OT - dödar du insekter ?
ja myggor är ganska irriterande och.. spindlar och småkryp ^^
sen oxå andra kryp… gillar inte insekter :P

Jajamänsan xD Inte ska dom leva i mitt hus..

Myggor smäller jag till, har jag tråkigt kan jag sitta och mosa myror och spindlar drämmer jag till lite då och då :)
Måste svara på min egen fråga ;P Och ja jag dödar inseketer,står inte ut med dom ;P
Ja det gör jag (A)
- Mvh Emma
Nej, det gör jag inte, inte med avsikt iaf. Men när jag går på en gräsmatta dödar jag nog några även fast jag inte vill. :/

Jag dödar myggor, fästingar och bromsar. Sedan dödar jag alla insekter som ser äckliga ut och dem som ser ut att kunna stickas/bitas eller nypas:)
#3 Haha, jag mosar också myror när jag har tråkigt och det finns några i närheten^^
Getingar dödar jag bara om dem försöker attackera mig. Och det händer väldigt sällan!
Kramar//Carro
Självklart gör jag det!!
Jaoo det händer väl att dom flesta insekterna som kommer i närheten av mig dör :P (A)
NEj, det gör jag inte så länge det går att undvika. Jag viftar ut mina flugor och myggor men ibland blir reaktionen att man råkar smälla till nån bara för att den bits…
På mittjobb brukar det komma in skalbaggar.. Där har jag gjort en lite "bagge-bur" där jag lägger alla skalbaggar så att jag kan släppa ut dom på rasten.
Eller jo, förresten, fästingar brukar jag spola ner i toaletten (gillar det inte) men jag har även slängt dom i naturen.
Tycker det är sjukt onödigt att mosa myror för nöjes skull! Det är något vi alltid lärt dagbarnen hemma hos oss- att döda djur för nöjes, det gör man bara inte!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Japp, här dödas det ! ;) Oftast dödar jag myggor, flugor, getingar, spindlar och fästingar. Andra äckliga små kryp som inte ska finnas i huset dödas också. Även liljebaggar, men inte för att de är äckliga utan för att de äter upp mammas fina liljor. Och att jag får 50 öre /st för dem;D
Jaa värkligen! Hatar insekter. Fast det blir mamma eller pappa som tar bort dom. Jag vågar inte xD bror på viket djur det är ^^

Händer väl..
ja det gör jag……hihi….
War, war never changes.

Är insekterna på mina djur så smäller det, min häst är sjukt utsatt av myggor på somrarna. Har köpt ett 600-kronors myggmedel till henne som funkar, men för ca 2 veckor sedan var hon så biten att hon blödde på bogen. Jag dödar alla flugor/mygg/knott i hennes närhet :)
Om dom är på mig så viftar jag bara bort dem.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Jag brukar vifta bort flugor och myggor och inte döda dom, men det är för att man blir så kladdig på händerna..
Getingar och sånt som kommer in vågar jag inte döda, det får min kille eller min pappa göra ^^ Samma sak med spindlar, jag bara springer och så får någon annan döda den.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Nix,onödigt tycker jag…Det enda som jag dödar är ''onda'' insekter som myggor flugor mm annars släpper jag ut dom
jag dödar isåfall bara myggor och knott om dom blir allmänt jobbiga. och såklart fästingar också uuhh
Onödigt att döda insekter tycker ja. Precis som JossanH så tycker jag inte man ska döda djur/insekter överhuvudtaget för nöjes skull.
Jag viftar bort flugor och myggor, men fjärilar/getingar/bromsar/bin eller humlor bryr jag mig inte om. Myror och spindlar som jag hittar i huset tar jag ut till gräsmattan och om jag ser kanske en snigel eller skalbagge utomhus undviker jag att trampa på dem, men såklart råkar jag vl trampa på någon myra då och då.

