mask?
Min kanin har blivit helt raggig (säger man så?) i pälsen och magrat av. Lika pigg som vanligt och med samma aptit osv. Kan detta va mask?
Om det nu är mask hur länge får man vänta med att ge medicin? Asså hur länge innan det bli allvarligt?
Vet inte hur länge man kan vänta, men behandla det så fort som möjligt istället. Finns "Axilur" på apoteket, både flytande som du sprutar in i munnen eller tablett som du kan krossa och ge i fodret eller på ett salladsblad/liknande.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Menade bara så man hann ta reda på ifall det verkligen beror på det :) Om jag maskar av nudå och sen skulle det inte vara mask är det farligt? för henne att ändå bli avmaskad?
Det kan vara mask ja, det är inte farligt att bli avmaskad även om de inte har mask. Men det ska undvikas för att inte maskarna ska bli "immuna" mot medlet (tappat ordet).
okej tack! :) får köpa sånt där Axilur då, hur mycket kostar det och rekomenderar ni flytande eller tablett? borde väl ändå va lättare med flytande eller?
3 resistenta ;)
#5 Ja precis där har vi ordet ;)
#4 Flytande är lättare att få i dom tycker jag. Minns inte vad det kosta, 150 kr? Eller kanske lite mer?
Den flytande kostar 150:- för 50ml så det stämmer bra #6. :)
Minns inte vad tabletterna kostade, men jag tycker det är lättare att få i dem krosset än det flytande faktiskt, men det kanske beror på att mina är kräsna. :P Eller för att jag alltid kladdar så himla mycket med det flytande… x)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jo om man krossar en tablett och mosar i det i lite banan borde det funka :) men då gäller det att dom äter allt åh ;)
ok tack får be mamma köpa det! :)
Har nu köpt Axilur flytande och det står 0,5 ml för 1 kg, vilket han väger, mend et gäller även för kanin eller? det borde det ju göra eller? :D Hur gjorde ni?
snabba svar önskas! :)
har hört att man ska ge det typ i 5 dagar sen hålla upp i några dar och sen ge det igen men hur många dagar dosering och hur många dagars upprhåll är det egentligen? på bipackssedeln står det bara 3 dagar..
#10/#11 Jag ger 0,5ml till per kg, när jag ger flytande.
Kur 1: 5 dagar i rad, vila 14 dagar. Kur 2: 5 dagar i rad.
Sen ska masken vara väck :)
// Anka
#0 Jag hade tagit kaninen till veterinären för att utesluta andra orsaker.
#12 okej tack så mycket! :) #13 tycker att ''symptomen'' stämmer rätt bra in på mask och det finns ju andra här som tror det, också så jag provar detta först. Skulle det inte gå över eller om hon blir sämre tar jag givetvis kaninen till veterinär.
Jo hon fäller väldigt mycket, Men hon har som sagt gått ner rejält i vikt så jag tror på mask. Får se hur det ligger till efter avmaskningen.