Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 696 ggr
ludde_s
0

Utebur..

Hej ja ska snart bygga en utebur till min lilla nin (ludde) men ja vet inte riktigt hur ja ska ha den ja funderar på och göra en bur som på bilden.. eller har du något förslag ?
tänkte att han skulle ha som ett vanligt hus och en ''trappa'' ner ut i graset så han får gå ut när han vill ..

ludde_s
0

buren

Proanders
0

Den se väl ok ut, tänk på att bottnen ska vara minst 40cm över marken (helst högre).

Ska den vara öppen både bak och fram så drar det genom buren. Ska det bara vara lucka på ena sidan (mot hagen), så måste du ju gå in i hagen varje gång du ska göra nåt i buren, och det blir bökigt i längden..

[Quellii]
0

Man kan väl ha en öppningsbar vägg på baksidan? Då drar det inte och man kan städa buren :)

Tina-A
0

Jag tycker det ser bra ut. Vi går in i våran "hage" varje gång vi ska göra nåt i buren och tycker inte det är några problem. Bara att kliva över. Annars var #3s tips? jättebra tycker jag!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Proanders
0

#3: Jopp, det kan du ha…

ludde_s
0

okii ^^, Tackk

ludde_s
0

men ja fundera på vad ska man ha i botten, plast eller ?
och vf ska man ha den 40 cm  från marken ??

senna
0

#7 - som botten i den inbyggda "rasthagen" kan du använda kompostgaller. Och den delen ska självklart var nere på marken.

I själva "huset" ska du ha trä som botten.

Proanders
0

#7: 40cm från marken är för att det INTE ska komma in snö på vintern, personligen tycker jag det är för lite, 80-90cm är mer lagom, lättare att städa också…

Tina-A
0

Att den ska vara över marken är också bra för att rävar och hundar eller katter har svårare att ta sig in u buren om den är en bit upp än omden står direkt på marken.

ludde_s
0

okej, men ja tänkt på i husets botten om man har trä, då kommer det börja stinka kiss för trä skuger ju åt sig !
ok min kanin har inte lärt sig att andvända toa - lett..
Hur ska man göra ? för det är ju inte så rolig och bygga fler burar.. !

Proanders
0

Du får ju naturligtvis måla hela buren, på insidan med, och med "kallasfalt" i botten. Eller klä botten med "badrumsmatta" det gjorde jag..

Stravaganza
0

Varför med badrumsmatta? Måste man måla buren?

Proanders
0

eeee, "varför badrumsmatta?"….För den släpper INTE igenom urinen, alltså kan inte trägolvet suga upp nånting…

Man måste ingenting!!! (bara EN sak, men det tar vi inte upp här)..

Men det ser trevligare ut, och är lättare att hålla rent buren.

Stravaganza
0

Så man får alltså ha en badrumsmatta i buren? Jag frågade det förut men ingen svarade.

Proanders
0

Du får bygga din bur i Betong om du vill, bara den håller måtten!!

Tina-A
0

#15: Ja, du kan ha en badrumsmatta i buren :)