Beröm
Jag vill ge ett stort beröm till alla er som har intressekoll innan ni avlar kaniner!!
Har nyss kikat på en mängd sidor på Internet inklusive blocket och ser med förfäran hur många kaniner som säljs (nästan i panik) och slumpas bort.
Det verkar finnas många som inte tänker sig för innan de parar sin hona utan tror att de är lättsålda för att just deras kaniner är söta (och de vet vi ju att de flesta är).
Många vill bli "uppfödare" och kan sedan inte ta konsekvenserna när de sedan sitter där med 5st extra kaniner som dessutom blir större och kräver mer plats etc.
Jag undrar dessutom var alla osålda kaniner tar vägen?
Som sagt beröm till er som har förnuftet med er!!
Dock är det många som tar kullen ändå, fast ingen har visat intresse. :P
Jag tar kullar för min skull, inte för någon annans. De ungar jag själv inte vill spara säljer jag, förväntar mig inte att alla blir sålda på en gång - dvs de stannar tills de blir sålda.
I framtiden lär jag äta upp "överskottet".
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Ja precis
, för min del har jag snarare svårt att skiljas från dem, men ibland måste jag ju ge med mig om någon frågar:)Avlar bara för att kunna ha kaniner generation efter generation och då lånar jag alltid in en hane och kastrerar mina egna.
Jag brukar alltid bestämma en kull någon månad innan jag tar den och brukar alltid kolla om någon annan är intresserad av en unge. :) Men som Annika sa, så jag tar oxå kullar för min skull.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Skönt att någon mer reagerat på problemet. Kaniner har ungefär samma status i samhället som katter (det vill säga: läskigt låg). Ett djur som föräldrar köper till sina barn för att "de kräver inte så mycket" och sen bryr de sig inte mer än att de köper mat till kaninen när de storhandlar på ica och säger åt ungen att städa buren när det börjar lukta otäckt och det sprider sig i resten av huset.
När ungen sen fyller 12-13 år bestämmer den sig för att starta en uppfödning för att kaninungar är ju jättesöta!
Vilken trettonåring är genetligen tillräckigt mogen för att sköta en hel seriös kaninuppfödning på egen hand?
Jag tycker det är läskigt. Jag riktar mig självklart inte till någon speciell här inne på kaniner.ifokus och jag vill inte att någon ska ta illa upp.
Jag har dessutom jobbat i djuraffär och jag vet var en del av "överskottet" tar vägen. Jag kan inte ens räkna alla de som kom in och köpte en söt, fluffig kaninunge till sin 6-7 åriga unge och sen kom tillbaka cirka ett halvår senare. De hade då upptäckt att den fluffuga kaninungen växte upp och inte fortsatte vara sådär liten och söt. Ungen tröttnade, föräldrarna ville inte ta hand om kaninen. De lämnade tillbaka den till affären. Resultatet: Ormarna i affären fick en "lyxmåltid" och dessutom träna upp sina jaktinstinkter.
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
#4 Du säger att ormarna fick träna upp sina jaktinstinkter? Släppte ni in en levande kanin till ormarna??! 
Ja, det var precis vad som gjordes.
Såg aldrig någonsin detta med egna ögon då jag tvärvägrade att vara en del av det. Många gånger erbjöd jag mig att själv ta hand om en kanin som lämnats tillbaka för att någon tröttnat på dem men det var inte aktuellt då de redan visste vad de skulle göra av dem.
Det gick likadant för många andra djur också men jag såg att det var mest kaniner som kom tillbaka då familjer tröttnat.
Det enda djur jag faktiskt lyckades rädda var en liten hamster. Han hade bara tre ben (eller tre tassar rättare sagt, högra bakbenet var bara en stump). Ingen visste varför han saknade en tass men eftersom han var "defekt" kunde han inte säljas i butiken och skulle bli ormmat. Jag tog hem honom, han mådde hur bra som helst och led inte alls av att han hade en stump till tass. Lilla Ernst visade sig bli en helt underbar liten hamster och han fick ett långt och lyckligt liv.
#6 Herregud, stackars små kaniner (och andra djur)
Det är väl olagligt att ge levande föda till ormar, eller är jag ute och cyklar? Nu var det inte detta ämnet handlade om, men jag blir faktiskt riktigt arg över att någon faktiskt släpper in små levande sjur till ormar och låter dem dö på det sättet. 
Håller med dig om att det är hemskt (det här var visserligen några år sen och jag vet inte exakt hur det går till nu men blir inte förvånad om det ser likadant ut). Vet ärligt talat inte exakt vad lagen säger om det.
Problemet ligger ju dock i dte enorma överskott kaniner (och andra djur) som blir när folk inte tar sitt ansvar och inte förstår vad det innebär att ta hand om ett djur eller starta en uppfödning. Jag tycker det är helt jsukt att vem som helst kan få föda upp djur hur som helst men däremot måste du ha licens för att köra bil eller få hantera vissa typer av maskiner. Helt sjuklt!