Viftar bara bort dem. Är livrädd för sniglar. Men skulle aldrig döda en, utan bara springa och hämta pappa, så han kan ta bort den ^^

Nej, bara om det finns flugor/spindlar eller så i mitt rum bland mina djur. Men oftast försöker jag fånga in och släppa ut dem om det finns insekter i huset. Myggor kan jag inte undvika att smälla till om de sätter sig på mig, men jag försöker att undvika att döda någon insekt alls..
jag här precis som #21. vill inte döda några insekter egentligen. an få dåligt samvete som fan jag jag Råkat döda till exempel en myra hehe. låter sjukt jag vet :D
dock så om jag såg en fästing på mig så skulle jag döda den. den ska inte ge mig borelia :S
jag har fobi för spindlar men ändå dödar jag dom inte. om jag har någon inomhus så tar jag ett glas med papper under och sätter ut den.
tror jag fått detta från mor min :D
#0 fy FARAO vilken äcklig spindel du har på bilden :S fick en skaplig rysning där
# 25 var den inte fin ;P

Nej, det gör jag inte. känns bara oerhört onödigt.
Att döda myror för nöjes skull? Blir illamående av att höra sånt.. fyfan..
Jag dödar myggor som sitter på mig å fästingar. Undviker att döda flugor, men om man blir väckt på morgonen av en flugj*vel som flygit in i ens öra smäller det till.
Dödar aldrig "oskyldiga" insekter, de flesta är ju faktist så äckliga och fula att de är söta;D
De har ju oxå ett liv precis som du och jag, de kan inte heller, precis som oss, inte rå för hur de ser ut.
Döda myror för nöjes skull :O Herregud, trodde faktiskt att ni här va djurmänniskor. Nej usch. De enda djur jag dödar e de som gör mig nått ont, typ en mygga slår man ju lixom till av reflex om dom bits. Jag hatar spindlar, men om jag ser en så skriker jag å låter nån i familjen ta ut den.
Ne, usch, förstår inte hur man kan döda något oskyldigt djur för nöjes skull…själv får jag värsta skuldkänslorna om jag råkar trampa på en snigel :/
#27 vem dödar myror för nöjets skull?
jaha det är #7 som gör det..
Hur fan kan man döda för nöjets skull?? dom kan inte råför hur dom ser ut, lika lite som du gör.. vore det sjysst om någon ville döda dig för att den inte gillade ditt utseende? nej tänkte väl det.. jävligt idiotiskt!!
nu blev det så jäkla fel igen när jag skrev.. skriver igen (som många andra ggr)
jaha det är #7 som gör det..
Hur fan kan du döda för nöjets skull?? dom kan inte råför hur dom ser ut, lika lite som du gör.. vore det sjysst om någon ville döda dig för att den inte gillade ditt utseende? nej tänkte väl det.. jävligt idiotiskt!! tänk lite

Helst inte,
men fästingar brukar jag ha ihjäl, getingar som irrat sig in i barnens rum och myror inomhus.
Spindlar bär jag ut om de sitter i vägen och andra insekter som tagit sig in bär barnen ut.
Myggor blir platta om de biter mig, och jag brukar samla knott emellanåt så att akvariefiskarna får lite gott foder.
Med gott samvete.

Usch!

Nej inte precis inte med flit men jag är ju inte precis förtjust i dem men döda nej. Ibland smällerjag till myggor men inte för nöjes skull.
På tal om insekter en insekt som jag verkligen hatar det kryper i hela mig när jag ser dem det är tvestjärtar gud vad åckliga men jag skulle alldrig våga döda dem hehehe detta om min fobi kanske beror på att förra sommaren så va det en hel tvestjärts arme i kanin burens springor och när jag stor städade buren koma all sånna upp typ 100 st det fanns till och med albino nej gud vad äckliga :P

#29 Myggor bits, myror BITS och KISSAR på en, det kan bara komma en myra och klättra upp på en och bitas. Skulle du inte döda den då?? Är myror oskyldiga då??
#32 Du, jag mosar dem inte för att dem ser äckliga ut! Du kan väl för f*n inte veta VARFÖR jag gör det, eller? Myror BITS och KISSAR på en, självklart går jag inte och letar efter myror att mosa när jag har tråkigt, men har jag inget att göra och det är en myra som biter mig så dödar jag så klart den. Och om det är fler som är på mig. Om jag är upptagen och håller på med annat så knäpper jag till myran så den flyger iväg. Men då dödar jag den inte med avsikt. Så det är inte för att bli glad som jag dödar myror utan för att jag helt enkelt inte gillar dem för att dem kissar och bits! Om det var en som kissade och bet dig, skulle du då låta den leva??
Ni kan inte veta om jag är djurmänniska eller inte, men vissa insekter klarar jag inte av, myror tex… Inte när dem är på mig. Och jag mosar dem bara när dem är på mig! Ser jag tex en myrstack eller ett myrbo så skulle jag aldrig gå fram och förstöra det eller döda myrorna!

