Beteende
Jag har nyligen skaffat min första kanin. Jag skulle vilja lära mig hur man ser vilket humör de är på. T. ex. hur vet man att de är glada? Eller arga? Eller sura? Eller rädd? Hur vet man om de gillar en? Sådana och liknade frågor. Skulle någon kunnig vilja beräta lite för mig?

Det finns en artikel om Kaninens Kroppspråk har jag för mig .. Tryck på den lilla knappen "Artiklar" som finns bredvid "Forum" och så ska den finnas där :)
Okej, tack så väldigt mycket! Jag vill gärna att min lilla (kanske för lilla) krabat ska må bra, så det kollar jag upp.
Om man håller på med sin kanin flera gånger om dagen så lär man sig tillslut när den är glad/ledsen/arg/rädd osv..
T ex:
Om kaninen stampar i marken och springer iväg = Den kan vara arg, eller så varnar den för att det kommer något, kanske en katt som kommer.
Om kaninen slickar dig i ansiktet, eller på din hand = Den tycker om dig. :)
Om kaninen trycker sig platt mot marken och ligger still = Den är rädd
Om den buffar till dig = Busig, kelsjuk, hungrig eller godissugen brukar det oftast vara. Kanske alla fyra:)

Jag brukar kunna se på min kanins ögon hpå vilket humör den är på, det känns så i alla fall.

ok kaninen står på två ben är den nyfiken
Okej, nu har jag redan lärt mig en hel del… tack allesammans!
Det är jättebra att du frågar:)
Men jag tycker att du borde ha tagit reda på lite mer om kaniner innan du skaffade en, om beteende osv. Men nu har du fått svaret iaf…
Lycka till med din kanin:D