Lusern?
Kan man blanda i lusern-pellets för att höja växttråden?
Det beror på vilken lusernpellets. ;) Vilka värden har den?
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Jag har inte kollat på något speciellt märke, utan undrarde bara om det gick. Men vilken sort rekomenderas? :)
Någon som testat Spannex lusernpellets?? Hittar ingen innhållsförteckning.
#3 Jag har det. =) Gillar fodret mycket. Det kan du absolut använda, men tänk på att det är mycket protein i det. Vilket foder har du tänkt blanda det med?
Kram Elsa
Djur&Natur :)
Putt!
Vill man höja fiberhalten så är Pre Alpin Wiesenflakes och Meister-lampe bättre val.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#7 Vart får man tag i det? :)
Fiberhalten är dock bra i Spannex lusern också, men som sagt är proteinhalten väldigt hög. Ska du blanda med svenska foder blir proteinhalten för hög. Meister lampe kan du köpa på zooplus och wiesenflakes från stroeh.de. =)
Kram Elsa
Okej, ska kolla lite :) Vad kan man annars blanda för pellets med spannex?
Wiesenflakes och spannex bandar jag. Funkar med Meister lampe också.
Kram Elsa
Jag hittar inte Wiesenflakes?
Det är rätt krångligt att hitta på den sidan om man inte an tyska. Här har du länken till Wiesenflakesen. http://www.stroeh.de/shop/Pferdefutter/Pre-Alpin-Agrobs/PRE-ALPIN-Wiesenflakes
Kram Elsa
Tack! :)
Finns det någon sort av de "vanliga", typ Carrier, rabbfor, edel m.m som skulle passa att blanda med Spannex lusern?
putt
Alltså måste bara fråga, varför vill du ge lucern för fiber halten?
Har du ett bra hö så innehåller de mer växfiber än lucern och dessutom slipper man den höga protein halten till kaninen. Så varför ska du ge tillskott för att höja något som kaninen redan bör ha fri tillgång på?
#17 Det är pelletsen hon ska höja fiberhalten på?
Kram Elsa
#18 Ja men kaninen har fri tillgång till hö så får den i sig växtfibrer där, pellets är ett tillskots foder ifall kaninen inte håller hullet på bara hö, så höet är trots allt de riktiga fodret och de är även ett grov foder, så skulle själv inte få för mig o ge ett tillskott för att höja växtfiber halten.
#19 Självklart är höet grunden, och visst innehåller det mycket fibrer. Men jag förstår inte vad det har med det här att göra? =)
Det är som jag förstår det pelletsen hon ska höja fiberhalten på.
Kram Elsa
#20 Ja som jag sa det är pelletsen hon vill höja fiber halten på, men jag frågade varför hon ska göra det när kaninen redan har fri tillgång till hö där den får i sig växttråd?
#21 Jag bytte för ett tag sedan pellets, och i den nya är det mycket högre växttråd. Jag märker stor skillnad! De har fått samma hö hela tiden. Så det jag vill komma till är att det visst spelar stor roll vad man ger för pellets. Men såklart är höet viktigare, men det handlar inte denna tråden om.
Kram Elsa
Jag har ett bra hö, och kaninerna skulle säkert klara sig fint på bara det. Men nu har jag valt att ge dem en liten skvätt pellets och då vill jag ha en sort/blandning som är bra. Dvs med hög växttråd.
#22 Jag har ett foder mer relativt låg växttråd och har en kanon fint hö och de funkar super så jag kvar står vid att de är bättre att TS ger ett bra hö o struntar i lucern ifall de endast är växtråden hon vill höja. Enklast är att göra en höanalys och sedan välja ett foder därifrån som kompliterar.
#24 Som TS skriver i #23 så har hon ett bra hö. Det skadar ju inte om hon vill ha en bra pellets också, snarare motsatsen.
Kram Elsa
#25 om hon har ett bra hö så antar jag att hon har en hö analys och då är de därifrån hon ska räkna på vad som behövs tillsättas, inte utifrån någon tabell utan höanalys (antar dock att TS inte har hö analys då hon inte skrivit ut de).
# 26 är det så farligt att jag vill ge mina kaniner ett bra pellets?
#27 nej men de kan bli problem och fel i foderstaten ifall du inte ger balanserad kost, har du ingen höanalys så skulle jag aboslut inte expremitera med fodert. Man ger som sagt tillskots foder som pellet för att komplitera det som är för lågt eller saknas i höet eller att kaninen inte håller hullet helt på hö och ingen annan anlednig.
