Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 879 ggr
mimmijojo
0

har tappat intresset?

jag har tappat intresset och sen har jag blivit glad igen för att ha en kanin. jag har nog tappat intresset för att jag har sett så många olika djur man kan ha. jag har fastnat på igelkott. jag vill att min kanin ska ha det bra. snälla hjälp mig att göra ett val eller hur jag kan uppmuntra intresset igen

mimmijojo
0

Är det inte någon som vet vad jag ska göra?Rynkar på näsan

elinab
0

Kan du berätta lite hur du umgås med din kanin i dag? Hur den bor osv? Bli lättare att ge tips? då :)

Linnet
2

Du kan ju inte sälja dina djur bara för att skaffa nya, då ska du nog inte ha djur över huvud taget,

Igelkott är ju verkligen inget lämpligt djur, dom är inte särskilt sociala, dom är nattaktiva, dom kräver stort utrymme, inget djur du har i en liten bur, dom kräver ett helt stort rum.

Katten_
0

Bygg större Hage, börja hoppa, köp en till bur, köp en kanin som sällskap till h*n?

/Christel & kaninerna! Glad

mimmijojo
0

#2 hon bor i köket där det är mest folk men inte för mycket såklart.
men för att vara ärlig så umgås jag knappast med henne för jag har läxa och sånt. har tänkt bygga en fin ny innebur åt henne är det en bra ide?

#3 ja såklart jag inte kan och jag förstår vad du menar och jag vill helst av allt ha kvar henne men jag vet inte haur jag ska göra för få upp intressset. det är därför jag vill ha tips

Fridaaaa
0

#5 Kan du inte sitta med henne i köket och göra läxor? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mimmijojo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

detta är buren jag vill bygga

elinab
1

Gissar att kaninen får springa fritt i köket iaf ibland? Tycker Fridas tips? om att sitta i köket och göra läxor är bra. Låt kaninen skutta fritt samtidigt - jag tycker det är kul att se vad kaninen hittar på, de kan få så lustiga idéer. Ordna lite leksaker (tunnel, toarulle med godis i, aktiveringsboll mm) som du växlar mellan. Ena dagen kan kaninen ha tunneln att undersöka, nästa dag aktiveringsbollen osv. Då blir den mer aktiv - bättre för den och roligare för dig.

Ett annat tips? är att läsa på om kaniner, här på kif till exempel. Ju mer jag lär mig om kaniner desto roligare tycker jag de är. Det blir så mycket roligare när man lär sig tyda deras kroppsspråk till exempel.

Bygga bur som du själv föreslår eller fixa med kaninens hem på annat sätt (själv köper jag nya mattor och planerar inredningen i kaninhörnan för skojs skull) är en bra aktivitet. Är du missnöjd med buren du har idag?

Du kan också fundera på om klickerträning eller hoppning är något för dig.

Jag "gör" i ärlighetens namn inte så mycket med mina kaniner. Jag gosar och klappar såklart och matar och städar och fixar så de har en stimulerande miljö. Men annars… vi ligger och kollar tv tillsammans, de följer med mig när jag går runt i lägenheten och kommer och tigger mat om jag äter. Jag trivs med deras sällskap helt enkelt.

Jag tycker du ska bestämma att du minst tio minuter varje dag ägnar dig bara åt att prata med/klappa/borsta kaninen. Den uppmärksamheten förtjänar den, kaniner behöver också kärlek. Kaninintresset kan gå upp och ner, det är inte så konstigt, men man måste alltid ta ansvar för att de djur man släppt in i sitt hem mår bra.

KaterinaPetrova
0

Mitt kaninintresse har gått upp och ner genom åren, när jag var yngre (10 år kanske) så tyckte jag bara att kaniner var ett roligt djur att äga och sköta om. Man kan säga att jag varit kaninfri i 3 år och inte fören nu, denna sommar ville jag verkligen skaffa mig en kanin igen. Jag kom hem med två kullsyskon, idag lever bara en av dem. Efter jag sagt farväl till lilltjejen sörjde jag i evigheter inombords. Och det fick mig att inse hur mycket dom där små liven betydde för mig. Förr matade jag kaninerna, tog ut dom i koppel då och då eftersom dom bodde ute. Denna sommar - speciellt dom två senaste månaderna har jag varit med min kanin flera timmar per dag. Vi hittar inte på några speciella aktiviteter, han sitter i mitt knä framför tvn/datorn, eller så springer han lös i huset medans jag är hemma. Ibland kan vi gå ut i skogen på promenad om vädret tillåter.

Och av denna kanin har jag lärt mig något nytt om kaniner, som inte står i faktaböcker, som jag inte enns kan skriva ner här! Jag har lärt mig han reagerar i olika situationer, vilken stor personlighet varje kanin har och så lite dom flesta egentligen vet om kaniner på det sättet. Jag är så glad, överlycklig över att jag har fått chansen att komma in i hans liv på det här sättet. Han är mer än en god vän, han är familj för mig.

Jag ursäktar att det blev en sådan lång, personlig text av det hela. Men det jag vill komma fram till är att du har en sådan otrolig liten varelse hemma hos dig. Ta vara på tipsen från #6, kaninerna uppskattar oss för så lite - och man får så otroligt mycket tillbaka! På det sättet tror jag att du kommer få upp ditt intresse igen.

Han är en del av mig, och jag älskar honom så otroligt mycket. Kyss

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

mimmijojo
0

#8 tack så jätte mycket!! det ska jag göra

men tycker du att bygga en ny bur är bra?

mimmijojo
0

#9 tack så mycket!!!

vill gärna ha fler tips? och ideer på aktiviteter som man kan göra hemma med henne

KaterinaPetrova
1
  • Lära henne trix, ex: stå på bakbenen
  • Bygga hinderbanor/berg av kuddar och filtar, även andra ofarliga föremål. I det kan hon gräva och busa
  • Låta henne skutta fritt under uppsikt
  • Träna hoppning, att bygga ett enkelt hinder är lätt
  • Kamma henne
  • Gosa framför teven
  • Promenader i koppel
  • Klickerträna?
  • Gå ut och plocka ätbara saker i naturen tillsammans, jag brukar plocka grenar, löv, ljung osv
  • Bygga egna leksaker, man kan tillexempel ta en toalättrulle och lägga godis i, och sedan vika igen kantarna. Sedan kan man göra bollar av hö. Har du frågor om något sådant kan du lättast nå mig via meddelanden.
  • Du kan göra eget kaningodis i ugnen (banan, morot, äpple osv)

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

mimmijojo
0

tack så mycket för alla tips?!

vill gärna ha fler!

mimmijojo
0

är det någon som har fler ideer? vill gärna veta!!