Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 939 ggr
emmagronborg
0

vassa tänder?!

hej alla :)

kom nyss hem från veterinären, han sa att min Juni hade en aning vassa kindtänder och att vi behöver slipa dom.

Hur går det till, vart lite orolig..  Är det farligt, mår dom dåligt av detta mm..  hon ska sövas…….

hon har nämligen vart trött ett tag och blöt under nosen/hakan och det sa vett att det kunde bero på vassa tänder så han undersökte tänderna. men det lät på han som att det inte va så allvarligt.

hmm..        jag är rädd att något allvarligt ska hände henne :(

lakrits93
0

Ha gnagar material i buren, då det är ett krav. Så slippar det tänderna själva, men man ska dock ha koll på tänderna ändå.

Lycka till! :)

tussen12
0

nej, inte så allvarligt, Men man måste slippa ner dom annars kan dom inte äta. ha alltid pinnar i burarna typ äppelgrenar

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Storkebodas
0

Dock slipas inte kindtänderna när de gnager. Det är hö som slipar ner dem. Se till att få tänderna nerslipade hos vet. Minska sedan ner lite på pellets eller liknande så att det inte händer igen. Vilken pelletssort ger du? Hur mycket? Ger du mycket grönsaker?

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

emmagronborg
0

Tack för svaren alla :) Jag har gnagar material i buren till henne, allt från pinnar ute från naturen till saker jag köper i djuraffären. Väntar bara på att vet ska höra av sig så ska dom slipa ner hennes kindtänder, hoppas det går bra för henne :) är mest orolig för att hon ska sövas… Hon äter inte så mycket hö =/ eller det går i perioder… vissa stunder måste jag fylla på med nytt hö varje dag och andra stunder en gång i veckan… men nu har jag "nytt" hö från bonden som jag vet att hon älskar, inte det från djuraffär som jag hade då (va bortrest så fick köpa sånt hö då som nu har tagit slut) . Börja dra ner med pellets åt henne för ett tag sen, ger ca 1/2 dl på morgonen som hon nu äter upp vilket hon inte gjorde förut. Byte pellets åt henne från "baby" pellets till "ungdom" pellets, fort samma märke alltså :) Ibland får hon lite äpple och gurka, har dragit ner mycket på det också och har tagit med mer grönt ute från naturen till henne :) Mitt pellets heter selektive rabbit, bra eller dåligt? :)

Storkebodas
0

#4 Selective rabbit är en hyfsad pellets. Antagligen är problemet att höet ibland inte är jättegott. Ni får försöka ha bra och grovt hö hela tiden. Höet från djuraffärer är ofta väldigt tunt. Vilken ras? är hon, och hur gammal?

Kram Elsa

emmagronborg
0

#5 okej, ja jag har hört att det ska va ganska bra och det va de jag vårt rekommenderad att ha :) ja verkligen, nu har vi gott hö hemma igen.! Hon är dvv och är ca 9 månader :)

Storkebodas
0

#6 Jag tror att ni kan minska ner och bara ge ca 2 msk. Såklart måste du minska gradvis. När hon blir ca 1 år kan hon klara sig på 1 msk. Men det är ju såklart individuellt. Om ni slipar ner hennes tänder så löser det sig nog.

Kram Elsa

emmagronborg
0

Okej, tack för dina tips? och råd :) ja, jag hoppas också på att det mesta löser sig när tänderna slipats ner.