Aggresiv kanin..!
Köpte en vuxen hona för ett tag sedan, då var hon ca 1 år. Hon var redan då lite revirmarkerande och nervös. Lät henne vara ifred dem första dagarna.
Nu några månader senare så är hon mycket värre. När jag väl fått in hon i hagen så springer hon runt i kanterna för att inte jag ska få tag på na. När hon sen slutat att springa så ska lyfta upp henne, då "morrar" hon till och gör utfall men hon biter inte (i bästa fall) . Sen när jag her in handen i buren för att klappa henne attakerar hon handen och biter till.
Det var tänkt att hon skulle gå till Avel, men vågar inte det för hennes eget bästa. Vill inte att aggresiviteten ska gå i arv.
Vad ska jag göra? 
I vilken höjd är hennes bur?
Ibland kan det funka att ha agressiva/skygga kaniner högt upp (i huvudhöjd med dig) så de inser att man inte är farlig. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#1 Lite mer än midjehöjd.
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2914806
Hoppas att detta är till någon hjälp. 
PJUM
#3 Har testat dem flesta av dem metoderna, men tack så mycket!
Min är också så och vi har buren i ungerfär samma höjd. Kan man göra henne tam?
MVH Celina
Tyvärr hade jag nog faktiskt tagit bort kaninen om jag hade haft en som var så, tråkigt nog dock är det alternativet i mina ögon som är mest humant.
Jag kommer inte att ta bort henne. Hon är ett år och min förra dog får ett år sedan. Inte ett alternativ!
MVH Celina
Kastrera henne, revirhävdandet bör försvinna då.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#7 Tror hon syftade till TS eftersom hon inte skrivit någon siffra :)
En kanin som bits är itne normalt. Då är det något som inte stämmer. Antingen något psykiskt (ärftligt) eller så kanske det är något med miljön den inte gillar/accepterar eller någon sjukdom
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är inte det väldigt riskfyllt? Min förra kanin var också så men bara när hon var skendräktig? och byggde bo till sina "ungar".
MVH Celina
Då du beskrev i den andra tråden att hon var rädd så tror jag det är det aggressiviteten beror på. Som sagt: sitt med henne mycket, utan att lyfta upp henne. Hon måste få förtroende för dig. Och låt henne inte vinna något genom att dra bort handen när hon attackerar.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Många honor är tjuriga vid brunst/skendräktighet och det är ok. Det är däremot inte ok eller normalt om de bits.
Hon bits inte men hon pratar mycket!
MVH Celina
#13 Då är hon inte aggresiv :)
Nehe men hon springer iväg när man ska ta henne både ute och i buren. Ibland vänder hon sig men jag vet inte om hon ska bita då för jag brukar liksom dra bort handen.
MVH Celina
#15 Drar du bort handen, då vinner hon, då visar du att du är rädd.
Visa vem som bestämmer och va bestämt mot henne men på ett mjukt sätt såklart.
Hon blev parad men gick tom och var skendräktig?. Efter det började hon bli nervös och så.
Är nog inte genetiskt då hela släkten är stabila och mycket mysiga kaniner! Och om dem är det genetiskt så borde det väl ha visat sig från första början?
Nu idag gjorde vi framsteg, hon kom fram och luktade på handen. Och så hoppade hon upp i knäet när jag satt i lekhagen. :D
#15 Ungefär så beter sig vår dvv, hoppar in i hörnet på buren och hoppar undan i hagen. Vänder sig om och det har hänt att on har morrat åt maken. Jag tolkar det som att hon inte gillar tat bli upplyft och buren. Ska man bara ta matskålar och liknande så är hon framme vid dörren och kollar vad man gör, hänt att hon morrat då med, främst när on varit skendräktig?.
Idag när jag skulle ta in min hona från hagen, sprang hon runt och morrade. Jag tror att hon brunstar(stavning) för hon viftar på svansen hela tiden. Sedan när jag skulle ta hennes matskål bet hon mig! Ganska hårt men det började inte blöda. Varför? Nu kan hon ju vara sån men hon har varit det även när hon brunstar(stavning). Det gjorde ganska ont!
MVH Celina
Jag hade en gång en hane som blev aggressiv (morrade, attackerades och försökte hugga) p.g.a. skygghet. Jag satte honom i en mindre bur, där han inte hade någonstans att gömma sig. Han lugnade ner sig efter några månader. En bekant till mig kunde t.o.m. klappa honom och han var då superlugn. Då kunde man inte tro att bara några månader innan så hade man knappt kunnat stoppa in en hand i hans bur …
Ett par sura (d.v.s. attackerats/morrats) honor jag har haft har varit sura i buren. De har lugnat ner sig vid kull (och varit riktigt duktiga mödrar, ena honan fick några gånger ta hand om andras ungar också), men har återigen blivit surkartar när ungarna har flyttat. Fick de ha kvar 1-2 döttrar hos sig så var de dock ganska lugna (jag kunde ta matskålarna ur buren utan problem iallafall). Har nu avkommor i flera generationer efter båda dessa honor, inte råkat ut för någon som varit sur. Inte heller var honornas föräldrar sura (honorna var helt obesläktade med varandra), så det var inget som tydde på att det skulle ligga i generna. Utan de blev sura i samband med könsmognad/första brunst och fortsatte av någon oförklarig anledning att vara så.
Med din kanin låter det ju som hon är både skygg och rädd. För att slippa den stressiga situationen när du ska ta henne ur hagen så skulle jag använt en transportbur att ha henne i istället för att fånga in och lyfta upp henne. Och ha på dig ett par grova handskar när du ska hålla på med henne i buren, då slipper du bli rädd för att bli biten.
Hoppas mina erfarenheter och tips? kan vara till någon hjälp.
Jag fångar henne med en transportbur men hon vill liksom inte gå in. Jag brukar sätta den i änden av en tunnel och "jaga" in henne tunneln.
MVH Celina
#21 om du jagar henne så är det inte ett dugg konstigt om hon är osäker och hugger.
men hur ska jag få in henne da? det funkar liksom inte att sätta sig ner brevid henne för hon springer iväg… och sen måste man ju få tag i henne
MVH Celina
#20 vad för handskar?
MVH Celina
#21 Man ska aldrig jaga en kanin. Man ska fånga in dom lugnt och medtodiskt. inte stressa….