Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 832 ggr
Storkebodas
0

Stödmatning eller ej

Fick igårkväll en kull på fyra småttingar. Allihop var riktigt små, men de såg normala ut i proportionerna. Men jag la märke till att de inte hade några bollmagar att skryta om. Ingen var riktigt smal, alla hade en liten boll. Nu när jag kollade till dem i morse såg de ungefär likadana ut, men deras hud var sträv och åkte inte tillbaka snabbt alls när jag nöp lite lätt. De har fortfarande en liten bulle, men den är inte stor. Ska jag börja stödmata och hålla på? Eller avvakta lite till? Mina andra honor har alltid gett ungarna mat vid kl 10-11, ska jag vänta dit och se om Skilla ger dem? Och om det blir stödmatning har jag fattat det som att det är Kattmjölksersättning plus lite laktosfri grädde och rå äggula som gäller. Hur mycket av varje? Sedan sista frågan… Hur mycket ska de ha var? Jag hade ett dokument där allt det stod tidigare men det har tydligen försvunnit. Tacksam för svar!

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

minaninar
0

Hoppas någon annan ser din fråga för jag måste gå.

Jag minns inte. Men häng inte upp dig för mkt på hur mkt de ska ha, man kan ju ändå tro att mamman kommer ge dem.

Det viktiga är att du tar hänsyn till deras snuttningstakt, dvs. att du inte kör in käket i munnen på dem.

Jag föreslår att du använder sökfunktionen bland inlägg här på kif.. (ifall nu inga andra kommer o ger råd här). Jag vet att jag postat massor av länkar till videor (som är superbra om stödmatning) de senaste dagarna o även tidigare denna månad.. o innan dess tex) Samt alla andra som svarat i sådana trådar här på kif så klart.. Sökfunktionen sitter bredvid "göra inläggs"funktionen.

Hoppas allt går bra.. jag är ledsen jag inte hinnner mer nu! :(

Storkebodas
0

#1 Tack för ditt svar! Jo, jag har försökt söka och hittat endel. Har de inte fått mat när jag kommer hem så kommer jag börja stödmata. Jag ska verkligen försöka ta det sakta när jag stödmatar. Hellre för sakta än att de får lunginflammation.

Kram Elsa

Storkebodas
0

Såg på någon engelsk sida att de ska ha 0,5 ml. Kan det stämma?

Kram Elsa

tussen12
0

Du kan lägga honan på rygg och låta ungarna snutta:)

Bättre en en massa blandningar och risken för att dom ska då lungiflamation och dö:(

Lycka till!!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Storkebodas
0

Nehe, nu hittade jag 5 ml istället… Men jag antar att jag matar lite tills de får bollmagar.

Kram Elsa

Storkebodas
0

#4 Fast grejen är att om inte honan är fullständigt bekväm med att ligga upp och ner kommer hon inte "släppa ut" mycket mjölk.

Kram Elsa

tussen12
0

då kan man sätta henne på ett bort så ungen snuttar endå.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Storkebodas
0

#7 Skulle kunna testa det men jag tror inte att hon skulle låta ungarna dia.

Kram Elsa

ninor
0

Jag har stödmatat en av mina småttingar. Det enklaste för mig har varit om någon håller honan på rygg och så håller jag i ungen, men om honan inte är bekväm med det och om man är ensam blir det förstås svårare. Jag har även provat att hålla honan mot mitt bröst och försökt vinkla henne lite uppåt och så har jag hållt i ungen med andra handen och låtit den snutta lite vilket har funkat. Att ställa honan på ett bord funkar väl också, men min hona vill gärna röra lite på sig när hon är på bordet och då finns det risk att hon trampar på ungen eller liknande så den varianten har jag valt bort.

När det gäller stödmatning så har jag läst att ungarna ska ha 5 ml första veckan åtminstone. Finns ett färdigt kit att köpa på ex djuraffären. Jag köpte mitt där (har dock inte använt det än) för 209:- och då ingick nappflaska, mätgrejer, ersättningen etc.

Storkebodas
0

#9 Tack! Jag testade att vända på mamman igen, och denna gången fick de i sig lite. Men de får ju inte i sig riktigt så mycket som de egentligen behöver, endast små bollar kommer. Jag såg att de började bli lite mer rynkiga. Dock åker huden tillbaka bra nu om jag nyper lite lätt. Asså jag vet inte hur jag ska göra. Ska jag börja stödmata och hålla på? De har liksom smååå bollar hela tiden. Men de verkar inte få i sig riktigt allt de behöver. Jag tänkte att Skilla kanske har lite för lite mjölk, men hon verkar ju ha när jag lägger ungarna på magen. Har gett henne lite torkade hallonblad ändå. Och börjar jag stödmata minskar väl hennes mjölkproduktion.

Kram Elsa

minaninar
0

Har honan tillräckligt med mjölk? Det låter som om det inte är fallet. Ge mer mat, mer pellets, gärna alfalfa/lusern om du har. Hallonblad färska el torkade. Hälsokosten har ofta om du själv inte har tillgång, ring o fråga.

Sedan är det en del som kan liksom "presentera" ugnen för mamman som då börjar slicka och sedan låter ungen dia om man släpper ner den i närheten av en tutte, de vet ju vart de ska kravla. Kan ju funka, även om hon inte gillar att du vänder på henne. DÅ får hon ju stå själv.

Detta kan man nog göra två ggr om dagen. Men jag tycker samtidigt att det låte rsom du behöver stödmata redan nu.

Men om din känsla är att hon är en bra mamma, så kan det vara att hon inte har tillräckligt.

