Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1499 ggr
viciousme
0

Critical care för viktökning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har sett en tjej använda critical care på beordran från sin veterinär som tilläggsfoder för att hennes kanin ska öka i vikt (kaninen har nog varit sjuk tror jag, men är inte det längre som jag förstår det). Får man sådana uppmaningar i Sverige oxå av veterinärer? Är det fritt fram att mata med critical care "för skojs skull"? Går de upp snabbare i vikt av det än av pellets t. ex.? Jag undrar eftersom jag själv blev uppmanad att öka pelletsgivan till min kanin för något år sedan av en veterinär och hon nämnde inget om critical care då.

Många frågor, hoppas någon har svar Skrattande

minaninar
0

Alltså critical care har ju ett energiinnehåll så ja, visst, ökar man energiinnehåll men kaninen ej gör av med allt så ökar vikten (i form av muskler eller fett). Behöver kaninen lägga på sig av muskler o lite underhudsfett så är väl critical care ett av de säkraste sätten - både för magen och vad gäller sammansättning av kosten.

Däremot är det ju också ett av de dyra alternativen. Men köper man tex 4 stora påsar på 454gr från england el tyskland så kommer man med frakt undan med 4 påsar som blir snäppet billigare än 3 påsar is verige.

Ja, man kan ge critical care lite vid sidan, det kallas ju stödmatning. Jag brukar ge det som godis ibland - han älslkar det!

Men du kan också öka pelletsgivan något. Men som sagt, man kan ju diskutera hur bra det är med fett i kosten för kanin, då det garanterat inte ingår i kaninens ursprungliga diet (som magen är gjord för), men samtidigt för stora o pälsiga monster (som ju evolutionen inte haft ett finger med i spelet med) så kan det ju trots det av andra skäl behövas liiiiite mer. Fast jag skulle vilja höra lite mer om det.

Men critical care eller en pellet med bra värden och tillräckligt med fibrer är lika bra för viktuppgång. Fasta kanske critical care är liiite bättre? Men som sagt, har kaninen varit sjuk så kan det ju ockås vara att den inte skulle tåla mer pellets pga magen el dyl.

Stampe110510
0

Opererade min kanin igår och blev rekommenderad Critical care endast om han inte började äta inom 24 h. Så jag tror inte man ger det i viktögningssynpunkt utan att efter op för att kaninen ska få den energi den behöver för att orka börja äta. Men det är min teori :)