Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1397 ggr
elinyeaah
0

Rullkoppel eller inte?

Brukar ni använda rullkoppel när ni är typ ute och tränar på gården?

ja, jag vet att man inte får ha det på tävling.

Jag köpte ett senast idag, ett vitt, sjukt fint iaf :) Sen väntar jag på en sele och ett vitt 3 m koppel till.

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

AkaiTsuki
0

Jag använder rullkoppel eftersom det är mest effektivt för mig tycker jag. Dock tycker jag att man bör vara väldigt van vid rullkoppel för att använda dem. Om du kör på vanligt koppel nu tycker jag att du ska fortsätta med vanligt koppel

//Joanna

elinyeaah
0

#2, jag använder både rull och vanligt. ^^

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Dipsie'n'Poo
1

Har hört att vissa kaniner kan bli stressade av ljudet när det rullar upp… Men om de inte blir det så är det nog super. :)

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

elinyeaah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3, Min kanin bara springer när hon har lång lina, hehe :p

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Papaya
0

Personligen skulle jag inte använda rullkoppel. Tappar man det så far det ju efter kaninen med ett himla väsen, det är nog inte så trevligt.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Suskiv
0

Jag gillar inte rullkoppel, tycker inte man får samma känsla och får sämre kontroll. Med ett vanligt koppet behöver jag bata flytta handen för att korta eller länga kopplet, ett rullkoppel måste rullas in för att kortas.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Ztrawberries
0

Jag använder mitt rullkoppel (som är rosa) när jag går lite i skogen (skog bakom huset) men bara om kaninen är helt obekymrad. På träningar använder jag vanligt! Tycker att det vanliga är bäst men jag använder de andra så att dom kan skutta på lite:) Med vänlig hälsning, Linda

Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård

elinyeaah
0

#5 #6, alla "vanliga" koppel jag har hemma är runt 1. Ni vet sånna man köper på djuraffären. Därför har jag beställt som jag skrev från början ett vitt 3 koppel och en vit sele. ^^

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Fridaaaa
2

Nej använder inte det. Avskyr dom rent ut sagt.
Inte smidigt överhuvudtaget.
Bättre med långa koppel tycker jag. Och sedan får manju inte hoppa med sin kanin med flexikoppel.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_hsleiufhbtv]
1

Absolut inte. Vågar inte, finns för mycket risker med sådana koppel. Nej tacka vet jag vanliga! 

Regeln om att man inte får ha flexikoppel på tävlingar finns ju av en anledning, och därför anser jag inte att det finns någon poäng med att ha det hemma heller.

bambiiii
0

Jag tycker att det är "kul" att a det, men jag gillar inte det ändo, tappar man den så rullar ju den efter kaninen, så kanin kanin tro att de tär en orm eller nåt så den springer iväg,plus att det är inte är säkert kan gå av när som helst,fastna i ksninen ben osv så nej!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

elinyeaah
0

#10, det är väl upp till varje individ?

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

[_hsleiufhbtv]
0

#12 Har inte sagt något annat heller? Du frågade i #0, jag svarade på frågan.

Fridaaaa
0

#12 Inte på tävlingar nej om det är det du menar?
Är ju förbjudet på tävlingar av en anledning och det är det hon menar :)

elinyeaah
0

#14, som jag skrev i mitt första inlägg. ^^

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

RosarysKaniner
0

Anser inte heller att rullkoppel är något att rekommendera. Som övriga sagt, tappar man kopplet flyger det ju efter kaninen och är i rumpan på den hela tiden tills man fått tag i det. Kaninen kan få panik, och skulle inte vilja riskera det för min kanin. Obestämd

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning

[Tilde]
0

Jag funderar på att köpa ett rullkoppel, just eftersom jag är van vid såna till andra djur så som hund. Jag håller så hårt så jag skulle aldrig tappa det, har inte ens gjort det med hunden jag brukar ta hand om som drar som en galning när han ser andra hanhundar (han är inte världens bäst uppfostrade hund direkt, höhö). Tungan ute Så länge man kan hantera ett sånt koppen är det nog ingen fara. Man kan ju bestämma längd på det och haka fast det efter någon meter om man vill, så OM man tappar det så flyger det inte efter kaninen.

Vincent...
0

jag använder inte sådanna .

här finns långa koppel: http://rabb-it.se/swe/index_swe.html

HAHAHAHAHAHA…..

Fridaaaa
0

#15 Mitt svar hade inte med det att göra som står i #0. Jag vet att du har skrivit att du vet att man inte får ha det på tävling men jag skrev att det finns ju en anledning till varför man inte får ha det tävling. :)
Inte samma sak som att du vet att man inte får ha det :)

#17 Det är inte bra till hund heller *rysningar* bättre med vanligt koppel eller långlina även till hund.

[Tilde]
0

#19 Varför skulle det inte vara bra till hund? o.O

Fridaaaa
0

#20 Samma anledningar som att inte ha det till kanin.
Plus att det är opraktiskt. Skulle man behöva t.ex ta in sin hund hastigt av någon anledning är flexi inte bra att ha då: Klumpigt och man kan inte hala in dom snabbt direkt.
Nej bättre att ha vanligt koppel och långlina på hunden i skogen där man kan ha den på långt koppel.

[Tilde]
0

#21 Fast det funkar jättebra för mig, även när man ska dra in det snabbt :) Personligen gillar jag flexikoppel mycket mer än vanliga, men det är väl en smaksak.

