Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 847 ggr
Marshmello
0

Tillsyn, enligt L80

Jag vet inte om jag hittar en gammal version av L80, eller vad det är. Men vad jag hittar så ska t ex kaniner ha tillsyn minst en gång om dagen. Jag trodde det var minst två gånger om dagen?

Någon som vet hur det är nu?

(Jag pratar inte om något personligt nu, utan rent lagligt bara för att jag är nyfiken)

Zvintos
0

Än så länge är det väl 1 gång/dygn som minst i vanlig tillsyn. Men sen vintertid blir det ju minst 2 gånger/dygn óm man har sina utomhus eftersom det står: "21 § Om kaniner hålls utomhus eller i ett ouppvärmt utrymme och temperaturen understiger 0°C ska de ges uppvärmt dricksvatten vid minst två tillfällen per dygn."

Marshmello
0

Ja precis, det var det jag hittade också. Men jag trodde verkligen att det var två gånger per dag, oavsett årstid.

[Luppa]
0

Nej, det är 1 gång dagligen som gäller.

Marshmello
0

#3 Ah, okej

Fridaaaa
0

Jag tycker det är konstigt att det bara är 1 gång om dagen.
Hundar & Katter har t.ex 2 gånger om dagen. Borde vara samma för kaniner :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Marshmello
0

#5 Ja, det borde det! Hundar är det väl ännu mer med? Iallafall om man har dom inne, har för mig att jag har hört att dom inte ska vara ensamma mer än 6 timmar?

Fridaaaa
0

#6  I hundgård är det 2 gånger/dag. 
När hunden är inne är tvistat ang det, vissa säger att det är lag, vissa säger att det är rekommendationer att hunden bara får vara ensam inne i 6 timmar i sträck/dygn. Jag personligen tycker att det ska vara lag, och tycker inte heller om när man gör det varje dag med sin hund :/

Marshmello
0

Ah okej, ja det borde absolut vara lag på det!

Fridaaaa
0

#8 Ja tycker jag med.
Hundgård är ju en sak, där får dom ju vistas många timmar men måste kollas till 2gånger/dag plus rastas utanför hundgården minst 1 gång/dag.
Men där är dom ju ute, kan göra naturliga saker osv :)

Marshmello
0

#9 Ja precis, det är ju en helt annan sak än att vara instängd i en lägenhet/hus.