Hö i buren
Vart sätter ni upp höhäck/lägger höet i buren? Vid toaletten eller vid matplatsen? Skulle vara roligt att se bilder på hur ni inrett era burar!
Hmm, jag har ingen bild på hur det ser ut i nuläget. Min foderkanin går fritt i min lekstuga, finns en öppen bur där också. Där finns det en toalett, vattenflaska och höhäck. Det är en höhäck från ikea (den för 15 kr, påshållaren) och min bur är 100 cm och jag har hängt upp den på längden på långsidan. Satte upp den med ståltråd bara, jag har en gallerbur. Har man egenbyggd bur kan man borra fast i träet.
Proppar den full med hö varje dag.
Jag har inte höhäckar. Hade tidigare en Ikea påhållare men efter att ha hittat rexen i foderhäcken med bara rumpan stickande ut så törs jag nte ha häckar.
Jag lägger höet i en hög mellan kisshörnet/toan och huset. Det fungerar bra. Visselrigen blir en del nertrampat men heller det än att ha en kanin som fastnar i höhäcken.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Har höhäck, om han hoppar i höjer jag den bara för att han äter inte höet när det är på golvet. Då äter han det godaste och stampar ner det som inte är lika gott, alltså äter han då 10% av allt hö + då har jag ingen koll på hur mycket han äter
//Joanna
Jag upplever att mina kaniner är som mest hö när de kan äta och vara på toaletten samtidigt. Så jag har en burbotten på ca 100*50 cm som är fylld med toalätt i botten och sen hö i andra halvan. De kissar och bajsar lite i höet så man får byta ibland, men vad gör det?
Maria Lilja - http://MLilja.webblogg.se - Det mörker du ser gör att stjärnorna märks lite mer
Jag har en höboll, riktigt bra enligt mig. Det ser liksom mycket bättre ut än att allt hö bara ligger i buren och skräpar. Iaf min åsikt. ^^
Jag använder både höhäckar och höbollar, höbollarna är bäst till dom lite grisigare kaninerna, då dom inte kan dra ut höet och trampa ner de utan äter istället upp allt, och till dom andra vanliga höhäckar, alla sitter i mat hörnet i facken :)
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#6, vem har sagt att det är till grisiga kaniner? ^^
Höhäckar (Ikea plastpåsehållare) sätter dem så de inte kan ta sig in i dem.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag har en höhäck på utsidan av alla mina fack :) Smidigt att fylla på, dock har jag väldigtr stora hål i mitt galler så kaninerna drar in och trampar ner en del.. Mend et gör inte så mycket :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#6 Hm, jag har det problemet med min lilla gris. Menar du att de inte kan dra ut höet från en höboll på samma sätt? (Pratar vi om en sådan där metallboll man kan hänga i taket?). Det ser dock inte ut att få plats så himla mycket i en sådan?
Jag lägger höet löst i buren, jag är rädd att min utforsknings glada nin hoppar upp i den :s
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
#10, hon har den och ett höfack såklart :)
#5 Måste du inte fylla på väldigt ofta då? Det får ju inte plats mycket hö i en höboll och tycker det borde vara obekvämt för en kanin att äta därifrån?
Mina får på burgolvet, mest naturliga :)
Dom får det i motsatt del av buren som deras toahörna är :) Så det blir inte skitigt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#13, min kanin gillar det, har inga problem med det. Hon har ju förstås höfack också som jag skrev för ett tag sen.
#14 Såg inte det, stod inte där när jag började skriva (internet lade av då).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Förut hade jag höhäck i metall men av någon anledning har Albin fått för sig att han inte vill ha den längre och river ner den hela tiden. Så nu lägger jag höet i en större porslinsskål, det funkar bra. Vill inte ha det på burgolvet eftersom han har matta.
#10 Precis iaf vad jag har märkt med mina, men är olika med alla kaniner, jag har köpt så stora höbollar som möjligt, och fyller på ofta. :)
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#15, okej ^^
Jag har mitt hö i glipan mellan burväggen och husen, på inneburarna. På uteburen har jag det brevid toaletten. Funkar bra för båda. De sitter på huset och äter hö. Eller sitter på toan och äter hö. ^^
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Jag har hängt häckar på dörrarna (utom Mimmis som är en skjutdörr).
Tiger skitar bara ner sitt och vill inte äta det om det ligger på marken, Elsa gör detsamma efter ett tag om man lagt det på "fel" ställe. Mimmi ligger bara och vilar i häcken (de stora hemmagjorda som jag har), dessutom äter hon dåligt av höet så för att göra det roligare har jag börjat göra höbollar av höet, det tycker hon om :)
Jag har en stor hökorg som jag lägger hör i:)
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️