# 36 Håller fullständigt med!!!!!

Japp! Flugor, getingar och mygg ryker med direkt. Fästingar skriker jag på hjälp för att döda och ta bort…
Spindlar försöker jag flytta på eller om jag hinner så dammsuger jag upp dem. Det beror på om de är ute eller inne med, de ute får oftast vara ifred. Dödar dem inte i "onödan".
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Jag ''dödar'' inte insekter för nöjes skull i alla fall,.

Så om ditt djur har ett sår med bakterier i, skulle inte du köpa medel så att bakterierna dör..Eller då är ni ju MASSMÖRDARE 
#40: Det finns faktiskt väldigt många som seriöst tycker det. Att myggor och kossor och hundar och flugor och hästar är precis samma och man ska inte döda något. Vilka är det som inte får döda något liv över huvud taget?? Minns inte.. Men i alla fall!
Dock håller jag med #36.

Myror och och flugor är nte djur…dom är INSEKTER

Aa..jag dödar inte myror om dom inte är på mej!+ dom har typ lika liten hjärna som ett sand korn så dom tänker inte:
åhh nej nu kommer en människa
nu dör vi
#42: Jag skrev inte djur, jag skrev LIV. Vissa har typ munskydd för dom inte ska andas in levande partiklar och får inte kliva på myror eller andra små insekter/Liv.

hah..så tjollriga!
#36 en liten sak bara… om en kanin biter dig eller kissar på dig, har du rätt att döda den också?? tycker bara det är ett dumt argument.. de bits och de kissar på dig för att DU inkräktar och är ett hot mot dom.. Så om någon försvarar sig så har du rätt att döda?… bara undrar..
och i inlägg #7 skriver du ju faktiskt att du dödar myror om de finns i närheten… för att du har tråkigt.. är inte det för nöjes skull?
#43 och ändå är det nästan precis så de "tänker" för annars skulle de inte försvara sig genom att tex bitas när någon inkräktar eller hotar deras kolloni! Allt för att överleva.
#40 bakterier och virus är inte samma sak som insekter. precis som att insekter inte är samma sak som hundar. Vad man värnar om visar väl på vad man är för slags människa. Jag skulle lätt ta död på bakterier för att rädda mitt husdjur.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Men djur och människor försvarar sej väll utan att tänka så? eller?

Nja myggor slår jag på om de försöker suga blod. Spindlar, flugor, skabaggar och andra djur som kommer in i huset viftar jag bara bort eller slänger ut.
#47 deras instinkt säger fara om de blir hotade.. om det sedan är av människa, orm, hund, grävling… de gör sitt bästa för att överleva!… var förresten jag skrev "tänka"
Sajtvärd på Iller.ifokus

MEN DET ÄR EN MYGGA!!!!!!!!!!!!

MEN DET ÄR EN MYGGA!!!!!!!!!!!!
så om ni har en fästing på er tänker ni ååå stakaren jag vill inte döda den gulliga rabies saken den får sitta där och suga blod!! och om det sitter en slämig äcklig blodigel på er tänker ni likadan då?????
jag har inte sagt att någon är djurplågare för att man dödar en mygga!
MEN det är så sjukt onödigt att döda en massa djur och insekter bara för att de är lägre stående varelser än vad du och jag bara för att du KAN.
det händer att jag dödar knott o myggor, men bara av ren reflex för JAG tycker att det är ONÖDIGT. Precis som jag tycker det är onödigt att låta sin katt gå okastrerad så att den blir parad, får ungar som sedan ägaren slår ihjäl. Ungarna lär ju inte vara medvetna vad som händer men det är ändå onödigt!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#53 nej, jag låter den inte sitta kvar (blodiglar ska väl sitta kvar o släppa av sig själv väl??). jag har dödat fästingar genom att spolat ner dem i toaletten, men jag dödar inte allt som kommer i min väg för det! ser jag en fästing ute dödar jag den inte. kryper den i pälsen så slänger jag bara bort den.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#46 Om virus & bakterier inte är samma sak som insekter, och hundar inte är samma sak som insekter är en kanin då samma sak som en insekt? Tänkte mest på det du skrev i början av inlägget - "om en kanin biter dig eller kissar på dig, har du rätt att döda den också??"
Att jämföra en INSEKT med en kanin (ett tamdjur) tycker jag är ganska absurt.
Då kan man lika gärna jämföra dödandet av insekter som bits, kissar & sticks med avlivandet av tamdjur som är aggresiva och skadar människor och andra djur. Vilket jag tycker är ganska klokt då jag själv blivit anfallen av hundar ett flertal gånger.
#56 ja visst, många reagerar så då de själva saknar endel empati…
Sajtvärd på Iller.ifokus