Altså bolten, det finns inga nackdelar med att höja fiberhalten i pelletsen, bara fördelar, så varför har du problem med att TS vill höja fiberhalten i sin pellets.
Jag ser skillnad på mina kaniner om jag går ner i fiberhalt på pelletsen, detta trots bra hö som de har fri tillgång på.
Jättebra att dina kaniner fungerar bra på en pellets med låg fiberahalt, alla kaniner gör inte det.
Men är det så att pelletsen har en så dålig fiberhalt att man måste mixtra & greja, varför inte byta till ett annat märke av pellets som passar en själv bättre?
Själv får inte mina kaniner pellets för matens skull, utan mer för nöjet, då de klarar sig alldeles utmärkt på höet jag har. Ett fullgott hö räcker mer än väl till en kanin som varken växer eller har ungar som diar.
Som sagt bör man inte experimentera med foder själv, och har man en höanalys och ser brister på något så kompletterar man med ett pellets som har mer av det ämnet som saknas.
I nuläget får mina växande ungdjur ca 0,75 dl pellets om dagen (där värdena är bra) + ett kanonhö. Så snart de slutat växa så kommer jag minska ner på pelletsen med hälften, då jag faktiskt aldrig har behövt ge pellets annat än när mitt hö varit sämre. Däremot så är det lite som med hästar, vissa är lättfödda och vissa svårfödda - så det kan hända att jag behöver komplettera med pellets för just den individen. Jag har haft dubbelhakor på kaniner jag enbart fodrat med hö & vatten, förklara hur man bantar en sån kanin ;)
Själv har jag sju växande kaniner och en digivande. De behöver pellets. Den enda vuxna icke digivande kaninen får endast en underhållsdos med högt fiberinnehåll.
Har du många kaniner? Annars skulle testa Meister Lampe..
För tillfället är dem 21 med ungar inräknade. Just därför har jag inte råd att köpa något jätte, jätte dyrt foder. Men jag vill ju ändå ha något med bra världen.
*värden
Alltså med lusern höjer man ju även andra saker än fiber, t.ex. kalcium o proteinet. Så ska man tillsätta det så ska det ju vara för att det behövs tillskott av protein. Men nu har jag för mig att djur o natur har rätt hög halt protein?(Har för mig 15-16%) Men för digivande o ungar kan man kanske ge lite mer. Att kalcium är något högre passar också digivande o ungar, då de behöver något mer kalcium.
Om du har så många så kan ju en säck av något löna sig. Men om det mest är fiberhalten du är ute efter så skulle jag välja ett av de lusernpelletsen med lägre proteinvärde, t.ex. Kraffts som jag såg igår har rätt låg smältbar. Medans tydligen spannex lusernpellets (som ger mer näringstätt) är 16% smältbart o 20% råprot. Det kan passa bra till digivande o ungar eller djur som är klena. Men har man bastanta djur o dessutom ger djur och naturs - då blir det nog för mkt ja.
Men som andra säger, att försöka räkna någon slags foderstat är ju inte fel. Men jag tänker att så vitt jag förstsått är höanalysers rätt osäkra för att det varierar från bal till bal? Men som sagt, man kan ju fråga bonden om han vet vilka gräser som ingår i vilka mängder ungefär.. Dvs är det mkt klöver o lusern, eller är det mer ängsgräser, timotej etc.. Samt vilket djur det är avsett för. Kossahö, tror jag är näringstätare än tex hästshö.
Men den höanalys som jag sett har jag för mig inte innehåll mineral o vitamin o sådant, utan bara de stoora beståndsdelarna samt kalcium o fosfor o något mer? Stämmer det? I så fall kan jag tycka att man också kan kolla bajset samt kolla vikten på sitt djur. Släpper den nattbajsar så minskar man tills den inte gör det mer. Visst man får inte veta om det är några vitaminer o mineraler som är brist på… Men frågan är, får man reda på det i höanalysen?
#35 Så du skulle rekomendera krafft's lusern? Men är inte det melass i den?
HM, är det? När jag kolla sidan fick jag för mig det var 100% men jag kan ha tittat slarvigt? Men är det melass så nej - då skulle jag nog trots allt ta Spannex hellre! Det är ju bättre värden också, men då får man tänka på att ge lite mindre, annars blir det sjukt mkt protein med djur o natur också. Men om du ska blanda borde du ju ändå minska andelen djur o natur.
Jag ha för mig att jag läste att det innehöll melass, därför jag googlade runt och hittade spannex.
Som det är nu så får mina redan en väldigt liten pellets giva, så då lär det ju bli ännu mindre med spannex.