Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1123 ggr
Flippa
0

Skrika,?

Om man skriker och är dum mot sin kanin kan det då inte tycka om ägaren då?

Flippa
0

?

twinnie
0

Den kan ju bli rädd för dig om det är det du menar?

Flippa
0

Aa, det är så jag menar--

Tina-A
0

Ja, den lär ju då förknippa dig med att den blir väldigt, väldigt rädd och då kommer den ju bli rädd för dig när du kommer nära kaninen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

twinnie
0

Sen ska man inte skrika på kaninen. De har väldigt bra hörsel, så det behövs inte. Bara säga "Nej" när den gör fel.

Flippa
0

Jaa,  förstår..

Flippa
0

För då hon har selen på sig så stampar hon i marken. Så då går jag fram till henne och ska lungana ner henne. Men hon bara morrar och springer iväg till ett annat ställe. Kan jag ha gjort något dumt till henne så hon är rädd för mig?

myriis
0

#7: Ja du kan ha gjort så att hon är rädd för dig, men det måste inte vara det.

twinnie
0

Det vet ju bara du. Brukar du skrika och vara dum mot henne? För isåfall känner hon sig inte trygg och då måste du visa henne att du inte är elak, innan du börjar sätta på henne selen.

Stravaganza
0

Jag skriker aldrig på min kanin, även om den är ''dum''. Vraför skulle man skrika på den, ens? o_O

Flippa
0

#9 Det ända jag gör då hon gör sker hon inte får göra säger jag. Nej men bestämmd röst bara. Fast såg att Tina hade sakt att hon kan göra så för att hon inte är van vid sele.

twinnie
0

Men om du inte har skrikit åt henne, varför frågar du då om det kan vara därför?

Flippa
0

#12 Men jag skriker inte. Utan min kompis gör det. Jag försöker hjälpa henne och så. Sen så frågade jag en anna sak om min kanin också.

Tina-A
0

#13: Säg åt din kompis att sluta skrika på din kanin :) Din kanin blir säkert väldigt rädd av det.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Stravaganza
0

Ja, stackars kanin..

KvirrZ
0

Självklart kan kaninen bli rädd om någon skriker åt den så säg åt din kompis att säga till kaninen men inte skrika :)

- Mvh Emma

Flippa
0

Jaa, det ska jag göra.

mintooo
0

man ska alldrig skrika åt ett djur , man kan vara bestämd men alldrig gå över den linjen att man blir arg!

bollen_bella
0

Om man är rädd för något, t. ex om man går i "spökhuset" lr ska få en spruta, eller om man ska bli övertygad att göra t. ex läxorna hjälper det alltid att någon skriker på en;)

ciss
0

#19: Djur och människor är inte samma. Man kan inte skrika på ett djur för att få det att göra som man vill, för det menar ju du att man kan!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

myriis
0

Instämmer med Ciss ;)

senna
0

håller med ciss.

Men du får ju säga till din kompis att inte skrika på kaninen, det blir ju ändå du som drabbas sen, för att din kanin blir rädd och massa sånna saker, och sen kommer du förmodligen sitta och tänka "Varför är min kanin rädd för mig?" - Jo, för att din KOMPIS skrek mot den.      Och sedan om din kompis inte slutar skrika på kaninen kan ju du be henne att gå hem.

Flippa
0

#22 Jaa, Jag har sagt till henne nu. Men kan det vara därför hon är rädd för mig?

[Niike]
0

Ja

Flippa
0

Hmm :/

senna
0

ja, det är ju du som är med henne varje dag, och sen om din kompis en dag kommer och skriker, och sedan går kommer ju din kanin uppfatta det som att det var DU som skrek.

Flippa
0

#26 Okej..

psyko
0

Det jag menade var, jag ger ett exempel för en sak från verkligheten:

En äldre man red sin häst i ett ridhus för en instruktör några dagar innan jul. När mannen ska rida förbi en julgran som står i ett hörn av ridhuset hoppar hans häst till och slänger sig undan, då ger mannen sin häst en smäll och börjar skrika på den. Sedan tvingar mannen fram sin häst till julgranen med våld för att visa att granar inte är farliga.

Då säger instruktören: Om du skulle ta ditt barn (som då var 6 år) till psykdelningen på ett sjukhus, och passera en massa konstiga och skrämmande människor, tror du att att barnet ditt skulle bli modigare om du slog och skrek på det? Om du tvingade det att passera rummet med våld?

Det är den jämföringen jag menade, om kaninen inte vill hoppa ett hinder blir den inte sammarbetsvilligare av att man skriker på den, och ev skrämmer den till att hoppa på samma sätt man som man tvingar ett barn till något:P

myriis
0

#28: Såå sant!