#57 precis!Man avlivar tam djur om dom bits så varför inte avliva insekter om dm gör detsamma!
#57 Nej det är inte samma sak, men anledningen är ju det samma!? döda för att djuret/inekten försvarar sig…
Då kan man lika gärna jämföra dödandet av insekter som bits, kissar & sticks med avlivandet av tamdjur som är aggresiva och skadar människor och andra djur. Vilket jag tycker är ganska klokt då jag själv blivit anfallen av hundar ett flertal gånger
Med det där förstår jag inte vart du vill komma? menar du att man kan döda alla djur som bits, om det så är slävförsvar eller inte? Misskötta husdjur kan omplaceras med bra reslutat. Finns folk som lägger ner massor med energi på att omplacera aggresiva hundar som farit illa så att även de får en chans till ett värdigt liv.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#46 Nej, det skulle jag absolut inte! Insekter är insekter och lever inte länge iaf! En myra är bara en myra, ser du ingen skillnad på kanin och en myra??? Herregud, en myra är ju bara en liten flugskit mot vad en kanin är, och hjärna är det väl inte tal om heller? Och jag dödar inte för skojs skull, än en gång… Om det är myror som kryper upp på mig så dödar jag dem om jag har tråkigt och om det är några ijämte så dödar jag dem. Håller jag på med annat så dödar jag dem inte men knäpper iväg dem som jag skrev i inlägg #36.
Går du runt och är livrädd för att tex kliva på en myra?? Är inte det samma sak när man går där det finns massa myror, då kan man ju kliva på 10 myror minst i ett fotsteg och många av dem dör! Om man skulle se alla insekter som lika levande varelser som tex en kanin så skulle ju väldigt många bli stolliga och knappt våga röra sig för att inte kliva ihjäl några.
Och fiskare och jägare - dem dödar ju RIKTIGA djur och fiskar för sin egen skull för att få mat. Snacka om för skojjs skull!
nä, nu ska jag lägga ner i den här tråden… är konstigt att de som satsar på liv framför död oftast får försvara sig hårdast… kanske ligger det i människans natur att döda vad vi kan.. jag vet inte. men jag är konstigt nog född till att inte vilja göra det!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#61 oj, missade ditt inlägg…
_Och fiskare och jägare - dem dödar ju RIKTIGA djur och fiskar för sin egen skull för att få mat. Snacka om för skojjs skull!
_Säger emot dig själv i egen mening.. mat o för skoj skull är väl inte samma sak.. men, men jag är iaf veggo.. otippat va! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#60 Med det menar jag att VARFÖR skulle man inte kunna "avliva" insekter som bits & sticks och allt vad det är (till och med dödar folk som är överkänsliga) - om man nu tycker det är sååå rätt att avliva ex. kamphundar som har gett sig på barn och andra djur?
Visst, insekterna försvarar sig genom att bitas, stickas osv - men har vi inte rätt att försvara oss tillbaka, bara för att vi är större & "starkare"?
Jag är överkänslig mot Getingar och bin och känner själv att jag har rätt att döda dem om de kommer i närheten av mig. Skulle helst se att det inte fanns en enda geting eller ett enda bi i hela världen.

Håll bara en trevlig ton allihop :)
/Kajsa, Medarbetare.

Beror på vad det är för insekt
inte om jag inte behöver.. det hade kunant vara min döda morfar eller farfar…
#36. Jag säger precis som #46. Om en kanin biter å kissar på dig, då skulle du väl inte döda den? Visst, jag dödar myggor när dom bits, men det gör jag av reflex, det kanske du åxo gör, vad vet jag? Men du skrev faktiskt: Haha, jag mosar också myror när jag har tråkigt och det finns några i närheten^^ . Och då tolkar jag det som att du sitter å mosar myror när du har tråkigt.

