Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2643 ggr
Thowas
0

dö av kål?

Nu mot hösten när det finns massa rotfrukter brukar jag ge mina kaniner både morötter, lite vitkåk och kålrot och palsternacka.

men nu sa en vän att kaniner kan dö av vitkål. hur är det med det?

De får inga mångder, utan ca 3 kålblad som jag river itu till mindre och delar på 12 kaniner

Fridaaaa
0

Om dom får svår kolik kan dom det ja.
Man ska ge det i väldigt liten mängd och helst sällan :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Thowas
0

ok, tack för svar!

elinab
3

Tre kålblad på 12 kaniner blir ca 1/4-dels blad per kanin. Det tycker jag är en lagom portion. Problemet med kål är att det är gasbildande, därför ska man inte ge för mycket på en gång. Mycket gas i kaninmagen = smärtsamt = risk för matvägran. Och matvägran blir dödligt om man inte märker och behandlar i tid. Men kål är en bra grönsak så jag tycker du kan fortsätta ge som du gör. Första gången man ger kål ska man vara extra försiktig men dina är ju redan vana. Tänk bara på att alla kålsorter är gasbildande (broccoli, blomkål, rödkål osv) så att du inte ger lite av varje för då har kaninen plötsligt fått mycket kål. Bättre att kombinera med någon annan grönsak. Morot och palsternacka hade jag varit försiktig med. De är ganska söta och egentligen mer godis än mat för en kanin. En skiva någon gång i veckan är ok men ge inte stora mängder. Exempel på nyttigare grönsaker: persilja, dill, koriander, endive, stjälkselleri, romansallad och kål i liten mängd. Satsa på stjälkar och blad, det är det som är naturlig föda för kaniner. Ex är morotsblasten mkt bättre att ge än moroten.

minaninar
0

#3 Håller med. Dock läste jag nyligen att stjälkselleri  något oväntat hör till topp-15 av besprutade grönsaker.. Dock inte säker om det stämmer i Sverige?

Och kål ska man vara försiktig med, fast det är mkt nyttigt som sagts. Problemet är att om man inte har sin kanin runt sig hela tiden så kanske man inte märker om det börjar bli gasigt. Man hör kanske inget gurgel o bubbel.

Om man ska ge kål kan det ju vara en bra tumregel att man ska ha en flaska minifomdroppar (från apoteket) i kylen - ifall att..

Vitkål är tydligen vääääldigt gottTungan ute

Mwen som #3 sa, kryddgrönt i kruka från grönsaksdisken i mataffären är mkt bra, alla sorter kan man ge lite av, dessutom ekologiskt odlat!

elinab
0

#4 intressant det där med besprutat selleri. Jag har bara en gång hittat eko-selleri. Antar att det är svårt att få bra skörd utan gift eftersom det är så ovanligt med eko. Får väl skölja extra noga :/ Vitkål är poppis här också, men grönkål är ännu godare hälsar mina små skyddslingar.

minaninar
0

#5 Hehe.. grönkål är poppis här med, liksom brysselkål. Broccoli o blomkål är inte dumt det heller hälsar långörat här hemma. Med lite minifom i kylen är man ju också trygg mot ev. gaser o magknip..

Alltså grönkål förekom också på listan.. men då den ursprungeligen är engleskspråkig så undrar jag om den gäller rakt av för grejer som är odlat i sverige också? .. svårt att säga..

Här är den iaf:

Här är två listor…

http://beautycomesclean.se/blogg/201206/ny-smart-guide-over-mest-besprutad-frukt-och-gront

clean 15

http://www.ewg.org/foodnews/

dirty dozen

http://www.ewg.org/foodnews/

så skala o skölja - eller köpa ekologiskt..

jag har tom skalat lite stjälkselleri någon gång till ninisen, o så ger jag ej så ofta, eftersom även om man skalar så är det en del gifter inuti också..

daaang, vilken värld man lever i.. o ekologiskt är DYRT..Rynkar på näsan besprutat borde vara dyrt..