Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1443 ggr
Zofia89
0

Bomaterial...

Hej!

Vi har ett "litet" problem med vår Lilly… Hon bor ute i en stor bur där vi även har ett hus på ben hon bor i…

Problemet är att ingenting duger till bomaterial för vår lilla diva… Huset är delat i 2 delar, det främre äter hon i och så och det andra är toa/sovplats… Men genast jag lägger spån/hö/halm i den bakre delen gräver hon ut precis allt och ända ut… så när det regnar blir det blött och man måste slänga bort…

Har testat en massa olika men allt flyger ut lika fort som jag lägger dit det… Ska jag städa attackerar hon spaden och ställer jag matskålen på "fel" plats slänger hon ut den oxå ur huset…

Vet inte vad jag ska börja göra och hon klarar ju inte vintern utan nåt bomaterial??

Man får med andra ord inte röra på nånting i HENNES hus… pysslar man om lite i höet eller nåt flyger det oxå ut… suck!

Tacksam för råd =)

Zofia89
0

Dessutom kommer jag inte att kunna ställa in vattenskålar på vintern eftersom hon då högst antagligen spiller ut det och blöter ner allt =/

tussen12
0

hur ser buren ut?,

kneppigt dehära, hon kanske är utråkad? har hon stimlans?.

annars kan man ha en sådan vattenskål som sätter på gallret?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

ninor
0

Har du provat toa-lätt också?

Och som tussen12 skriver här ovanför finns det både matskålar och vattenflaskor man kan fästa på gallret eller liknande så att hon inte spiller ut det. :)

tussen12
0

#3 fast på vintern behöver hon halm,

Man kanske kan bygga ett hus där det är svåårt att ta ut halmen? Näe jag vet inte :P

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

ninor
0

#4 Jo men man kan alltid lägga halm ovanpå. Visst, hon kanske river ut halmen, men då har hon i alla fall någonting i buren. Men jag har innekaniner, så jag vet inte riktigt vad man skulle kunna göra..

Zofia89
0

Ne hon drar ut precis allt :-D hon har ett plaströr hon älskar att skutta igenom, ett litet hus hon brukar sitta på taket på, sportar oxå ofta med att hoppa upp och ner på rampen som leder till bohuset och dessutom har hon sälskap av vår hankanin :-) så skulle inte säga att hon är uttråkad precis :-) jag har haft spån, toa lätt, kattsand mm. Men hon drar ut allt sånt me… Nu har jac halm och spån under men hon tömmer huset iaf… :-\

fossingen
0

#7 Huset kanske är trångt? Eller så vill hon möblera om själv :D

Zofia89
0

Nee huset är större än minimimåtten… Hon gjorde lika i en superstor innebur när hon ännu bodde ensam inne… Hon är en väldigt bestämd dam men är rädd att hin fryser när hon håller huset tomt…

fossingen
0

#9 Se till att hon har vindskydd från sidorna av buren, pröva puffa in massor med hö i huset snåla inte, utan rikligt ska det vara och se vad hon gör. Oftast så trampar de ner det i slutändan. I nödfall får du bygga en minikarm intill huset så allt inte kan sprättas iväg.

Zofia89
0

Ja hon har nog ordentligt vindskydd och har lagt massor med hö och halm… Tur att hon låter det va lite i främre rummet men det är ju rakt innanför dörren :-\ ska knäppa några bilder så är det lättare att förklara… Ni kan ju så länge berätta för mig hur jag får in fler än en bild i samma inlägg :-)