#68 Jo jag har sett det efterråt att mitt inlägg ser dumt ut, det inte riktigt så jag menar. Mer att om det kommer myror på mig och jag inte har något att göra så mosar jag dem, men har jag annat att göra just då så får dem vara, då knäpper jag bara bort dem… Det var ju någon annan som skrev i ett inlägg några inlägg tidigare än mig om att mosa myror och då skrev jag detta som svar, mest som att säga att jag gör så jag med. Men jag går inte och mosar myror bara för att ha kul:)
Myror och kaniner är INTE samma sak tkr inte jag, dem ingår ju inte ens i samma grupp. Myror är insekter, kaniner är däggdjur. Myror har väl knappt någon hjärna?? Eller?? Ser du ingen skillnad på myror och kaniner??
Kramar//Carro
Som Kajsa skrev högre upp så håll en trevlig ton och glöm inte att alla får tycka precis som dom vill och ingen måste tycka som du. Man kan vara lika trevlig i alla fall!
#36 Okej tat lugnt! men du skrev faktiskt på #7 så här: "Haha, jag mosar också myror när jag har tråkigt och det finns några i närheten^^"
så du skrev ju aldrig om det var någon myra som var på och bet eller kissade på dig. då fattar man ju lite mer varför du ville döda den.. själv skulle jag bara slänga bort den och inte döda.. men folk är ju olika som tur är.
så hur ska folk kunna tolka på annat sätt när du bara skriver att du mosar myror när du har tråkig?

Ja, jag dödar insekter!
Dödar vissa insekter. Spindlar som är i närheten av mig måste tyvärr dö fort fort. Är så fruktansvärt livrädd för spindlar! Myggor, bromsar och knott kan jag slå ihjäl eller "skjuta iväg" om dom sitter på mig, annars försöker jag undvika att döda kryp om jag kan.
jag dödar insekter så fort jag ser någon.. vet ej varför!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Varför skyller alla på att man måste döda myror och dy som biter en i självförsvar? Om det sitter en myra på en så plockar man bort den, man behöver inte mörda den som straff. Den bara försvarade sin stack lixom.
Det är annorlunda om insekten är ute efter just att bita dej och kan vara smittbärande dessutom.
Jag har jättefobi för spindlar, men det är ju inte deras fel. Varför ska någon dö bara för jag är rädd för den/det fast den inte ens gjort någonting?
Jag förstår inte hur vissa människor kan ha så lite respekt för andra levande ting, det värsta är att vissa bara dödar "för nöjes skull":(
Herregud väx upp och tänk om!

Okej..Då ska jag låta myggen äta upp mej på sommaren annars är jag ju MASSMÖRDARE!

Asså hundar får man avliva om dom bitts men myggor-asså det är ju skillnad på insekter och djur!

…

#77 Håller med! :)
Kramar//Carro

#77 Skillnad på insekter och djur!? Insekter är ju djur? o_o
Jag dödar aldrig insekter med flit..de är ju oxå djur!! :P

Man borde aldrig döda med mening, det är fel!

#80 Insekter är INSEKTER och INTE djur.

håller med #83 - Insekter är inte djur!
dom är visst djur!!människor är oxå djur,fast smartare och mer … hur ska man säga inteliganta och högst upp på näringkedjan??från början var vi iaf apor och det är juh djur!

#85 Än en gång, insekter är INSEKTER!!
Människan är ett däggdjur, likaså apor, kaniner, hundar och katter.
Kräftor är ryggradslösa djur
Ormar, grodor och ödlor är reptiler
Myror är insekter!!!
Insekter är Leddjur och tillhör djurriket!
- Mvh Emma

Nej, jag dödar inte insekter.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Personligen tycker jag det är oviktigt vart "gräsen" för er går. Vilka djur som är okej att döda, och vilka som enligt er förtjänar att leva. (För om det gäller intelligens undrar jag varför ni äter grisar tex? då dessa faktiskt är smartare än hundar.)
Sanningen är den att allt levande har ett intresse av att leva, vi har ingen som helst rätt att ta deras liv. Sen spelar naturligtvis det personliga intresset in, vilket tex kan handla om att inte vilja bli blodsmittad av en fästing. I sånna situationer tar även jag bort fästingen, OM jag skulle kunna ta bort den utan att ta dess liv, hade jag absolut gjort det.
Hur som helst, tycker synd om er som inte kan känna empati även för de minsta liv. Hoppas att känslorna kommer ikapp er.
Och slutligen, insekter ÄR djur.
Djur (Animalia) avser de flercelliga organismer som är rörliga, och är för sin överlevnad beroende av att äta andra levande eller döda organismer.

Det händer, men om jag på något sätt kan ''rädda'' dom istället ex släppa ut dom så gör jag hellre det!