Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 441 ggr
[Airo]
0

Genkoder

Försöker förstå mig på genkoderna, och lära mig dom.

Min fråga är, blir detta genkoden om detta är i stammen?
Aam bjb cc dd GG

Eller blir det Aam bjb Cc dd GG?
Honan är brun/gul japantecknad.

Far. Blå/gul japantecknad WT, blåögd
Farfar. Siames/holländer, blåögd
Farmor. Blå WT, blåögd

Mor. Svart/gul japantecknad
Morfar. Svart/gul japantecknad WT
Mormor. Viltgul WT, blåögd

[Guldvingens]
0

Hon är inte blå, så hon är inte dd utan Dd. :)

[Airo]
0

#1 Haha, jo. Kom på det.. men läser på Kaninfarg.se för att lära mig, läste lite fel på D :)

Är det något mer som inte stämmer? :)

Kom på att det även ska vara bjbj istället för bjb då hon bara har lämnat efter sig japantecknade. (2 kullar, 4 i ena och 5 i andra)

[Guldvingens]
0

Det kan likväl bero på hanen också, så tekniskt sätt kan din hona vara bjb MEN då hanen har varit bjbj så kan de inte bli annat än japan. Testpara med en viltgul exempelvis, får du icke japantecknade då så är din hona bjb - får du enbart japan så är hon bjbj.

Så det vi kan säga om din hona är helt enkelt:

Aam bjb(j) cc Dd G_

Det kan hända att din hona har ett enfärgsanlag, men att hanen du parade henne med INTE hade det. Så vi kan inte utesluta det helt :)

[Airo]
0

#3 Ja, okej. Men jag är inne på rätt väg när det gäller genkoder i alla fall? :)

Hanen som jag har parat med är blå/gul japantecknad.. (ifall det skulle hjälpa med genkoderna för honan)

Far. Blå WT, blåögd
Farfar. Blå WT, blåögd
Farmor. Vit, blåögd

Mor. Siames/creme VÖ
Morfar. Siames holländer, blåögd
Mormor. Siames japantecknad VÖ

pigelina
0

sen så kan du inte vara säker på om hon är Aam eller bara AA, om hon inte lämnat zobel.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[Guldvingens]
0

#5 Honan fick en zobel/japan i sista kullen :) så avvikande på A har hon.

#4 Ja, då verkar det ju som att din hona trots allt är GG. Då hanen definitivt är Gg. Slumpen kan ju ha gjort så att du bara fått vilt, den där slumpen är lite ond ibland (parade en viltgråbrokad hona 3 gånger, alla gånger med enfärgade hanar - bara viltgrå i alla kullar *tot 16 ungar* förutom EN svart i sista).

[Airo]
0

#6 Vill dock inte tro att han är zobeljapan, då han varken har rubinglans eller zobel/siamesfärg i pälsen.. han är kritvit och svart. Obestämd Men men.

[Airo]
0

Måste bara fråga..

Så hanen är alltså AA bjbj Cc dd Gg, eller har jag tänkt fel nu? Oskyldig