gillar eller inte är van vid.

Och alla är lite blyga när vi träffar nya människor och inte är med någon annan vi känner.. Som att börja ny skola med ingen annan man känner nästan :)

tips? är att ge honom godsaker när du klappar honom, dock bör han först ta emot godiset ur handen innan ni kommer där emd handen och klappar

//Joanna

LisaKanin
1

#8 om ni fick honom i tisdags är han bara ovan ännu, det kan ta upp till 2 veckor ca innan de blir riktigt varma i kläderna och känner sig hemma. Visst kan man ta upp honom från golvet. Min kanin är jättetam och gosig men han hatar ändå att bli lyft och gör sitt bästa för att smita varje gång, så nåt sånt kan det också vara.