Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 565 ggr
Salish
0

Någon släpper ut kaninerna!

Mina kaniner rymmer hela tiden, speciellt en utav dem. Och jag fattr verkligen inte hur, för staketet är jättehögt och så högt hoppar han inte. Idag var dessutom båda ute sprang när jag kom hem från skolan. Jag tror att någon släpper ut kaninerna eftersom det alltid sker mitt på dagen på onsdagar då aldrig någon vanligtvis är hemma. Hur ska jag göra? Och nu sitter Manfred under grannens friggebod och vill inte komma ut, nån som har tips? om det också?

elinyeaah
0

Jag tar alltid det säkra före det osäkra, Ha en hänglås eller två och sen när du åker så tar du med dig nyklarna :)

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

skuttis88
0

Jaa, du. Det verkar inte lätt. Du kan ju tiita om det skulle kunna vara någon i området? Det ät ju troligtvis det om den kan dina tider och släpper ut dem när du inte är hemma. Du skulle kunna filma men det går nog inte att filmla i flera timmar. Om det fortsätter kan du sätta på ett lås på buren, om det går.

Lycka till!

MVH Celina

Yome
0

vad har du för slags dörr på burarna? hade för längesen en burdörr (vad heter de?) som man öppnade nerifrån och drog upp på nå konstigt sätt och mina kaniner bröt sig ut genom den flera gånger, tur så bodde dom inomhus då.

Ljusta
0

Kaniner är ganska bra klättrare, så om du inte har tak över så kan de ha kommit på hur man klättrar upp :)

Ljustadalens kaningård

[RC1393]
1

#4 För visso, men det låter otroligt att kaninerna väljer en speciell tidpunkt varje vecka :P

Salish
0

Ja jag har en kombinerad bur med Hage. På natten stänger jag alltid så att de är inne i buren med tak och öppnar på morgonen så att de kan springa ute i hagen. De skulle nog bli helt knäppa om de inte fick komma ut förrän jag kommer hem vid 4, men det är ju bättre än att de ska vara ute och vara helt livrädda.

Storkebodas
0

Om du vill kan du ta ett kort på buren så kan vi försöka hjälpa dig och se om det finns någon möjlighet för dem att komma ut. Men det låter ju ganska konstig precis som #5 säger Hur många gånger har detta hänt? Varje vecka endast på onsdagar? Isåfall skulle jag sätta dit hänglås, och kanske en kamera till och med, endast på onsdagen. Om ni har möjlighet dvs. Sätt iaf upp en lapp på kaninburen på onsdagen och be dem som håller på att sluta. Du kan ju också skriva att du satt upp en filmkamera (även om du inte gjort det). Då borde de bli avskräckta.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Avions
0

Min smet ofta på dagarna med han lyfte gallret med nosen och kröp ut. Nu har jag en säkrare Hage  som han även kan använda på nätterna för den har även tak. :)

skuttis88
0

Mina kaniner smet också på samma sätt som #8 men vi köpte tältpinnar och tryckte ner gallret med. De finns att köpa lösa på Team Sportia eller Intersport.

MVH Celina

Salish
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser hagen ut. Gallret sitter ordentligt fast som ni ser. Där kaninerna sitter på bilden är det som ett vind/regnskydd typ, använde den som nattlig bur förut men nu står den öppen. Till vänster går det en bräda upp till öppningen till buren de brukar vara i på natten (den har tak, dubbelt nät och nät under marken.

Salish
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser buren ut som de är i på natten när den är stängd.

Storkebodas
0

Alltså, jag har svårt att tro att de skulle kunna smita ut därifrån. Man kan ju inte se allt på en bild men du verkar ha koll på att hagen är hel. Men är det varje onsdag de kommit ut? Hur många gånger har det hänt? Har det hänt på någon annan dag?

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Salish
0

Det har inte hänt varje onsdag, det har väl hänt en tre-fyra gånger, varje gång på en onsdag, och varje gång har jag haft turen att komma hem extra tidigt så att jag kunnat plocka in dem i tid.