Kolla in de videor jag postat om stödmatning, hon visar precis hur man ska göra, för att sprutan ska hamna rätt och sedan maten. Först tippa bak ungen lite så man kan föra in, sedan räta upp ungen (obs viktigt viktigt) o sedan följa ungens sugreflex i takten man sprutar in. Alternatit låtaungen snutta på en bomullstops t.ex.

Kolla ungarnas temp, om någon verkar kall så måste du värma upp och ge den ersättning/eller fixa så den får dia. När man värmer upp är det viktigt att veta att du behöver värmekälla (din egen kropp, varmvattensflaska el dyl, o absolut inte för varmt!!! därför är egen kroppstemp nog det säkraste med en liten hårlös unge). När de får hypotermi kan de inte själva höja tempen med bara filt eller ylle eller päls, det måste till värme.

Har ont om tid idag. :( Men som sagt, finns ju andra här.. o dessutom gamla trådar från senaste tiden med info.

Storkebodas
0

#11 Jag ska ge henne lite mer hallonblad och lusernpellets. Jag testade att ha henne stående först men det ville hon inte. Fick som sagt i ungarna lite genom att vända på mamman. Jag är inte säker ang hur duktig mamma hon är. Detta är hennes första kull. Hon boade iaf fint, dock inte i bolådan. Jag var tvungen att flytta ungarna och boet eftersom att de lätt kunde komma ur boet och ramla ned. Det kan ju kanske vara en anledning till att hon inte tar hand om dem. Men jag ska köpa lite kattmjölksersättning. Ska jag ta typ en äggula per burk KME (vet inte hur mycket en sådan innehåller) och sedan någon matsked laktosfri grädde? Eller hur mycket ska jag ha av allt? Och för någon halvtimme sedan lät jag ju dem dia lite genom att vända på mamman. Kan jag ge dem någon stödmatning redan ikväll?

Kram Elsa

BamsePower
0

Jag har en hona som inte gav sina mat alls. Men Mjölk hade hon gott om. Men att lägga henne på rygg med ungarna på magen gör jag inte om. Som tur är min säng stor så när hon började sprattla så flög ju ungarna iväg och landade en bit bort i sängen så var tvungen att ha henne stående så hon inte kunde sparka iväg dem!

minaninar
0

#12 Jag skulle ta lite av en äggula per matningstillfälle. Öppna äggulan o låt rinna ut i KME. Men som sagt, då det är små mängder så lär det ju bli över o eftersom äggula inte håller så bra när den kommer ut sas så är det bättre att ta lite lagom KME o blanda med lite äggula per unge, jag kan inte säga hur mkt tyvärr. Men en gula ska def räcka till hela kullen. Lite grädde kan man också ha i, 1-2 matskedar. Det får du nog känna själv.

Men som sagt, viktigt att inte spara sådan ersättning som man blandat ut med äggulan, då den inte håller lika bra efter att den runnit ut o lämnat själva skyddande ägget.

Det är svårt att säga, men jag skulle nog försöka mata lite. Om du hjälpt honan o ungarna med diandet två ggr idag, så behöver du ju inte heller vara så effektiv! Men en liten slurk kan nog vara bra, också medan du hjälper honan med lite extra tillskott.. Sedan är det väl att försöka vänja henne att ge di.. stående, eller på rygg. Kanske kan man tänka att det kan vara förvirrande ibörjan, kanske (min teori) precis som med människor - i synnerhet ifall mamman själv inte hade så goda erfarenheter som liten bäbis.. (haha.. min flumteori dock.. )

Hoppas det ska gå bra.

Men rekommenderar verkligen att kolla de där videorna som jag postade i ninors tråd.. där visas tekniken, som faktiskt kräver några olika grepp.

Storkebodas
1

Goda nyheter! Jag gav mammakanin lite mer mat, bla en annan lusernpellets från Orga kvarn där det finns lite mer kalcium. Även lite hallonblad och nässelblad (torkade). Testade sedan att lägga en unge under magen och först sprang hon iväg lite, men sedan när hon kom till stället där hon placerat sitt bo stod hon stilla. Ungen fick dia och då började hon gräva, som om hon funderade över var resten var. La ut de tre andra under magen och allihop fick dia ett bra tag. Skilla stod helt stilla och verkade njuta. Troligen har problemet varit att hon inte förstått att boet flyttats och att hon skulle dia dem där istället. Men alla fyra korvarna har nu riktiga bollar, nu är det snarare risk att de spricker. =) Men jag ska försöka bygga ihop något så att ungarna kan vara där Skilla placerade dem. Förhoppningsvis löser allt sig då.

Kram Elsa

Storkebodas
1

#14 Jag hoppas att jag inte behöver stödmata någonting, men nu har jag riktigt bra koll på hur jag ska göra ifall att. Tack för all din hjälp!

Kram Elsa

ninor
1

#15 skönt att de har fått mat! Hoppas att resten går bra också. :) Min hona diade sina ungar halvtaskigt första dagen, men efter det så verkar det gå hur bra som helst. Hoppas det blir samma för dig! :-)

minaninar
0

#15 Fan va skönt att höra att det löser sig och att mamma-barndynamiken o din roll som "terapeut" (hihi, som fattar varför hon springer iväg o som tänker ut lösningar osv) fungerar och att det verkar ordna sig.. Alltså jag tror en viss mått av psykologisk tolkning och försöka förstå o sånt har sin plats..

Jätteroligt!! Bra också att förstärka kosten lite så att kroppen också har lite överskott att ge av..Skrattande

minaninar
0

Juste.. sedan var det ju viktigt att ungarna blir tvättade, eller att du torkar med ren ljummen fuktig trasa över kön o rumpa… så de får hjälp att aktivera den reflexen.. Om nu inte mammakanin fattat galoppen helt, kanske bästa att göra lite o se om det kommer nåt..