Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 661 ggr
[luna2]
0

Klippa klorna

Jag tänkte precis klippa kaninernas klor och på den ena kaninen gick det väldigt bra, Men min andra kanin blir helt galen, hon kan inte vara stilla och så börjar hon bitas riktigt hårt, det har alltid varit svårt att klippa hennes klor men det blir bara svårare och svårare,  så till min fråga hur ska jag göra för att klippa hennes klor??

elinyeaah
0

Jag lägger min kanin på rygg men om hon inte vill det så brukar jag hålla i henne med andra handen och sen klippa. Det brukar inte vara något större problem.

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Klara.b
0

Om det är krångligt att klippa kan du svepa in kaninen i en handduk och lägga kaninen i famnen/knäet.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Fridaaaa
0

Jag har 2 kaniner som är ganska spralliga, då brukar jag hålla & min pojkvän klipper, brukar gå bra då :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Beatrice_Love_Kaniner
0

Veterinärer kan klippa klor, kaninen kanske är rädd att man ska klippa i pulpan. Man måste vara säker när man klipper klorna.

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

elinyeaah
0

#4, blir det inte ganska så dyrt i slutändan?

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Beatrice_Love_Kaniner
0

#5 vet inte… Men jo - om de tar betalt förståss.

Fridaaaa
0

#6 Majoriteten av veterinärer tar betalt.

Och är kaninen redan stressad av att få klorna klippta tror inte jag det är smart att ta den till veterinären och göra det.

Beatrice_Love_Kaniner
0

#7 väterinärer ska ju kunna mer om man är osäker i kloklippningen :)

Fridaaaa
1

#8 Jag har inte skrivit någonstanns att dom inte gör det ?
Menade resan dit självklart, att det är stressande för kaninen.

Beatrice_Love_Kaniner
0

#9 jasso resan… Ja.. Det är olika från person til person beroende på hur långt man har till veterinär. Själv har jag 20 minuter åt två olika veterinärer

Fridaaaa
0

#10 Menade inte sträckan, för den har ingen betydelse för en redan ev stressad kanin :) Bättre att försöka klippa hemma om kaninen blir lättstressad:)

Salish
1

Mina kaniner blir också helt galna av att ligga på rygg och få klorna klippta. Jag brukar låta dem sitta som normalt och bara lyfta upp tassarna.

Beatrice_Love_Kaniner
0

Min kompis är alltid med när jag klipper klorna, Hon håller i kaninen som jag brukar hålla i dem vanligtvis och sedan tar jag bara fram tassen och klipper klorna X)

Josefinaaa
0

på Torsland zoo (i torlanda) har dom gratis klippning och tandkollning:) Men ni bor nog inte där antar jag? Ligger i göteborg.

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

linda-98
0

Det du kan göra för att kaninen ska ligga stilla är att lägga den upp och ner i ditt knä. Om det inte heller går, så kan du ta hjälp utav någon mer som kan hålla i kaninen. Du kan t,ex göra så att en håller i kaninen med en filt runtom den och den andra klipper klorna.

Xx Linda  

fossingen
0

Jag brukar ta hjälp av någon som håller ett fast grepp på kaninen med handskar och handuk eftersom de försöker sprattla sig lösa. Sen klipper jag bara ;P

Uniqs
0

Jag har mina kaniner upp och ner i knät, och lägger en handduk/filt över huvudet på dom.. Har funkat på alla kaniner jag klippt klorna på, de som inte slappnar av när man har dom upp och ner blir betydligt lugnare när jag lagt över något över huvudet på dom.. Dock ska man ju vara väldigt noga med att inte lägga över något över nosen, då de kan få svårt att andas. Men lägg bara över huvudet så brukar det gå bra! Och stressa inte, låt kaninen hinna slappna av innan du börjar klippa! Vissa kaniner kan tycka att det är lite läskigt när de får något över huvudet, så ta't lugnt.. Men känner du dig inte säker på det du gör, så skulle jag rekommendera en veterinär, så att dom kan klippa och ge lite tipps och råd.. Då kanske du kan klippa med erfarenhet nästa gång/längre fram! (: ~ Med vänlig hälsning, Uniqs Kaningård ~ www.Uniqs.weebly.com