Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3692 ggr
matmusen
0

Vår innebur!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej vi är nya här, men tänkte bara visa hur våran blivande kanin ska bo :) kom gärna med synpunkter rörande materialval och så vidare.

Underlaget är kokosfibermatta (frysskydd för plantor), i vita korgen (flätad korg med tygklädsel) ligger det hö, det finns fleecefiltar och ett gosedjur med fluffig syntetpäls (kan det bli ett problem?) och det kommer tillkomma matskålar, toalett och några träkonstruktioner som kanske blir bättre hus än de orangea lådorna.

Buren står för övrigt under en loftsäng och är 130 x 180 cm. :)

MalinFrosch
0

Så fint ni har gjort! Jättefin bur!

Spontant tänker jag dock att gallret är väldigt lågt, min kanin hade lätt hoppat över det där. Men ni kanske ska ha en väldigt liten kanin.
Skulle också tro att den där korgen kommer bli söndertuggad. Håll koll på det för den ser ut att vara målad, inte så bra för en liten kaninmage. 
Håll även koll på fleecefilt och gosedjur, gnags det på dem så är det nog inte så bra. Min kanin äter iaf på fleece när hon någon gång fått tag på min filt.

tussen12
0

#1 även små kaniner hoppar högt, Jo gallret ser väldigt lågt ut, Hur högt äre?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Fridaaaa
0

Ser fint ut tycker jag.

Hoppas kaninen är eller blir rumsren snabbt kanske svårstädat annars? =)
Tänkte med på det att gallret är för lågt, mina hoppar lätt över det om dom vill :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

matmusen
0

Tack så mycket! Ska försöka ha uppsikt över om han är en "gnagar-kanin" eller inte :) i så fall tar jag bort grejerna. 

Gallret är 60 cm högt.

Det är en hermelin/lejonhuvad-blandras förresten :)

Millahh
0

Ser jättefint ut =)

Har ni någon toalåda? Blir nog lättare att städa om kaninen blir rumsren och går på toa.

Precis som tidigare nämnts, så tycker jag att gallret ser lite lågt ut.

matmusen
0

Toalådan kommer vi lägga dit i samband med att kaninen kommer hit.  :)

Är 60 cm för lågt tror ni? Köpte buren på en djurbutik (det är egentligen en utebur att ställa på gräsmattan)

matmusen
0

Tack för alla svar förresten :)

Suskiv
0

Japp 60 cm blir för lågt. Här tog sig en lejonhuvad kanin över 70 cm som om det var inget alls.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

matmusen
0

Aj aj! Då måste vi köpa mer galler. Fort! Vet nån vart det finns billigt? (det på djuraffären var inte särskilt billigt..)

tussen12
0

du kan bygga eget:) träramar med tlx minknät? Ifall du har det hemma, Annars får du köpa kompostgaller,Men om kaninen är en kaninunge kan det klämma sig igenom.

Suskiv
0

Kompostgaller funkar oftast utmärkt. Vi har en komposgallerhage. Ställer man dem på högkant så blir de 90 cm höga. Vår har iaf inte tagit sig över det.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

#6 Beror på kaninen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MalinFrosch
0

Kompostgaller är bra och billigt!
Finns på Clas Ohlson eller Järnaffär eller liknande.

matmusen
0

Smarta lösningar :) Kompostgaller kan man kanske köpa på coop?

Det är en hane på 1,5 år ungefär :)

tussen12
0

#14coop finns det nog inte,

BeccaTilda
0

Ha kvar det du har men sätt kompostgaller utanför eller ett till sånt staket och sätt ihop med den andra på höjden?? :)

MLilja
0

Det finns på Coop Bygg, i alla fall i min stad.  Jag har liggande kompostnät till mina, dessutom står det ett bord precis vid väggen, men de har aldrig hoppat över =)

Maria Lilja - http://MLilja.webblogg.se - Det mörker du ser gör att stjärnorna märks lite mer

LisaKanin
0

Jag har också liggande kompostgaller som avspärrning i rum, har haft 2 kaniner, ingen har hoppar över dem.

Zakarias
0

Ha inget hus stående mot gallret, då kan han hoppa över :)

matmusen
0

#17 = hur högt är ditt galler?

MLilja
0

#20 Det är 70 cm

Maria Lilja - http://MLilja.webblogg.se - Det mörker du ser gör att stjärnorna märks lite mer

matmusen
0

Och dom kan inte hoppa över det? Skiljer ju bara 10 cm tänkte jag :O

Stiinisen
0

Gud vad fint ! :D

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

Storkebodas
0

Jag har vuxna som kan krypa igenom kompostgallret även om det står på högkant. Så jag rekommenderar dig att ha minknät längst ner.

Tror inte du behöver ha jättebråttom med att köpa nytt galler pga höjden, det dröjer nog lite innan den hoppar det. Men man vet ju aldrig förstås, det kanske är en riktig höjdhoppare du får hem? ;)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

louise1993
0

#22 du kan ju vänta och se om din tar sig över, det är inte alla som gör det. Om den gör det kan du ju bara byta ut det, men det kan ju lika gärna vara så att kaninen inte hoppar över. Hade jag vart som du hade jag testat. Känns onödigt att köpa dubbeluppsättning galler innan du testat:)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

matmusen
0

Tack för era kloka ord :) tänker nog avvakta och se ifall han är tymningsbenägen eller inte. Har köpt så mycket kaninprylar nu att jag hoppas han inte hoppas över haha!

MLilja
0

Nej, mina har aldrig hoppat över, inte ens försökt faktiskt!