lukta mindre?
Ni har inte kollat så att han inte har Urinvägsinfektion eller liknande?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ehm nej, men okej han kanske inte luktar jätte mycke jag är bara väldigt känslig, men alla jag pratat med säger att hankaniner brukar lukta mera än honorna, kanske sant? och har tidigare haft hon kanin som luktade bara lite mindre och han har alltid nästan luktat så förutom då vi just hade fått honom då han var just precis flytt klar
Det ser ut som ni har hö i botten av buren. När hö blir kissat på kan det lukta rejält illa om de är inomhus så då är det bättre med typ spån där han brukar kissa eller typ toalätt
//Joanna
Byt strö. Alspån är kanon mot lukt och städa oftare
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
men han kissar och bajsar BARA i ett hörn så vi har spån i de hörnet och sen halm och hö resten för han inte ska bli så spånig och så, och han börjar själv gräva över med halm och allt då de har gått typ 2 dagar
#2 Beror på, jag tycker inte det är skillnad :)
#6 okeii:P
#5 ni måste rensa oftare i toahörnen om han kissar och bajsar i samma hörn, gärna både morgon och kväll. Sen kan ni testa att ställa en låda där också och försöka lära honom att gå på låda i buren. Ett helt underbart strö att ha i toalåda är träpellets, antingen Pewee kattströ eller vanliga träpellets man eldar med, de är precis likadana bara lite större. Luktar absolut NOLL, helt fantastiska, dryga och dessutom billiga, en 16-kilossäck för 37 spänn på Bauhaus. Har man en sån och rensar den varje dag så luktar det ingenting. Går han på låda så kan ni prova att ha matta i buren, höet i en häck och strö i toalådan. Det har vi och det luktar absolut ingenting.
#8 bara de att vi hinner inte byta morgon och kväll åt honom ifall inte mamma börjar 12 eller någonting, och så men ska prova de där med pellets och kolla om det funkar
#9 hinner ni inte byta morgon och kväll? :P Det tar typ max 3 minuter.
Att ha hö på botten är inte bra,Iallafall inte i hela buren,Klart det luktar han får kiss på fötterna och drar med det till höet.Dessutom äter han nog inte höet om det är kissigt.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Byt spån!
#9 Hinner du inte? Det tar inte lång tid alls :)
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
#9 hinner inte? Om man inte hinner lägga några minuter på kaninen kanske man ska fundera på om man verkligen har tid att ha kanin. Att byta i en innebur tar bara några minuter.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag har vanligt kalk i botten på mina burar, suger upp kisset och förminskar lukten.
Jag kan förstå att hon inte hinner både morgon och kväll , jag skulle aldrig hinna det då jag jobbar och redan måste åka väldigt tidigt. Bara för att man inte byter buren två ggr om dagen betyder inte att man tar hand om djuret illa eller?
Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur
#15 Men man vet ju aldrig hur krångligt det är man kanske inte har grejerna på det stället då det kanske inte får plats etc. när jag hade mina inne så tog det minst 20 min att byta per kanin ;)
#17 Bajsar kaninen i en hörna, så tar man ju bara den hörnan eller då kanintoalätten? Finns sätt att lösa det på :) T,ex då ha kanintoalätt osv :P
20 min?! Jisses :P Tar mig inte ens så lång tid om jag ska tömma hela och fylla på :P
#18 haha min bajsade bara i ett hörn men hade alla grejor utomhus då jag inte kunde ha det inomhus så var tvungen att springa in och ut hela tiden ;)
#19 Ja jag har med spånen ute så får springa ut och hämta :)
Men jag har gjort det riktigt många gånger så kanske går av bara farten för mig hehe
ehm alla som säger att man ska hinna byta varje morgon och kväll, jag hinner knappt äta frukost ibland för jag måste springa till bussen och hinner just precis typ
#21 då kan du byta eftermiddag och kväll. Bara skyffla bort det använda spånet/ströet och hälla på lite nytt. Skönt att slippa lukt ju.
Men om du inte hinner får du hitta en lösning så att du hinner. Ex på morgonen när du ex fyller på hö eller ger pellets, kan du ju tömma. Att ha en påse bredvid buren så det bara är att hälla i det smutsiga där i (så har jag) går jättefort. Jag byter nästan hela buren varje dag för att det kommer hö överallt och hon kissar och bajsar överallt, hon har en toa men är inte tränad. Det tar kanske 10 minuter.
Om du verkligen inte hinner det, får du gå upp 5/10 minuter tidigare. sedan på kvällen har du ju massor av tid, du hinner ju vara inne på datorn m.m När du tar ut kaninen kan du ju bara hälla ut det äckliga spånet i påsen igen. Superenkelt! Ut med det gamla och in med det nya.
Rekommenderar inte heller att ha hö i bottnen. Vill du ha spån och vara ekonomisk så kan du köpa en stor bale spån. Kaninen brukar inte äta av hö som den går på.