Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2207 ggr
jsaa
0

Trycker sig mot marken

Min mamma har en kanin, Lilla viten. Hon är verkligen världens snällaste och keligaste. Hittade henne ute när hon var ca 3-4 månader gammal.
Jag läste att om kaninen trycker sig mot marken och lägger öronen bakåt betyder det typ att dom är rädda.
Så fort man kommer med handen och börjar klappa henne lägger hon sig ner/trycker sig ner mot marken. Hon verkar ju inte rädd men nu börjar jag bli orolig att det är det hon är eftersom det står det överallt.
Hon är inte aggressiv, har aldrig någonsin bitit eller gjort utfall mot någon och hon är inte rädd när hon är ute, bara nyfiken.

Sen fick jag ta hand om en liten kaninbebis, Luna, på 6-7 veckor som jag tog med hem till min mamma för att hennes kanin skulle få träffa min.
Lilla viten är ca 1,5-2år och hade själv en kull för ca 6 månader sedan.
När dom skulle hälsa tryckte Lilla viten sitt huvud under Lunas mage, betyder det att hon är aggressiv/varnar?

Tacksam för svar!

tussen12
0

en hona och hane ska alldrig träffas om dom inte ska få ungar!.

Att hon trycker sig mot marken när ni klappar henne,Det betyder att hon gillar det. Om inte ögonen är stora då är hon nervös

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Chieko
0

Som #1 säger så trycker sig ofta kaninerna mot marken när de vill bli klappade också. Om de verkligen är rädda brukar de sänka ryggen väldigt mycket också så att de verkligen ligger platt mot marken. När de vill bli klappade gör de som Lilla viten gjorde med Luna: de stoppar in huvudet under. Ofta är de smarta nog att göra det under den andra kaninens huvud: de vill bli slickade!

#1 Det är ju två honor som träffats.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

skuttis88
0

Min kanin gör också så. De tycker om när man klappar dem och de lägger sig ner och myser. =)

MVH Celina

Saffran.
0

Nemo trycker sig också mot marken när man klappar honom, så det är inget du behöver vara orolig över. ;)