Ja, jag har varit med om att rädda kaniner från hemska öden,men också blivit så arg när jag har hört vart kaniner har tagit vägen. Det har varit människor som inte blir av med ungarna utan avlivar fullt friska individer i sopsäck bakom avgasröret på bilen. Släpper ut dem till räven. Låter dem svälta i buren som är full av avföring m.m
Ofta har föräldrar inget intresse av kaninen och vill bara bli av med kaninproblemet som deras barn har ställt till med. Att bli av med kaninungar idag börjar bli svårare och svårare och jag vet inte hur många förfrågningar jag har fått om att ta hand om kaniner. Nu har jag inte plats för mer än 12 st och kan inte ta emot fler.
Att ge kaniner för att "träna" upp ormars jaktinstinkter har jag också hört talas om och att man matar ormar med mindre gnagare i vissa zooaffärer som säljer reptiler. Eller att man säljer billigare till reptilägare.
Kaninens status sjunker betydligt pågrund av att minderåriga hanterar detta utan vuxnas kunnande och engagemang. Många vuxna anser dessutom att de är ett slags keldjur för barn och förstår inte att många kaniner utsätts för stress och felhantering.
Sedan finns det tack och lov riktiga djurvänner bland de yngre som är både kunniga och insatta i mycket av kaninens väl och ve,men långt i från alla tyvärr!
#7 Det stämmer bra, man får inte ge levandeföda, den lagen kom in för några år sedan.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Mycket bra skrivet!
Det är verkligen hemskt vilka öden en del individer råkar ut för. Jag bor just nu i en lite lägenhet mitt inne i stan och har redan kanin hemma och har ingen som helst möjlighet att få plats med fler och kunna ge dem en dräglig tillvaro. Så fort jag flyttat till hus (letar just nu för fullt) och har möjlighet kommer jag göra allt för att hjälpa utsatta kaniner (och andra djur över huvud taget) i den mån jag förmår och har kunskap nog för att kunna ge dem precis vad de behöver.
jag är bara 12 men är väldigt insatt i kaniner:)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#12 Jag tvivlar inte på att du är väldigt insatt i kaniner och jag vill verkligen inte att du ska ta det jag skriver på fel sätt.
Jag står dock helt fast vid att någon så pass ung bör ha eget ansvar för ett djur (hur mogen och ansvarsfull man än må vara). Än mindre driva en uppfödning av något slag över huvud taget. När man är tolv har livet knappt börjat, man har många jobbiga år framför sig med viktiga (livsavgörande) beslut angående skola, jobb, framtid, fritidsintressen och mycket mer. Att då dessutom ha ett så pass tungt ansvar som att driva en uppfödning av djur tycker jag inte är rimligt.
Dessutom finns det redan så enormt många som föder upp kaniner, de är redan på tok för många och det finns inte tillräckligt med kunnigt folk för att ta hand om alla. Det är fakta och så ser verkligeheten ut.
Är dock någon vuxen (föräldrarna) inblandade och har huvudansvaret för det hela, uppfödningen startas av ett rimligt syfte, till exempel att ta fram bra hoppkaniner, förbättra rasstandarden hos en speciell ras eller liknande (att man vill ha gulliga, fluffiga kaninungar är inte ett rimligt syfte), då tycker jag att det är en helt annan sak och mer okej. Och självklart tycker jag att barnen ska få vara med och hjälpa till och även ta ett visst ansvar om de är intresserade.
Dock så tycker jag att det borde vara krav på någon form av licens för att få starta uppfödningar (oavset vilket djur det gäller). Hur det hela skulle skötas praktiskt vet jag inte alls, jag vet bara att man på något sätt måste begränsa antalet oseriösa uppfödare.
Jag kan inte annat än hålla med om att det är bra att ta intressekoll innan man tar en kull och att kaninavel ska ske med ett syfte. Jag håller med TerriZue om att någon som är myndig dessutom borde ha huvudansvaret för att det hela. Om något går fel under förlossningen, om en kanin blir sjuk eller om man inte får ungarna sålda och blir sittandes med ett par kaniner extra så är det ju föräldrarna som får ta ansvar och betala för de extra kostnader som sker. Ska man ha en kaninuppfödning så tycker jag att man ska ha tänkt igenom det ordentligt och ha ett mål med kullarna man tar, inte bara vilja ha söta kaninungar. Både hund -och kattuppfödningar har regler för hur uppfödningen får gå till. Finns det några speciella regler för kaninuppfödningar?
/Matilda
Det jag skrev i #13 blev visst lite fel. Det ska självklart vara: Jag står dock helt fast vid att någon så pass ung inte bör ha eget ansvar för ett djur.
Jag råkade hoppa över inte i tidigare inlägg. Så blir det ibland när man har för bråttom. :)