Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 926 ggr
MLilja
0

Klippa klorna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle behöva klippa klorna på mina kaniner. Doris är det inga problem med, även om hon inte tycker att det är det allra roligaste. Men illbattingen Zero är det värre med.

Förra gången hans klor behövde klippas (köpte honom för ett år sedan och då var klorna enormt långa) så skulle han kastreras samtidigt och då klippte veterinären klorna på honom när han var sövd.

Men nu behövs det alltså igen. Han är inte tam för fem öre (och om ni frågar honom har han inga planer på att bli det). Kan man åka till veterinären bara för att klippa klor? Vet att en del djuraffärer gör det, men mitt förtroende för dem är väldigt lågt. Eller har ni några tips? på hur man kan göra? Doris brukar jag lägga på rygg i min mans knä och sen klippa, men Zero är det en pärs att bara få tag på…

Maria Lilja - http://MLilja.webblogg.se - Det mörker du ser gör att stjärnorna märks lite mer

elinyeaah
0

Alltså.. om han inte är tam så vet jag inte..

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

MLilja
0

Ne, han är väldigt spattlig och tycker inte alls att det är nödvändigt att bli klappad och kelad med, kanske blir det bättre när han blir pensionär Flört

Maria Lilja - http://MLilja.webblogg.se - Det mörker du ser gör att stjärnorna märks lite mer

elinyeaah
0

Så du vill inte ha honom tam då eller? :)

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

MLilja
0

Självklart skulle det underlätta all hantering av honom om han var lite tamare =) Jag köpte honom från en djuraffär för ett år sedan och då var han så rädd att han sprang in i huset och gömde sig så fort man närmade sig buren. Nu ett år senare så kan man klappa honom varje gång man ger honom mat utan att han skuttar iväg, men från ett klapptag till att kunna klippa klorna på en kanin som är stilla känns ganska långt.

Försöker ta det i hans takt och ser småsmåframsteg, det går inte fort att bygga upp ett förtroende. Dock behöver klorna klippas snabbare än förtroendet kommer!

elinyeaah
0

Om du får upp han förstås så linda en handduk över honom, det brukar underlätta :)

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

MLilja
0

#5 Aha, okey! Ska absolut prova det! Tack för tipset!

dermot
0

Jag brukar alltid ha mina på ett bord (eller oftast en tunna i stallet) och sedan lyfta en tass i taget. Funkar på alla mina, även de som är lite vilda av sig.

Så om du kan få tag på honom och sedan sätta upp på ett bord, tror jag han är lugnare än om du försöker vända på honom hela tiden. :)

Tycker det är svårt att klippa om de ligger på rygg, jag ser inte pulpan lika bra då och därmed klipper jag dem inte lika mycket som behövs än om de själva får stå.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

slarvigt
0

Googla "bunny burrito" så finns det massa beskrivningar på hur man kan göra det :) Annars kan man klippa klorna hos veterinär också, men det kanske inte är så trevligt att åka iväg till massa nya ljud och lukter för en stressad kanin heller.

Tänk på att ta det väldigt långsamt och ge mycket godsaker under tiden så går det förhoppningsvis att göra själv.

elinyeaah
0

¨#6, linda som du själv tycker räcker men det ska  få honom att förstå att det är du som betämmer. ^^

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Fridaaaa
0

Jag har några kaniner som är svåra att klippa klorna på trots att dom är tama :) Då brukar min pojkvän klippa och jag håller kaninen i famnen, med kaninens rygg mot min mage/mina bröst och tassarna utåt, går smidigt då:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ninor
0

Min Elliot är det också en pers att klicka klorna på. Han sprattlar och vill inte alls vara med om det. Totalt omöjligt att göra det ensam, så oftast slutar det med att jag får hålla i honom och lufta fram en tass i taget så får min mamma klippa klorna.

Två gånger har jag åkt till vetrinären här i krokarna också (min gamla mattelärare som sadlat om och nu äger en vetrinärsklinik) och då kostar det 100:- för att få klorna klippta och prata kaninuppfödning med farbror Kalle medans han klipper klorna. Flört