Fridaaaa
2

#22 Ja förmodligen men jag avskyr dom :) Ser ingen vits med dom alls faktiskt :P Finns många bättre alternativ. Men det är mitt tycke.

Hur kan du hala in snabb? Linan är ju vass och dom som har platt "lina" är inte heller så sköna att ta i :/

[_hsleiufhbtv]
1

#23 Jag håller helt med dig Glad

[Tilde]
0

#23 Har inget vasst koppel. Eller jag tycker inte att det är det i alla fall, så jag kan enkelt ta tag i kopplet. :)

Fridaaaa
0

#25 Ett av få modeller som är det i så fall :)

elinyeaah
1

#17 ^^ Allihopa, det är väl en smaksak. Fast inte på tävling då men.

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Fridaaaa
0

#27 Du förstår inte vart jag vill komma, eller hur?

elinyeaah
4

Att det alltid ska bli negativ stämning. Det var bara en fråga? Det var ju bara ett litet rullkoppel ju? Och sen att man inte ska slita, det måste jag ju veta, herregud..

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Fridaaaa
0

#29 Jag har inte varit negativ? Jag ställde en fråga? Det är inte att vara negativ….

elinyeaah
4

#30 måste saken bli såå enormt stor när den egentligen är hur liten som helst. Jag använder rullkoppel för att min kanin gillar att springa före mig. Hon vill alltid tävla med mig, inte för någon annan anledning.

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Fridaaaa
0

#31 Det har jag inte gjort heller?!
Men det kan kaninen göra med ett bra långt koppel med :)

elinyeaah
1

#32 jag har beställt ett vitt på 3 m, det ska komma nästa vecka. ;)

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Fridaaaa
0

#33 Ja det är mycketmycket bättre än flexi :)

elinyeaah
0

Jag har fortfarande min åsikt att jag gillar båda. Anledningen till att jag köpte ett till vanligt koppel var att mitt lila, blåa och ljusblåa var bara 1 m :)

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Fridaaaa
0

#35 Ingen har sagt att du inte får ha det? :)

elinyeaah
3

#36 ibland kan det låta så, haha ;).

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Fridaaaa
0

#36 Det är hur du själv tolkar saker och ting.

Clariiz
0

Jag använder inte flexi till mina kaniner men till mina hundar. Tycker det är jättesmidigt och går fort att få in hunden mo man behöver. Dessutom bor vi på landet och hundarna kan enkelt gå 4 meter framför elelr bakom i de kopplen. skulle absolut kunna tänka mig att använda på kanin också. Men är inte ute med mina niner mycket i sele så det har aldrig blivit av bara :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

elinyeaah
0

#39, okej :)

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Frosstis
0

Nae, har vanligt. Men till hunden har jag (det är 8 m :D) då hundar inte är sådär känsliga om man drar i kopplet som kanin är.

Förstår ändå inte varför alla avskyr sånna koppel. De är ju jättesmidiga och man behöver inte fort få upp kopplet från marken om de stannar utan det rullas in :) Har man ett bra koppel så låter det ju inte.

elinyeaah
0

#41, har aldrig tänkt på att dra i kopplet, min lilla fina kanin kommer på kommando. BIG like. Annars kan jag hålla med dig.

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Frosstis
0

#42 Jo jag vet, ville bara påpeka det.. typ ;)

elinyeaah
0

#43, okej ;)

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

Jag tycker att det är skitbra med rullkoppel då man är ute och går med sin kanin :) Dom är långa, faller inte ner på marken så att kaninen kan trassla in sig och man behöver inte springa efter som en galning..

Andvänder det på mina kaniner och det är roligare att ha rullkoppel oxå för den delen, praktiskt och bra ! :)

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

Fast håll hård isåfall! för om det tappar det kommer det rullas upp mot kaninen och det kommer bli livrädd och springa runt som en galning, det hände mig en gång, inte kul hon var alldeles slut efter ett tag och la sig bara ner! Fast annars är det bra :P

Fridaaaa
0

#45 Man behöver inte "springa efter som en galning" med vanligt koppel heller :) Ingen skillnad där mer än att med flexi rullas kopplet ut och in efter hand men det gör det inte med vanligt koppel

minaninar
0

Jag har inspekterat rullkopplen, hittade nämligen ett sjukfint rött med vita prickar på. Men jag konstaterade att linan såg sjukt klen ut. Insåg att då jag inte direkt lyckats så bra med uppfostringen än och jag har en egensinnig kanin så tänkte jag det vara bäst att avstå så han inte skulle bita av det.

Så vad jag menar, om du verkligen uppfostrat din kanin att gå snällt o lydigt och inte försöka rymma - då kan man köra sånt koppel. Om man har en kanin som snabbt fattar att man kan bita av koppel (har hänt även med ett vanligt) - då får man fundera igen.Tungan ute

Fridaaaa
0

#48 Finns olika sorter, finns med linor som är platta och ganska breda men även med ganska tjocka linor, typ nästan samma tjocklek som vanliga koppel har i regel :D

elinyeaah
0

mitt e typ mellan men har ingen att oroa mig för min kanin, hon skulle varken rymma eller bita av linan ^^

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Frosstis
0

Jag kan släppa Bella på gräsmattan men hon rymmer inte så oroar mig inte om hon skulle bita av linan